Ви є тут

Формування експортного потенціалу молокопродуктового підкомплексу АПК

Автор: 
Волкова Інна Михайлівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U004939
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
СУЧАСНИЙ СТАН ГОСПОДАРСЬКОЇ ТА ЕКСПОРТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ
МОЛОКОПРОДУКТОВОГО ПІДКОМПЛЕКСУ АПК
2.1. Сучасний стан функціонування молокопереробних підприємств Житомирської
області
Молокопродуктовий підкомплекс – одна з головних складових агропромислового
комплексу регіону, що забезпечує виробництво цільного молока, його подальше
зберігання, транспортування та переробку на промислових підприємствах.
Стабільність роботи молокопереробних підприємств значною мірою визначає
своєчасність забезпечення населення молочними продуктами. Молочна промисловість
Житомирської області (далі – регіону) характеризує собою потужну галузь
молокопродуктового підкомплексу регіону, функціонування якої спрямоване на
своєчасну переробку сировини на кінцеві молокопродукти з метою подальшої
доставки споживачам. Досягнення такої мети обумовлює необхідність підвищення
ефективності промислової переробки молока та розширення асортименту виробництва
високоякісної молочної продукції. В умовах ринкової економіки одним із основних
чинників забезпечення конкурентоспроможності харчової продукції стають
зростаючі вимоги до її якості. Не виключенням є і продукти переробки молока,
конкурентоспроможність яких значною мірою визначається кількістю сировини
відповідної якості.
Слід зазначити, що в структурі промислових підприємств Житомирщини частка
підприємств молочної промисловості в 2002-2005 рр. в середньому склала 2,6 %, а
в структурі підприємств харчової промисловості – 15 % (табл. 2.1).
Таблиця 2.1
Динаміка кількості промислових підприємств Житомирської області
за видами економічної діяльності
Вид економічної діяльності
2002 р.
2003 р.
2004 р.
2005 р.
2005 р. у % до 2002 р.
одиниць
одиниць
одиниць
одиниць
Промисловість
1647
100
1643
100
1669
100
1689
100
102,6
у т. ч.
Переробна
1445
87,7
1414
86,1
1410
84,5
1419
84,0
98,2
з неї:
Харчова промисловість та перероблення с.-г. продуктів
322
19,6
284
17,3
270
16,2
256
15,2
79,5
з неї:
Виробництво молочних продуктів
46
2,8
43
2,6
41
2,5
34
2,0
73,9
Джерело: розраховано за даними Житомирського обласного управління статистики.
Дані табл. 2.1 переконливо свідчать про скорочення кількості підприємств
молочної промисловості. Так, в 2002 р. 46 підприємств регіону виробляли молочну
продукцію, а в 2005 р. – лише 34. Щороку припиняють діяльність нерентабельні
малі молокопереробні підприємства, що не витримують конкурентного тиску з боку
більш потужних підприємств.
Житомирське обласне управління статистики щомісяця збирає інформацію про
результати господарської діяльності всіх підприємств області. На основі таких
даних складається статистичний щорічник, де публікуються основні макро- та
мікроекономічні показники, в т. ч. і в розрізі підприємств молокопродуктового
підкомплексу. До таких основних показників відносяться: виробництво молока та
поголів’я великої рогатої худоби за категоріями господарств, обсяги виробництва
та споживання різних видів молочної продукції в цілому по області та в
розрахунку на одну особу, товарна структура зовнішньої торгівлі та ін. Окрім
цього, великі молокопереробні підприємства звітуються перед Головним
управлінням агропромислового розвитку Житомирської державної адміністрації
стосовно обсягів заготівлі молока за рік та випуску основних видів молочної
продукції. Отже, використовуючи лише такі показники, неможливо достатньо повно
дослідити господарську та експортну діяльність підприємств молочної
промисловості області.
В зв’язку з цим було прийнято рішення про використання методу соціологічних
опитувань за допомогою спеціально розроблених анкет (додаток А). Об’єктом
опитування виступили молокопереробні підприємства області. Згідно даних
Житомирського обласного управління статистики станом на 2004 р. в обласні
нараховувалося 41 молокопереробне підприємство, з них 20 – малих, з яких тільки
25 з реалізували свою продукцію [163, с. 56]. Така ситуація пояснювалася тим,
що ряд підприємств тимчасово не працювала у зв’язку зі зміною форми власності
(ТОВ “Попільнянський молокозавод” та ТОВ “Сири Черняхова”). ТОВ “Молокопродукт”
(м. Коростень) та ВАТ “Коростишівський молокозавод” працювали в режимі
приймальних пунктів. Результативність анкетування – 41 об’єкт дослідження, що
склало 100 % від загальної кількості респондентів. Цільовою аудиторією
обстеження стали керівники та провідні спеціалісти молокопереробних підприємств
Житомирської області.
Встановлено, що в переважній більшості предметом діяльності молокопереробних
підприємств є заготівля, переробка, виробництво та реалізація молока і молочних
продуктів (табл. 2.2).
Згідно даних табл. 2.2, заготовляли та переробляли сире молоко 38 підприємств
молочної промисловості (92,7 %), решта використовували такі види сировини як
сир знежирений, швидкозріючі сири, маргарин, масло, масло топлене, масло
підсирне та творог, сухе знежирене молоко. З обстеженої кількості
молокопереробних підприємств тільки 9 (22 %) виробляли та реалізували молоко
пастеризоване, пояснюючи це надто малим терміном його реалізації, що в
середньому складає 48 годин. Експортували вироблену молокопродукцію протягом
досліджуваного періоду три підприємства – ВАТ “Житомирський маслозавод”,
ВАТ “Овруцький молочноконсервний комбінат” та ВАТ “Галіївський маслозавод”.
Таблиця 2.2
Предмет діяльності молокопереробних підприємств Житомирської області
Предмет діяльності
(можливі декілька варіантів відповідей)
Кількість позитивних відповідей
одиниць
%*
Заготівля молока
38
92,7
Переробка молока
38
92,7
Виробництво молочних продуктів
25
61,0
Реалізація молока
22,