змістом, формою і
методами роботи з такою сім’єю.
Аналіз проблеми дав змогу констатувати, що актуальним залишається питання
єдиного понятійного апарату, ґрунтовної класифікації особливостей сімей, які
виховують дитину з особливими потребами. З метою подолання зазначених протиріч
і проблем стає необхідним обґрунтування соціально-педагогічних засад роботи з
батьками дітей з особливими потребами та впровадження змісту, форм і методів
роботи з такими батьками з урахуванням специфіки їхньої адаптації. Це й
зумовило вибір теми дисертаційного дослідження „Соціально-педагогічні засади
роботи з батьками дітей з особливими потребами”.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційне
дослідження є частиною наукової проблеми „Концептуальні основи методичного
забезпечення особистісно-орієнтованої підготовки соціальних педагогів в умовах
університету” (Державний реєстраційний номер /u)”, над якою працює
кафедра проблем керування та соціальної педагогіки Запорізького національного
університету.
Тема дисертації затверджена Вченою радою Запорізького національного
університету (протокол № від р., уточнена: протокол № від
р.) та узгоджена в бюро Ради з координації наукових досліджень у
галузі педагогіки та психології АПН України (протокол № від р.)
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати соціально-педагогічні засади та
експериментально перевірити зміст, форми й методи соціально-педагогічної роботи
з батьками дітей з особливими потребами, спрямованої на підвищення рівня їхньої
адаптації до життєвих умов, ускладнених інвалідністю дитини.
Гіпотеза дослідження ґрунтується на припущенні, що ефективність роботи з
батьками дітей з особливими потребами забезпечується сукупністю таких
соціально-педагогічних засад: урахуванням соціальної специфіки явища
дезадаптації батьків дітей з особливими потребами, особистісно-орієнтованим і
комплексним підходами у роботі з даною категорією, удосконаленням змісту, форм
і методів соціально-педагогічної роботи з батьками.
Відповідно до мети визначено наступні завдання дослідження:
* з’ясувати стан проблеми та визначити особливості структури, функціонування та
адаптації сімей до життєвих умов, ускладнених інвалідністю дитини;
* уточнити сутність понять „дитина з особливими потребами”, „адаптація батьків
до життєвих умов, ускладнених інвалідністю дитини”; „соціально-педагогічна
робота з батьками дітей з особливими потребами”;
* розробити критерії соціально-педагогічної адаптації батьків до життєвих умов,
ускладнених інвалідністю дитини;
* науково обґрунтувати соціально-педагогічні засади роботи з батьками дітей з
особливими потребами;
* експериментально перевірити зміст, форми та методи роботи з батьками дітей з
особливими потребами, спрямованої на підвищення адаптації батьків до життєвих
умов, ускладнених інвалідністю дитини.
Об’єкт дослідження – соціально-педагогічна робота з батьками дітей з особливими
потребами.
Предмет дослідження – зміст, форми й методи соціально-педагогічної роботи з
батьками дітей з особливими потребами.
Для вирішення поставлених завдань були використані методи дослідження:
- теоретичні: аналіз літературних джерел (філософського, соціологічного,
психологічного та соціально-педагогічного змісту) з метою визначення
науково-теоретичного підґрунтя дослідження, вивчення та узагальнення передового
соціально-педагогічного досвіду з даної проблеми; метод порівняльно-історичного
аналізу для виявлення особливостей соціально-педагогічної роботи з сім’ями;
аналіз нормативних документів для визначення нормативно-правового підґрунтя
дослідження; теоретичне узагальнення, систематизація досліджень для
обґрунтування соціально-педагогічних засад роботи з батьками дітей з особливими
потребами; кількісно-якісний аналіз результатів формувального експерименту для
оцінки ефективності соціально-педагогічної роботи з батьками дітей з особливими
потребами;
- емпіричні: діагностичні методи, відповідні завданням дослідження
(анкетування, спостереження, опитування, бесіда, тестування, інтерв’ю) для
вивчення проблем батьків, соціально-психологічного клімату сім’ї, стилів
батьківського ставлення до дитини, рівня їхньої тривожності тощо;
соціально-педагогічний експеримент з метою розробки методики
соціально-педагогічної роботи з батьками дітей з особливими потребами і
запровадження її у практику;
- статистичні: метод математичної статистики для визначення валідності та
надійності одержаних результатів, порівняння експериментальних даних із
вихідними.
Теоретичну основу дослідження складають основні наукові положення соціальної
роботи, соціології, психології, загальної та соціальної педагогіки щодо
науково-практичної організації роботи з соціально-незахищеними категоріями
населення, адаптації і розвитку особистості в певних умовах, гуманістичного
підходу до реабілітації особистості. Загальнонаукові праці про сім’ю як
соціальний інститут (Т.Лодкіна, І.Трубавіна); концептуальні положення
особистісно-орієнтованого підходу до процесу виховання (Г.Балл, І.Бех, С.Кірк);
теорії соціально-педагогічної роботи з сім’єю, яка виховує дитину з особливими
потребами (Є.Єкжанова, І.Іванова, Р.Кравченко, А.Маллер, Є.Смирнова, Л.Шипіцина
та ін.); про соціальну реабілітацію людей з особливими потребами (Л.Акатов,
О.Безпалько, А.Гонеєв, Н.Денисенко, В.Курбатов, Є.Мастюкова).
Експериментальною базою дослідження було охоплено батьків дітей з
особливими потребами, фахівців, що працюють у сфері надання послуг даній
категорії Запорізької міської асоціації батьків дітей інвалідів „Надія”;
Запорізького навчально-виховного комплексу технічного профілю № та
Запорізької міської служби соціальної допомоги.
Дослідження проводилося протягом - років у три етапи.
На першому етапі (- рр.) здійснено аналіз філософської, соціологічної,
психологічної та соціально-педагогічної літератури з метою розробки концепції
дослідження; визначено проблему, об’єкт, предмет, гіпотезу, завдання та методи
дослідження; спроектовано методики констатувального та формувального
експериментів.
На другому етапі (- рр.) проведено первинну апробацію розроблених
матеріалів та аналіз практики соціально-педагогічної роботи з батьками,
досліджено проблеми сімей, які виховують особливу дитину, внесено зміни та
доповнення у методику формувального експерименту.
На третьому етапі (- рр.) проведено формувальний експеримент,
узагальнено проміжні і кінцеві результати експериментально-дослідницької
роботи, здійснено їх науковий аналіз, розроблено форми впровадження в практику
результатів дослідження, сформульовано висновки, визначено
соціально-педагогічні засади роботи з батьками дітей з особливими потребами.
Наукова новизна дослідження полягає у тому, що: вперше: обґрунтовано
соціально-педагогічні засади роботи з батьками дітей з особливими потребами, а
саме: урахування соціальної специфіки явища дезадаптації батьків дітей з
особливими потребами; удосконалення змісту, форм і методів
соціально-педагогічної роботи з батьками; особистісно-орієнтований та
комплексний підходи; проаналізовано вплив структурних і функціональних
особливостей сім’ї дитини з особливими потребами на її адаптацію; розроблено
критерії адаптації батьків до життєвих умов, ускладнених інвалідністю дитини;
уточнено сутність понять „дитина з особливими потребами”, „адаптація батьків до
життєвих умов, ускладнених інвалідністю дитини”; „соціально-педагогічна робота
з батьками дітей з особливими потребами”; набули подальшого розвитку форми й
методи соціально-педагогічної роботи з сім’єю дитини з особливими потребами.
Практичне значення результатів дослідження визначається тим, що розроблено і
впроваджено у діяльність громадських організацій, районних територіальних
центрів соціального обслуговування, загальноосвітніх шкіл сучасні форми та
методи соціально-педагогічної роботи з батьками дітей з особливими потребами;
видано навчально-методичний посібник „Соціально-педагогічна робота з батьками,
що виховують дітей з особливими потребами”; розроблено соціально-педагогічний
тренінг, спрямований на підвищення рівня адаптації батьків до життєвих умов,
ускладнених інвалідністю дитини. Результати дослідження можуть бути використані
соціальними педагогами, психологами, соціальними працівниками при організації
реабілітаційної роботи з батьками, які виховують дітей з особливими потребами у
закладах та організаціях, що працюють з даною категорією; при підготовці
соціальних педагогів і спеціалістів із соціальної роботи у вищих навчальних
закладах України.
Результати дослідження впроваджено у роботу Запорізької міської асоціації
батьків дітей-інвалідів „Надія”, Запорізького навчально-виховного комплексу
технічного профілю № (довідка № , від р.), Волинської обласної
асоціації дітей-інвалідів „Особлива дитина” (довідка № від р.),
Волинської обласної дитячої громадської організації „Центр розвитку дитини”
(довідка № від р.), Запорізької міської служби соціальної допомоги
(довідка № - / від р.).
Особистий внесок здобувача. У спільних публікаціях з кандидатом педагогічних
наук, доцентом Н.В. Заверико автором обґрунтовано форми соціально-педагогічної
роботи з батьками дітей з особливими потребами; проаналізовано переваги та
недоліки окремих форм соціально-педагогічної роботи з даною категорією;
розроблено низку тренінгових занять з батьками дітей з особливими потребами.
Апробація результатів дослідження здійснювалась під час експериментальної
роботи у Запорізькій міській асоціації батьків дітей-інвалідів „Надія”,
районних територіальних центрах соціального обслуговування Запорізької міської
служби соціальної допомоги, загальноосвітньому навчально-виховному комплексі
технічного профілю № м. Запоріжжя. Основні теоретичні та практичні положення
обговорювались на наукових конференціях різного рівня: ІІІ Міжнародній
науково-методичній конференції „Безпека. Здоров’я. Реабілітація” ( р., м.
Луганськ), VIII Міжнародній науково-практичній конференції „Наука і освіта
” (- лютого р., м. Дніпропетровськ), Міжнародній науково-практичній
конференції „Теорія та практика гендерного виховання студентської молоді:
досвід, проблеми, перспективи” (- листопада р., м. Запоріжжя),
Міжнародній науково-практичній конференції „Діти з особливими потребами: від
обмежень до можливостей” (- грудня р., м. Дніпропетровськ),
Всеукраїнській науково-практичній конференції „Виховання майбутнього педагога
на основі національної культури і вічних духовних цінностей: історія та
перспективи розвитку” (- грудня р., м. Харків); Міжрегіональній
науково-практичній конференції „Теорія та практика педагогіки життєтворчості”
(- березня р., м. Запоріжжя), щорічних науково-практичних конференціях
та засіданнях кафедри проблем керування та соціальної педагогіки Запорізького
національного університету (- рр.).
Публікації. Основний зміст дисертації відображено в працях, з яких є
одноосібними. З них статей опубліковано у наукових фахових виданнях,
затверджених ВАК України.
Структура та обсяг дослідження. Основний текст дисертації викладено на
сторінках, що включають вступ, два
розділи з висновками до кожного з них,
загальні висновки. В дисертації міститься список
- Київ+380960830922