РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЯ ТА РІВЕНЬ ОПЛАТИ ПРАЦІ В СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВАХ
2.1. Заробітна плата та ефективність виробництва в сільськогосподарських
підприємствах
Організація заробітної плати та формування її рівня, а також забезпечення
зайнятості, складають основу соціально-трудових відносин у суспільстві. Рівень
заробітної плати значною мірою визначається ціною робочої сили, кількістю та
якістю витраченої праці. Однак заниження вартості робочої сили, успадковане від
адміністративно-планової економічної системи господарювання з низьким рівнем
заробітної плати, яка компенсувалася певними преференціями через дотації і
суспільні фонди споживання, гальмує розвиток внутрішнього ринку, динаміку
економічних процесів. „Нині втрачено стимулюючу функцію заробітної плати, її
вплив на розвиток виробництва, науково-технічний прогрес. Економіка, що
базується на низькій вартості робочої сили, не може забезпечити високих
стандартів споживання процесів нагромадження, якісного відтворення робочої
сили” [202, с. 4].
Низький рівень середньомісячної заробітної плати працівників, зайнятих у
сільському господарстві, призводить до того, що вона неспроможна забезпечити
умови для нормальної життєдіяльності, виконувати відтворювальну та стимулюючу
функції. Незважаючи на те, що середньорічна номінальна заробітна плата найманих
працівників у сільському господарстві Львівської області за період з 2000 до
2006 року зросла в 6,92 раза, а темпи зростання перевищують темпи зростання
мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму, її рівень у 2006 році
досяг тільки 90,7% прожиткового мінімуму (табл. 2.1).
Таблиця 2.1
Порівняльний аналіз рівня заробітної плати в сільському господарстві Львівської
області*
Показник
Рік
2006 р.
до
2000 р.
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
Мінімальна заробітна плата, грн.
90
118
118
140
165
185
205
205
237
262
332
310
322
350
375
400
Середня мінімальна заробітна плата, грн.
104
118
152,5
186,66
213
300,33
364,58
3,5 раза
Прожитковий мінімум, грн.
287,6
331,05
365,0
365,0
386,7
453,0
505,0
1,75 раза
Середньомісячна заробітна плата за всіма видами економічної діяльності, грн.
196,44
272,01
339,91
419,14
523,32
713,16
923,30
5,09 раза
Середньомісячна заробітна плата в сільському госпо-дарстві, мисливстві та
пов’язаних з ними послугах, грн.
66,13
85,81
109,34
144,59
228,59
338,64
457,81
6,92 раза
Середньомісячна заробітна плата в сільському госпо-дарстві й мисливстві до, %:
заробітної плати за всіма видами еко-номічної діяльності
33,6
31,5
32,2
34,5
43,6
47,5
49,6
+16,0
мінімальної заробітної плати
63,5
72,7
71,7
77,5
107,3
112,8
125,6
+62,1
прожиткового мінімуму
23,0
25,9
30,0
39,6
59,1
74,8
90,7
+67,7
*Розраховано за джерелом [121, с. 5; 139, с. 150 ; 163, с. 218].
Заробітна плата як соціально-економічна категорія є основним джерелом грошових
доходів, тому її розмір значною мірою характеризує рівень добробуту
працівників. Водночас у структурі грошових доходів домогосподарств Львівської
області у сільській місцевості оплата праці займає всього 47,4%, хоча цей
показник має тенденцію до зростання (табл. 2.2). Зокрема, у 2006 році питома
вага оплати праці у структурі доходів домогосподарств у сільській місцевості
становила на 13,6 пункта більше, ніж у 2001 році, зросла і питома вага доходів
від соціальних доплат, проте значно скоротилася питома вага доходів від продажу
сільськогосподарської продукції – з 25,6% до 9,7%, а також доходів від
підприємницької діяльності та самозайнятості.
Таблиця 2.2
Структура грошових доходів домогосподарств Львівської області, % *
Показник
2001 р.
2006 р.
усі
домо-
госпо-дар-ства
у тому числі
всі
домо-
госпо-
дар-ства
у тому числі
у місь-
ких
посе-
леннях
у сіль-
ській
місце-
вості
у місь-
ких по
селен- нях
у сіль-
ській місце-
вості
Оплата праці
54,8
64,4
35,1
60,7
67,1
48,7
Доходи від підприємницької діяльності та самозайнятості
3,4
3,5
3,2
2,6
2,6
2,6
Доходи від продажу сільськогосподарської продукції
9,0
0,9
25,6
3,6
0,4
9,7
Пенсії, стипендії, допомоги
23,5
21,5
27,7
25,5
21,3
33,1
Інші грошові доходи
9,3
9,7
8,4
7,6
8,6
5,9
Всього
100
100
100
100
100
100
*Розраховано за [140, с. 167 ; 166, с. 323].
За результатами розрахунків можна зробити висновок, що трудова діяльність
працівників сільського господарства не забезпечує достатнього рівня їх
матеріального достатку. Оплата праці у структурі грошових доходів
домогосподарств у сільській місцевості займає на 18,4% менше, ніж у міських
поселеннях. Важливою статтею грошових доходів сільських домогосподарств
залишаються доходи від продажу сільськогосподарської продукції, виробленої в
особистих господарствах, а також соціальна допомога держави. Зростання
заробітної плати повинно передувати збільшенню соціальних трансфертів, оскільки
лише за таких умов можна підвищити її мотиваційну роль.
Необґрунтоване заниження вартості робочої сили в аграрному секторі економіки
протягом тривалого періоду існування колгоспно-радгоспної системи
господарювання спостерігається і зараз, коли рівень оплати в сільському
господарстві найнижчий і за 2001 – 2006 роки становить 31,5-49,5% від
середнього рівня в області. Він нижчий і від оплати праці працівників, зайнятих
в інших галузях та видах економічної діяльності (табл. 2.3), незважаючи на те,
що темпи її зростання за 2001-2006 роки є найвищі порівняно з іншими видами
економічної діяльності. За низького рівня оплати праці у сільському
господарстві, який у Львівській області у 2006 році був у 3,5 раза нижчий від
оплати праці п
- Київ+380960830922