РОЗДІЛ 2
ЕЛЕКТРОННІ ОСВІТНІ РЕСУРСИ З МАТЕМАТИКИ
ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ТА ВИЩОЇ ШКОЛИ
Ефективність сучасної освіти, зокрема, математичної освіти, тісно пов’язана з
ефективністю використання потужностей сучасних засобів ІКТ. Математична
компетентність учителя або викладача математики передбачає, зокрема,
технологічну компетентність, яку ми визначили як володіння сучасними
математичними пакетами, перш за все, пакетами комп’ютерної алгебри та
комп’ютерної геометрії для побудови комп’ютерних реалізацій математичних
моделей і використання їх для знаходження наближених розв’язків задач та їх
дослідження. І це, безумовно, найбільш потужний компонент сучасних ІКТ, який
може, а значить і мусить бути використаний у математичній освіті. Проте,
використання ІКТ у забезпеченні навчального процесу не вичерпується
використанням КМС (комп’ютерних математичних систем), і, відповідно,
технологічна компетентність учителя математики не вичерпується математичною ІКТ
компетентністю. У Розділі 2 проаналізоване місце і дидактична функція кожної
компоненти ІКТ – інфраструктури математичної освіти.
2.1. Сайт університету
За зразок візьмемо сайт Стенфордського університету – одного з провідних
університетів світу і, зокрема, США, університету, який є поставником творчих
кадрів для “силіконової долини”. Важливою складовою порталу університету, який
містить вичерпну інформацію про студентів (20 тисяч осіб) та викладачів і
дослідників (30 тисяч осіб), інформаційне забезпечення навчального процесу,
доступ до електронної бібліотеки і т. п., є сайти навчальних курсів, яких
проводиться порядку 10 000 найменувань.
2.2. Сайт курсу
Кожен сайт курсу (а кожен курс , який викладається у Стенфордському
університеті обов’язково має свій сайт) містить наступні обов’язкові дані:
Короткі відомості про лектора (у переважній більшості – це професор, завідувач
відповідною кафедрою) із посиланням на приватний сайт професора;
Розклад занять (термін початку і закінчення, час і місце лекцій, аудиторних
занять, індивідуальних консультацій, форми і вимоги поточного контролю (як
правило тести) та підсумкового контролю (письмовий іспит або проект);
Програма курсу;
Скрипти (тексти) лекцій;
Презентації лекцій (як правило, Power Point презентації);
Теми і завдання для аудиторних занять;
Рекомендована література;
Теми проектів;
Бібліотека виконаних проектів.
Крім обов’язкових компонентів, без яких професор на допускається до викладання
курсу, кожен лектор подає на сайті курсу будь–які додаткові матеріали, з яких
особливо цікавими є:
Відеозаписи прочитаних лекцій (тим самим, фактично, кожна лекція перетворюється
на відкриту лекцію, причому не просто на відкриту, а на супер–відкриту, доступ
для аналізу якої має будь–який член інформатизованого (краще сказати,
інтернетизованого) суспільства);
Форуми для обговорення у навчальній спільноті курсу актуальних питань;
Вхідні анкети учасників курсу (навіть не тільки поточного, але і попередніх) –
їх очікування від курсу;
Підсумкові анкети – наскільки ефективним виявився курс і відповів попереднім
очікуванням;
Тестові завдання або інтерактивні тести для поточного асесменту, і т.д.
У контексті дослідження слід зауважити, що лектор, як правило, є компетентним,
визнаним науковцем у своїй галузі; курс наближений, або співпадає з галуззю
наукових досліджень лектора, і тому цілком природно у ньому використовується
дослідницький підхід, який виводить студентів на передній край наукових
досліджень, реалізуючи у дії другий принцип болонської декларації про єдність
наукових досліджень і навчання. Як правило, математичні курси широко
використовують можливості комп’ютерних математичних систем (КМС [1 КМС – це
узагальнююче поняття для інтерактивних математичних пакетів, яке зокрема
включає в себе поняття систем комп’ютерної алгебри (CAS) та пакетів динамічної
геометрії (DGS), а також інших пакетів, які дозволяють будувати та досліджувати
комп’ютерні математичні моделі (алгебраїчні, аналітичні, геометричні,
стохастичні і т.д.). ]) – це і статичні копії екранів з КМС у презентаціях
лекцій, і “домашні заготовки” у вигляді гіперпосилань на файли з відповідними
комп’ютерними моделями, або безпосереднє використання КМС для дослідження
питань, які виникли під час занять. Лектору асистент під час лекції не
потрібний – лектор приносить свій ноутбук і під’єднує до проектора, який
постійно знаходиться в аудиторії (технічна допомога використовується тільки для
відеозапису лекції і розміщенні її в Інтернет). До речі, на території кампусу
[2 Університети, як правило, у США і Європі розташовані компактно – на
території кампусу університету, який включає в себе комплекс споруд для життя
та праці викладачів і студентів: навчальні аудиторії, дослідницькі лабораторії,
гуртожитки для студентів, котеджі для професури, бібліотеки, спортивні споруди,
і т.д.).] діє швидкий радіоінтернет, і тому кожен студент чи викладач може
скористатися послугами “світового розуму” у будь–який момент (і це зовсім не
забороняється, а навпаки – заохочується).
2.3. Дистанційні курси
При описаному вище рівні інформаційної підтримки навчального процесу зникають
організаційні межі між різними формами навчання (очна, заочна, вечірня,
дистанційна і т.д.). Дійсно: якщо студенту доступний вичерпний матеріал з
курсу, включно матеріали для кожного заняття, розроблені і розміщені на сайті
курсу тести для поточного асесменту [3 Поточні тести служать для асесменту
успішності навчання, і поняття навчального асесменту не відображає адекватно
ані поняття контролю, ані оцінювання, найближче, мабуть поняття вимірювання
навчальних досягнень, у якому м
- Київ+380960830922