РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗ І РЕГУЛЮАВАННЯ ІНВЕСТИЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ В СФЕРІ ЖИТЛОВОГО БУДІВНИЦТВА ЗА ПРОГРАМОЮ РОЗСЕЛЕННЯ ТА ОБЛАШТУВАННЯ ДЕПОРТОВАНИХ НАРОДІВ В АВТОНОМНІЙ РЕСПУБЛИЦІ КРИМ
2.1. Аналіз стану інвестиційного процесу в житловому будівництві по Автономній Республіці Крим
Житлове будівництво одне з найважливіших напрямів вкладення інвестицій, що характеризують соціальну політику республіки.
У таблиці 2.1 наведені основні показники, що характеризують динаміку житлового будівництва в Автономній Республіці Крим.
Таблиця 2.1
Динаміка житлового будівництва в Автономній Республіці Крим
ПоказникиРоки2000200120022003200420052006Введено в експлуатацію житла
(у тис. кв.м загальної площі)179205226196274283295Індекс введення в експлуатацію житла (у % до минулого року)71,6114,6110,286,7139,9103,1104,2Інвестиції в основний капітал
у житловому будівництві
(у фактичних цінах млн. грн.)108132150158232451519Індекс інвестицій в основний капітал у житловому будівництві (у % до минулого року)99,7105,2107,6100,7123154,4115,1
Таким чином, можна зробити висновок, що стійке зростання обсягу інвестицій в основний капітал у житловому будівництві, зміна індексу інвестицій в основний капітал має хвилеподібний характер. Проте, динаміка змін індексу введення в експлуатацію житла не відповідає темпам зростання інвестицій в основний капітал: максимальний обсяг інвестицій спостерігається в 2006 р. (519 млн. грн.); максимальне значення індексу введення в експлуатацію житла у 2004 р. (139,9%).
За останні три роки в Автономній Республіці Крим спостерігається зростання обсягів введення житла. У 2005 р. введено в експлуатацію житла загальною площею 283,0 тис. кв. м, що на 9 тис. кв. м, або на 3,1% більш ніж в 2004 р. і в двічі більше рівня 2000 р. У 2006 р. введено в експлуатацію 295 тис. кв. м житла, що на 12 тис. кв. м., або 1,1% більш ніж 2005 р. і в 2 рази більше рівня 2000 р.
Рис. 2.1 Динаміка введення в експлуатацію житла в Автономній Республіці Крим за період 2000-2006 р.р.
Найвищий темп зростання введення в експлуатацію житла спостерігається в 2001 та 2004 рр. - відповідно 114,6% та 139,9%.
У таблиці 2.2 містяться дані про питому вагу введеного в експлуатацію житла в АРК в порівнянні з іншими регіонами України.
Таблиця 2.2
Динаміка введення в експлуатацію житла в Автономній Республіці Крим у порівнянні з іншими регіонами України
(у відсотках)
ПоказникиРоки2000200120022003200420052006Введено в експлуатацію житла3,23,53,733,63,63,4Інвестиції в основний капітал у житлове будівництво3,23,23,22,52,73,83,1
Таким чином, у таблиці 2.2 наведена динаміка введення в експлуатацію житла в Автономній Республіці Крим у порівнянні з іншими регіонами України. Частка введеного в експлуатацію житла в АРК дорівнює 3%.
Регулювання інвестиційного процесу в державі здійснюється:
- через державну інвестиційну політику, яка визначає і підтримує пріоритетні напрями і розвиток економіки;
- через індикативне планування деяких показників і встановлення нормативів регулювання інвестиційного процесу;
- шляхом забезпечення відповідного функціонування договірно-правової системи;
- через порядок надання дозволів на виконання будівельних робіт.
Існує два підходи державного втручання в інвестиційний процес:
- через органи виконавчої влади, коли держава бере на себе якомога більше функцій управління: забезпечує проектно-кошторисну документацією, матеріально технічними ресурсами і устаткуванням, фінансує проект і розподіляє прибуток від інвестицій і т.д.;
- державу, яка надає якомога більше свободи інвесторам і впливає на інвестиційний процес через податкову, амортизаційну, кредитну політику, систему зборів і мит.
Розробка перспективної структури інвестицій за формами власності - це дуже важливий напрям регулювання інвестиційного процесу. При цьому слід пам'ятати про те, що практично завжди бюджетні гроші не є відокремленим джерелом фінансування.
Таким чином, ключовим питанням є визначення частини бюджетного фінансування в загальному обсяги фінансування. На сьогодні обсяг бюджетного фінансування не повинен займати значне місце в загальному обсязі фінансування. Так, за рахунок бюджетних коштів повинні фінансуватися лише соціальні програми, якою і є Програма розселення і облаштування депортованих народів в Автономній Республіці Крим.
Проведемо аналіз інвестиційної активності інвесторів за формами власності.
У таблиці 2.3 наведені показники житлового будівництва в Автономній Республіці Крим за формами власності.
Таблиця 2.3
Будівництво житла по формах власності
(кв.м. загальній площі)
РокиВведено в експлуатаціюПо формах власностіДержавнаКомунальнаПриватна (включено індивідуальне будівництво)Колективна200017904712436290781108322670120012051951321826059127644382742002226073226792237914079040809200319611119828230921260432714820042743414815917992208193-20052828274064021776220411-20062449925197825221167793-
Аналіз таблиці 2.3 показав, що інвестиції в будівництво житла в Автономній Республіці Крим здійснюються інвесторами всіх форм власності. Велика частка інвестицій у житлове будівництво здійснюється переважно приватними інвесторами. Так, у Автономній Республіці Крим щорічний обсяг введеного в експлуатацію приватними інвесторами житла змінюється нерівномірно - в 2004 р. він був найбільшим за останні роки і склав 208193 тис. кв.м (75,89% від загального обсягу введеного в експлуатацію житла по формах власності). За рахунок коштів Державного бюджету України в Автономній Республіці Крим введено: у 2004 р. - 48156 тис. кв.м. житла (17,55% від загального обсягу введеного житла), в 2005 р. - 40640 тис. кв.м. (14,37% від загального обсягу введеного житла), в 2006 р. - 51978 тис. кв.м. житла (21,22% від загального обсягу введеного житла).
Рис. 2.2 Динаміка частки державних і приватних інве