розділ 2.3).
Стосовно відповідальності посадових осіб МВС України, які входять до органів
СНД, то питання їх відповідальності повинні бути прописані у відповідних
міжнародних угодах. Наприклад, Рада голів урядів СНД або Рада голів держав СНД
може поставити питання про відкликання відповідної посадової особи, усунення її
від виконання певних обов’язків та ін. Крім того, якщо ці особи під час
виконання своїх функцій щодо управління єдиним правоохоронним простором СНД
вчинили правопорушення, то питання щодо їх відповідальності має вирішуватися
національним законодавством України.
Проведене дослідження ролі МВС України щодо управління, формування та
функціонування єдиного правоохоронного простору СНД дозволяє зробити нам
наступні висновки.
Передусім слід наголосити, що МВС України є суб’єктом управління як
національною правоохоронною сферою, так і єдиним правоохоронним простором СНД.
МВС України як суб’єктові управління притаманні як цільові функції управління,
так і організаційні. Належне виконання зазначених функцій залежить від багатьох
чинників, у тому числі від адекватної організаційної структури, зваженого
розподілу функцій між складовими системи МВС України, від професіоналізму та
моральності її працівників, якісного правового забезпечення, інноваційної
стратегії розвитку МВС України, скоординованої взаємодії з іншими суб’єктами
управління, демократичного цивільного контролю, забезпечення партнерських
відносин з населенням та ін. МВС України як суб’єкт управління в єдиному
правоохоронному просторі СНД, входячи до другої складової системи суб’єктів
управління, сприяв належному функціонуванню першої складової означеної системи.
Це проявляється, по-перше, у тому, що Міністр внутрішніх справ України входить
до складу Ради міністрів внутрішніх справ держав-учасниць СНД, а по-друге, МВС
України поряд з національними правоохоронними органами країн СНД бере активну
участь у формуванні національних правоохоронних сфер, що постають невід’ємними
складовими єдиного правоохоронного простору СНД.
На нашу думку, з метою дослідження шляхів ефективного виконання управлінських
функцій Міністерством внутрішніх справ України доцільно проаналізувати стан,
можливості та потенціал МВС України під час реалізації концепції управління
єдиним правоохоронним простором СНД в окремому розділі. Вважаємо, що виявлені
проблеми та недоліки діяльності МВС України як суб’єкта управління слід
спеціально дослідити, а також розробити пропозиції та рекомендації щодо
організаційно-правових заходів удосконалення діяльності МВС України.
Висновки до розділу ІІ
Ґрунтуючись на загальних засадах теорії управління, зроблено висновок, що
управлінню єдиним правоохоронним простором СНД як різновидові соціального
управління притаманні усі загальні закономірності та характерні риси
останнього.
Обґрунтовано доцільність використання поняття «єдиний правоохоронний простір
СНД» та запропоновано організаційно-правові заходи щодо забезпечення єдності
зазначеного простору [237].
Запропоновано та обґрунтовано доцільність дослідження єдиного правоохоронного
простору СНД як системного утворення.
Вперше визначено поняття та сутність єдиного правоохоронного простору СНД як
об’єкта управління, його цілі та завдання управління цим простором [237].
Використання структурно-функціонального підходу дозволило всебічно
проаналізувати особливості формування та функціонування складових об’єкта
управління.
Розкриттю особливостей єдиного правоохоронного простору як об’єкта управління
сприяло дослідження основних ознак правоохоронної діяльності, концепцій прав
людини, основних загроз цьому простору.
Наголошено на активізації ролі об’єкта управління у попередженні та боротьбі із
загальнокримінальними злочинами транснаціонального характеру.
Запропоновано системну організацію управління єдиним правоохоронним простором
СНД.
Доведено, що протиріччя розвитку об’єкта управління значною мірою обумовлені
послаблення управлінських зусиль суб’єктів управління у нових умовах
сьогодення. Для уникнення небажаних проблем у єдиному правоохоронному просторі
СНД запропоновано та обґрунтовано структуру суб’єктів управління [238].
Визначено та досліджено поняття „суб’єкт управління єдиним правоохоронним
простором СНД” [238].
Обґрунтовано доцільність дослідження суб’єктів управління як системи,
провідними складовими якої є статутні й галузеві органи СНД та національні
правоохоронні органи держав-учасниць СНД, між якими існують прямі та зворотні
зв’язки.
Зроблено висновок, що компетенція першої складової суб’єктів управління
стосується як вироблення та прийняття управлінських рішень, що пов’язані з
формуванням стратегії управління у рамках єдиного правоохоронного простору СНД,
так і організації виконання цих рішень, координації взаємодії правоохоронних
органів країн-учасниць СНД щодо боротьби з організованою транснаціональною
злочинністю та тероризмом.
Запропоновано розглядати удосконалення структури органів СНД, які є суб’єктами
управління у рамках єдиного правоохоронного простору СНД, та підвищення
ефективності їх діяльності як важливі передумови подальшого розкриття
потенціалу Співдружності в галузі боротьби зі злочинністю, захисту прав і
свобод людини та громадянина.
Акцентовано увагу на доцільності еволюційного характеру впровадження
організаційно-правових заходів удосконалення суб’єктів управління першої групи,
які зорієнтовані на приведення організаційних форм співробітництва у
відповідність з його реальним змістом, який визначається новими реаліями
сьогодення та інтересами держав-учасниць СНД.
Зроблено висновок, що
- Київ+380960830922