Ви є тут

Злочини проти безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту (кримінально-правове та кримінологічне дослідження)

Автор: 
Мисливий Володимир Андрійович
Тип роботи: 
Дис. докт. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0506U000168
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
КРИМІНАЛЬНО-ПРАВОВА ХАРАКТЕРИСТИКА
ЗЛОЧИНІВ ПРОТИ БЕЗПЕКИ ДОРОЖНЬОГО РУХУ
ТА ЕКСПЛУАТАЦІЇ ТРАНСПОРТУ
2.1. Соціальна обумовленість кримінальної відповідальності
за злочини проти безпеки дорожнього руху
Кримінально-правові засоби є одним із важелів охорони безпеки дорожнього руху,
проте, як зауважує німецький криміналіст Г. Кайзер, транспортні злочини, не
зважаючи на свою фактичну єдність у сучасній системі кримінального права, не
здобули тієї самостійності, яка відрізняє, наприклад, злочини проти власності
[191] [1 [191] Кайзер Г. Криминология. Введение в основы: Пер. с нем. – М.:
Юрид. лит., 1979. – С. 299.]. Аналогічною є ситуація зі злочинами проти безпеки
дорожнього руху в українській теорії кримінального права.
Методологічне значення в цьому має кримінально-правова характеристика злочинів.
Не зважаючи на те, що зазначена теоретична категорія часто зустрічається у
дослідженнях з кримінального права, її сутність і зміст залишаються без
відповідної розробки, і вона, як правило, ототожнюється з юридичним аналізом
складу злочину. Між тим, кримінально-правова характеристика вимагає
поглибленого самостійного дослідження та з'ясування її теоретичної і практичної
доцільності. На нашу думку, кримінально-правова характеристика може бути
визначена як сукупність узагальнених якостей, факторів і закономірностей, що
визначають як злочинність в цілому так і окремі види злочинних посягань.
Отже, кримінально-правова характеристика злочинів проти безпеки дорожнього руху
та експлуатації транспорту може бути досліджена через такі її складові як:
соціальна обумовленість злочинів проти безпеки дорожнього руху та експлуатації
транспорту; аналіз складів злочинів проти безпеки дорожнього руху та
експлуатації транспорту.
Суспiльні вiдносини у сферi функцiонування дорожнього транспорту вимагають
пошуку такої системи чинників, яка б чітко відображала природу, сутність,
ознаки та її інші важливі якості, а відтак допомагала визначити найбільш
оптимальні шляхи вирішення проблеми безпеки дорожнього руху. Зміст суспільних
відносин у сфері безпеки дорожнього руху, незалежно від того, якою галуззю
знань висувається та чи інша концепція, є значно складнішим, що обумовлюється
сучасною структурою транспортної системи.
Аналіз теорії та практики убезпечення дорожнього руху засвідчує наявність
значно більшого кола чинників, ніж прийнято вважати, що реально впливають на
стан аварійності. На нашу думку, до системи елементів, які слід враховувати у
науково-практичних дослідженнях проблеми забезпечення безпеки дорожнього руху,
відносяться такі: 1) суб'єкти, відповідальні за підготовку учасників дорожнього
руху; 2) суб'єкти, відповідальні за безпечну експлуатацію транспортних засобів;
3) суб'єкти нагляду та контролю за безпекою дорожнього руху; 4) суб'єкти,
відповідальні за безпечну експлуатацію середовища руху; 5) суб'єкти,
відповідальні за зниження шкоди; 6) учасники дорожнього руху; 7) стан
транспортних засобів; 8) зовнішнє середовище дорожнього руху; 9) законодавча і
нормативно-правова база дорожнього руху.
На безпеку дорожнього руху впливають усi чинники, що утворюють наведений вище
комплекс, при цьому домінуючим залишається людський фактор. Так, до суб’єктів,
відповідальних за експлуатацію транспортних засобів, слід відносити осіб,
наділених повноваженнями щодо стану механічних транспортних засобів. При цьому
вони можуть поєднувати або не поєднувати з цим функцію керування транспортними
засобами. До даної групи належать: власники, володільці транспортних засобів,
які безпосередньо експлуатують транспортні засоби або передають їх в
експлуатацію іншим особам; представники служб безпеки дорожнього руху або
експлуатації транспортних засобів (інженери, ревізори, механіки та інші).
Іншим чинником системи є суб'єкти, які виконують функцію нагляду та контролю за
безпекою дорожнього руху та забезпечують його безаварійне функціонування. До
цієї групи належать працівники органів та підрозділів дорожньої міліції,
посадові особи спеціальних монтажно-експлуатаційних підрозділів, діяльність
яких безпосередньо впливає на стан безпеки дорожнього руху. Безпека дорожнього
руху залежить від осіб, відповідальних за функціонування дорожнього руху, що
забезпечують працівники дорожньої міліції шляхом регулювання, нагляду та
контролю за рухом водіїв, пішоходів, велосипедистів та інших учасників
дорожнього руху. Працівники спеціальних монтажно-експлуатаційних підрозділів та
інших муніципальних служб забезпечують обладнання доріг дорожньою розміткою,
дорожніми знаками, світлофорами та іншими засобами технічного регулювання.
До суб'єктів, відповідальних за безпечну експлуатацію середовища руху, належать
особи, які забезпечують належний стан інфраструктури системи дорожнього руху,
її середовище, тобто автомагістралі, дороги, вулиці, інші території, де
здійснюється дорожній рух. За безпечний стан експлуатації середовища руху
несуть відповідальність посадові особі експлуатаційно-дорожніх ділянок,
виконроби, які виконують ремонтні роботи, та інші.
Матеріальним субстратом сфери дорожнього руху є учасники дорожнього руху, до
яких належать водії механічних та немеханічних транспортних засобів, пасажири,
пішоходи, погоничі тварин та інші, що мають визначений законодавством і
підзаконними актами правовий статус, дотримання якого є передумовою безпеки
дорожнього руху. Від усіх, і особливо від водіїв та пішоходів, найбільшою мірою
залежить стан аварійності на шляхах держави.
Обов'язковим елементом сфери дорожнього руху виступають механічні та інші
транспортні засоби, основним видом яких є автомобілі. Упродовж понад ста років
автомобіль увібрав у себе ледве не