Ви є тут

Стратегічне управління прибутком торговельного підприємства

Автор: 
Баранцева Світлана Михайлівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U004365
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДІАГНОСТИКА СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ПРИБУТКОМ ТОРГОВЕЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ
2.1. Оцінка практики стратегічного управління прибутком торговельних
підприємств
Основною метою діяльності торговельного підприємства в умовах ринкових форм
господарювання є одержання прибутку. Саме прибуток в умовах ринкових відносин
складає основу економічного розвитку торговельного підприємства, забезпечуючи
його життєздатність. Він виступає не тільки як основне джерело фінансування
діяльності підприємства, але й як важливе джерело формування доходів бюджетів
різного рівня. Стратегічне управління прибутком пов’язане із зміною усіх
основних показників діяльності торговельного підприємства, оскільки прибуток
синтезує в собі всі сторони діяльності підприємства і характеризує ефективність
його фінансово-господарської діяльності в цілому.
Дослідження практики стратегічного управління прибутком проведено в
торговельних підприємствах роздрібної торгівлі регіонального ринку споживчих
товарів Донецької області. Згідно [46] при генеральній сукупності від 5000 до
10000 об’єктів вибірка вважається репрезентативною, якщо вона складає 0,003 %.
У нашому випадку генеральна сукупність складає 5258 торговельних підприємств,
тому вибіркова сукупність підприємств склала 31 торговельне підприємство.
Використовуючи загальноприйняту класифікацію (дод. Б, рис. Б.1) торговельних
підприємств за формами власності, в роботі визначена структура вибіркової
сукупності на основі квотного методу, у котру ввійшли торговельні підприємства
державної, колективної і приватної форм власності. Як видно з діаграми,
представленої на рис. 2.1, співвідношення підприємств різних форм власності
відповідно складає 1,1 % - підприємства державної форми власності, 83,4 % -
колективної і 14,9 % - приватної.
З огляду на те, що державна форма власності і власність міжнародних організацій
та юридичних осіб інших держав складають в структурі генеральної сукупності
менше 1 %, для подальшого визначення кількісного складу вибіркової сукупності
узяті підприємства колективної й приватної власності.
Рис.2.1. Структура підприємств Донецької області за формами
власності [113]
Оскільки політика формування прибутку на підприємствах приватної форми
власності визначається, в основному, впливом суб'єктивних чинників, то
моніторинг управління прибутком проведено в 13 торговельних підприємствах
колективної форми власності. При цьому враховувалася організаційно правова
форма торговельних підприємств і характер діяльності (табл.Г.1, дод. Г).
Дослідження носить цілеспрямований характер, результати вивчення показників
торгово-фінансової діяльності представлено в додатках Г - П. При складанні
таблиць використовувалися традиційні методи статистичного аналізу: порівняння і
відносні величини.
На їхній основі було проведено групування підприємств за обсягами
товарообороту, рівнем рентабельності капіталу, комерційної рентабельності та
частки витрат на оплату праці в загальній сумі витрат обігу на основі методу
багатомірних середніх (табл. Г.3, дод. Г). На першому етапі були визначені
первинні дані по дослідженій сукупності: товарооборот, рентабельність капіталу,
комерційна рентабельність, частка фонду оплати праці у витратах обігу.
На другому етапі проведена заміна їх нормованими за середнім значенням рівнянь,
що дозволило для кожного підприємства розрахувати середню арифметичну величину.
На третьому етапі на основі узагальненої ознаки середніх величин розподілено
торговельні підприємства на (k=1+3,322*lg13) 5 груп з інтервалом
((2,28-0,24)/5) 0,41. У такий спосіб узагальнена ознака групується за
визначеними інтервалами та створює наступний розподіл торговельних підприємств
(табл. Г.4, дод. Г). Як видно, групи 3,4,5 вийшли слабко заповненими і для
нормального розподілу підприємства у цих групах варто об'єднати. У результаті
було отримано три групи торговельних підприємств (табл. 2.1).
Таблиця 2.1
Групування підприємств за періодами життєвого циклу
Група
Граничні значення рентабельності, коеф.
Період життєвого циклу
Розподіл торговельних підприємств у групі
Перша група
0,24
0,65
Підйом
ТОВ "Атон"
ТОВ "Імперія"
ВАТ "Макіївський універмаг"
ТОВ "Магазин "Грузія"
Друга група
0,66
1,06
Стабілізація
ВАТ "Рубін"
ВАТ "Фірма Меблі"
ТОВ "Емасо-Сервіс"
ЗАТ "Дитячий світ"
АТЗТ "Кіровське ТВП"
Третя група
1,07
2,28
Падіння
ЗАТ "Агротехнік"
ВТК "Шахтар АП Шахта ім.Засядько
ТОВ "Гарант"
ТОВ "Комфорт РДФ"
*Розраховано за даними табл. Г.3 - Г.5 дод. Г
На четвертому етапі було вивчено закономірності формування прибутку на різних
періодах життєвого циклу підприємств (табл. 2.2 і дод. Г, табл. Г.2, дод. Д.
табл. Д.1- Д.6). Так, для підприємств першої і другої групи характерним є
збільшення всіх показників протягом 2003-2005 рр. Товарооборот у цих групах
виріс відповідно на 11,87% і 32,67% у 2005 р. порівняно з 2003 р. Але при цьому
спостерігається в другій групі підприємств більш стійкий ріст усіх показників,
ніж у першій групі (як відносних так і абсолютних), що характерно для
торговельних підприємств, які знаходяться відповідно у періоді підйому та
стабілізації.
Таблиця 2.2
Основні показники фінансово-господарської діяльності підприємств за періодами
життєвого циклу у 2005 році

Період життєвого циклу
Кіль-кість торговельних підприємств
Товаро-оборот в групі, тис.грн
Прибуток у групі від звичайної діяльності до оподаткування, тис.грн
Капітал, тис.грн
Рентабельність капіталу %
Комер-ційна рента-бель-ність, %
разом
у тому числі від

операцій-ної діяльності
фінан-сової діяль-ності
Підйом
3306,5
126,4
428,0
-301,6
6137,5
2,1
3,8
Стабілізація
67148,9
3283,2