Ви є тут

Формування конкурентних переваг аудиторських фірм

Автор: 
Лубенченко Ольга Едуардівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U005062
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
Дослідження передумов формування конкурентних переваг аудиторської фірми
2.1. Оцінка інтенсивності конкуренції на ринку аудиторських послуг
Більшість сучасних ринків характеризуються як конкурентні. Звідси витікає
настійна необхідність вивчення конкуренції, рівня її інтенсивності, знання сил
і ринкових чинників, що мають найбільший вплив на конкуренцію і її перспективи.
Попереднім, але обов'язковим етапом досліджень конкуренції на ринку, є збір і
аналіз інформації, необхідної зрештою для вибору конкурентних стратегій.
Повнота і якість зібраної інформації багато в чому визначають ефективність
подальшого аналізу. Основним етапом аналізу інтенсивності конкуренції на ринку
є оцінка ступеня схильності ринку до конкуренції на базі аналізу основних
чинників, що зумовлюють її інтенсивність. При цьому необхідно враховувати, що
підприємство є відкритою системою, яка характеризується наявністю безперервних
обмінних процесів із зовнішнім середовищем. Отже, зміна хоч би одного
параметра, що визначає координати ринкової позиції, спричинить зміну решти всіх
взаємозв'язаних параметрів. Зміни в макросередовищі можуть не тільки створити
сприятливі можливості і погрози для подальшого існування і розвитку
підприємства, але і підсилити або послабити його потенціал, вплинути на
конкурентів, споживачів, постачальників, змінити конкретну ситуацію в галузі і
доцільність здійснення певного виду діяльності взагалі [48, с. 167].
Оскільки конкурентне середовище формується не тільки під впливом боротьби
внутрішньогалузевих конкурентів, для аналізу інтенсивності конкуренції або
стану на ринку провідні світові фахівці радять враховувати такі групи
чинників:
суперництво в середовищі конкурентів на даному ринку продавців («центральний
ринг») – ситуація в галузі: число і потужність фірм, що конкурують на ринку;
зміна платоспроможного попиту; ступінь стандартизації товару, пропонованого на
ринку; витрати переключення клієнта з одного виробника на іншого;
уніфікованість сервісних послуг з товару в галузі; бар'єри відходу з ринку
(витрати фірми на перепрофілювання); бар'єри проникнення на ринок; ситуація на
суміжних товарних ринках (ринки товарів з близькими технологіями і сферами
застосування); стратегії конкуруючих фірм (поведінка); привабливість ринку
даного продукту;
конкуренція з боку товарів, що є замінниками: вплив товарів-замінників; ціна;
вартість переключення; якість основного товару;
загроза появи нових конкурентів: вплив потенційних конкурентів (труднощі входу
на галузевий ринок; доступ до каналів розподілу; галузеві переваги);
позиції постачальників, їх економічні можливості: вплив постачальників
(унікальність каналу постачань; значущість покупця; частка окремого
постачальника);
позиції споживачів, їх економічні можливості: вплив покупців (статус покупців;
значущість товару для покупця; стандартизація товару) [49, с. 52].
Кожний з даних факторів конкуренції може надавати різне уявлення як з напряму,
так і значущості дії на ситуацію в галузі, а їх сумарний вплив зрештою визначає
характеристики конкурентної боротьби в галузі, прибутковості галузі, місце
аудиторської фірми на ринку і її успішність.
Розглядаючи ринок аудиторських послуг слід звернути увагу на те, що число і
потужність аудиторських фірм, що конкурують на ринку, найбільшою мірою
визначають рівень конкуренції. Інтенсивність конкуренції вважається найбільшою,
коли на ринку присутнє значне число конкурентів приблизно рівної сили, причому,
зовсім не обов'язково, щоб конкуруючі фірми були особливо великими. Разом з тим
це правило не є універсальним і завжди вірним з позиції фірми, яка проводить
дослідження ринку. Так, для крупної фірми, що володіє могутніми ресурсами і
численними перевагами, конкуренцію представляють, як правило, тільки фірми
близького розміру з аналогічними можливостями. Навпаки, для середньої і, тим
більше невеликої фірми наявність навіть одного крупного конкурента може
виявитися істотною проблемою для успішного збуту. Необхідно відзначити, що
число фірм, які працюють на ринку, свідчить про високий ступінь конкуренції,
може значно змінюватися залежно від галузі і, навіть, сфери діяльності.
Уніфікація сервісних послуг з товару в галузі відображає можливості фірм
розширювати комплекс робіт і послуг в даній сфері діяльності. Наявність на
ринку великого числа конкуруючих фірм, що мають високий ступінь диверсифікації
послуг, свідчить про неможливість відходу в «нішу», тобто відходу від
конкурентної боротьби за допомогою спеціалізації в якихось роботах і послугах.
Таким чином, високий ступінь уніфікації сервісних послуг з товару в галузі діє
у бік зменшення конкуренції на досліджуваному ринку.
Інтенсивність конкуренції на будь-якому ринку визначає ряд чинників,
найважливішими з яких є три: характер розподілу ринкових часток; темпи
зростання ринку; рентабельність ринку.
Для визначення рівня інтенсивності конкуренції на ринку аудиторських послуг
пропонується низка оцінок цього рівня. Так, відзначаючи, що чим більш
однаковими є ринкові частки серед конкурентів, тим гостріше відбувається
конкурентна боротьба, у такому випадку пропонується оцінити ступінь цієї
«подібності», вірніше, ступінь розкиду часток конкурентів на ринку. Як мірило
цього розкиду пропонується використати показник дисперсії часток конкурентів на
ринку. Для обчислення дисперсії часток необхідно, перш за все, розрахувати самі
частки. Якщо обсяг реалізованої на ринку продукції і-м підприємством позначити
через Qi, а загальний обсяг продажів на ринку через Q, то ринкова частка цього
підприємства визначається достатньо легко:
, (2.1)
де Di – ринкова час