Ви є тут

Адаптація господарського законодавства до вимог сталого розвитку

Автор: 
Шаповалова Ольга Вікторівна
Тип роботи: 
Дис. докт. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0507U000646
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
НАПРЯМИ АДАПТАЦІЇ ГОСПОДАРСЬКОГО ЗАКОНОДАВСТВА
ДО ВИМОГ СТАЛОГО РОЗВИТКУ
2.1. Конкретизація вимог забезпечення соціальної спрямованості економіки

У науці господарського права створено вагомий теоретичний заділ для задоволення зацікавленості суспільства в забезпеченні з боку держави соціальної економіки. Сучасне вітчизняне законодавство вперше закріпило ознаки інвестиційних зв'язків і відносин на засадах концесії (концесійних договорів) в ст.22 Закону України від 19.03.1996 р. "Про режим іноземного інвестування" [98]. Зокрема, в нормі вказаної статті зазначалося, що іноземним інвесторам може бути надане право на розробку й освоєння відновлюваних і не відновлюваних природних ресурсів на основі концесії. Вказаний припис не було розвинуто в господарському законодавстві і це призвело до проблем правового оформлення концесій природокористування. Як приклад їхнього проектування розглянемо питання передачі у концесію обласного комунального підприємства "Компанія "Луганськвода". Воно було засновано на організаційно-правовій формі обласної комунальної власності. Основними видами його діяльності є забезпечення послугами з водопостачання і відведення стічних вод населення і підприємств різних форм власності в містах і населених пунктах Луганської області.
Для належної діяльності підприємства організовано основне, допоміжне й обслуговуюче виробництво.
Середньодобовий видобуток води структурними підрозділами ОКП "Компанія "Луганськвода" становить близько 600 тис. м. куб./доба, з яких 80% видобувається з підземних водозаборів, розташованих у басейні р. Сіверський Донець і його припливи, що обумовлено техногенним фактором забруднення навколишнього середовища Донбасу, 20% - з відкритих джерел р. Сіверський Донець, Яновське й Єлизаветинське водоймища.
На балансі ОКП "Компанія "Луганськвода" знаходяться й експлуатуються: водозабори підземних вод - 97 шт.; свердловин - 616 шт.; каптажних колодязів - 20 шт.; водозаборів з поверхневих джерел - 4 комплекси; водопровідних насосних станцій - 118 одиниць; магістральних водоводів і розвідних мереж - 7647,2 км (більшість магістральних водоводів прокладено в одну нитку і 46% від загальної довжини проходять по території гірських розроблень); резервуарів чистої води - 223 шт. із сумарним обсягом 449,7 тис. куб. м [158 ]
За матеріалами Луганської обласної ради п'ятого скликання до шостої сесії стосовно рішення від 24.11.2006 р. № 6/6 у більшості населених пункті виявлено зношення трубопроводів системи водопостачання становить 70-100%. На сьогоднішній день замін або санації вимагає 40% водоводів і мереж, загальною довжиною 2,2 тис. км.
Технічний стан практично всіх каналізаційних очисних споруд потребує модернізації або реконструкції. З 55 каналізаційних очисних споруд 15 мають задовільний технічний стан, 7 - знаходяться на реконструкції, 28 - вимагають капітального ремонту.
Якщо первісна вартість основних коштів становить 847358,9 тис. грн, то залишкова - 318330,2 тис. грн. Величина їх зношення - 529028,7 тис. грн, або 62,4%. За техніко-економічними показниками підприємства, в структурі собівартості з водопостачання переважають збитки. Станом на 1 січня 2007 р. з дебіторської заборгованості 104496,6 тис. грн., за товари, роботи, послуги борг становить 100714,4 тис. грн.
Кредиторська заборгованість - 139982,6 тис. грн., у т.ч. за товари, роботи, послуги - 122623,8 тис. грн., розрахунки з бюджетом - 5506,3 тис. грн., розрахунки з фондами страхування - 2156,1 тис. грн., по заробітній платі - 4751,2 тис. грн., інша заборгованість - 4945,2 тис. грн. Виробничі запаси - 9238,4 тис. грн. [ 158]
Основні недоліки і проблеми технологічних систем водопостачання і водовідведення призвели до того, що якість води за окремими показниками (твердість, сухий залишок, залізо) не відповідає ГОСТу 2874-82 "Вода питна". Крім того, зношення магістральних і розподільних міських мереж становить 60 %; утрати води в мережах до 60-70 %; відсутня оптимізація роботи системи подачі і розподілу води по містах; існуюче устаткування на насосних станціях завищене в 2 рази за обсягом подачі і напору води; підземні водозабори Свєтличанського РПУ працюють на незатверджених запасах водних ресурсів.
Аналізуючи якість послуг, варто звернути увагу на те, що контроль за якістю питної води, що видобувається водозаборами, які знаходяться на балансі ОКП "Компанія "Луганськвода" у Луганській області, здійснюється акредитованими лабораторіями. Вони аналізують проби за 34 компонентами (у т.ч. хіміко-бактеріологічними, радіологічними і паразитологічними показниками). Продукція водозаборів не завжди відповідає нормативам ГОСТу 2874-82 "Вода питна", ГОСТу 18190, 18301-72, Буднормам і правилам №383. Стійка невідповідність фіксується за такими показниками: загальною твердістю, сухим залишком, сульфатами, залізом загальним, що пов'язано з розташуванням водозаборів у крейдовому і кам'яновугільному горизонтах. З огляду на нестачу води питної якості і відсутність альтернативних джерел водопостачання ОКП "Компанія "Луганськвода" одержала дозвіл на усі відхилення від вимог стосовно забезпечення її якості в МОЗ № 05.03.02-04/29648 від 06.07.2005 р. і Держспоживстандарту України № 9543-3-11/23 від 02.11.2005 р.
Згідно з проведеним технічним аудитом встановлено, що напірні трубопроводи від насосних станцій зношені і вимагають заміни; вуличні мережі зношені на 50%; не здійснюється планове промивання мереж гідродинамічним способом через відсутність необхідної кількості техніки; з 56 очисних споруд неефективно працюють 28; устаткування насосних станцій перекачування стічних вод із завищеними характеристиками з продуктивності і напору морально і фізично застаріли. В цілому сума вкладень на розвиток і реконструкцію основних об'єктів водопровідно-каналізаційної інфраструктури становить не менш 500 млн. грн. Знадобилися інвестиційні вкладення і 24 листопада 20