Ви є тут

Удосконалення управління якістю продукції промислових підприємств залізничного транспорту на основі процесного підходу

Автор: 
Чала Оксана Вікторівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
3408U001269
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ПРОЦЕСНО-ОРІЄНТОВАНОГО УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ НА ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВАХ
Національна політика України в галузі якості передбачає реалізацію ряду напрямків, що забезпечують підвищення конкурентоспроможності вітчизняної економіки, зокрема[4, 6, 20, 42]:
* визнання та додержання міжнародних норм і правил у галузі якості;
* використання передового міжнародного досвіду забезпечення та поліпшення якості;
* створення умов для широкомасштабного впровадження на підприємствах та організаціях України професійних високоефективних систем якості, що відповідають міжнародним вимогам світового рівня.
Реалізація наведених напрямків потребує розробки науково-методичних аспектів управління якістю відповідно до міжнародних стандартів, норм і правил з метою забезпечення умов для впровадження сучасних систем управління якістю на вітчизняних підприємствах, зокрема на промислових підприємствах залізничного транспорту. Це передбачає вирішення наступної послідовності завдань:
1) визначення головних напрямків удосконалення управління якістю в рамках систем управління якістю (СУЯ) на промислових підприємствах залізничного транспорту;
2) обґрунтування інтегрованого процесу управління якістю промислового підприємства;
3) узагальнення та доповнення передумов побудови процесів промислових підприємств залізничного транспорту для реалізації процесно-орієнтованого управління якістю;
4) розроблення методичного підходу до оперативної оцінки коригувальних (КД) та попереджувальних дій (ПД) для підтримки якості на заданому рівні та її поступового підвищення.
Вирішення першого завдання потребує: аналізу сучасного стану впровадження систем управління якістю; встановлення головних проблем і недоліків при впровадженні СУЯ на промислових підприємствах залізничного транспорту; визначення головних напрямків удосконалення управління якістю в рамках СУЯ на основі процесного підходу.
Реалізація другого завдання - обґрунтування інтегрованого процесу управління якістю передбачає виконання наступної послідовності кроків: узагальнення переліку основних компонентів системи управління якістю; визначення послідовності впровадження процесів СУЯ; обґрунтування підходу до поліпшення процесів у рамках СУЯ; вдосконалення інтегрованого процесу управління якістю.
Розв'язання завдання узагальнення та доповнення передумов побудови процесів промислових підприємств залізничного транспорту потребує виконання ряду кроків: узагальнення та доповнення правил побудови процесів на промисловому підприємстві; визначення типового переліку процесів промислового підприємства та показників для оцінки цих процесів; деталізації процесного підходу до забезпечення ресурсами діяльності підприємства.
Реалізація завдання розроблення методичного підходу до оперативної оцінки коригувальних (КД) та попереджувальних дій передбачає виконання ряду кроків, направлених на обґрунтування даного методичного підходу, а також визначення послідовності його етапів: узагальнення життєвого циклу коригувальних та попереджувальних дій; формування переліку показників для оперативної оцінки КД та ПД; визначення послідовності виконання оцінки цих дій.
2.1. Стан впровадження систем управління якістю на вітчизняних підприємствах
Прагнення України інтегруватись в європейське співтовариство та вихід українських підприємств на міжнародні ринки потребує постійного вивчення кращого досвіду забезпечення та поліпшення якості на основі впровадження систем управління якістю [59]. Наявність сертифікатів на СУЯ відповідно до вимог стандартів ISO серії 9000 є чинником конкурентоспроможності підприємств та важливою умовою укладання контрактів із зарубіжними партнерами.
За офіційною інформацією Міжнародної організації зі стандартизації (ISO) у світі сертифіковані вже більш ніж 800 тисяч систем управління якістю відповідно до міжнародних стандартів ISO серії 9000. Так, за період з 1992 по 2005 рр. їх кількість збільшилась у 27,7 рази. Зростає і кількість країн, де впроваджуються СУЯ [15, 100, 144].
Світовими лідерами у цій сфері є Велика Британія, Китай, Італія, Японія, Іспанія, США, Франція та Німеччина. У Східній Європі лідерами з активізації робіт щодо впровадження і сертифікації систем управління якістю є Латвія, Чехія, Російська Федерація та Словенія. Кількість виданих сертифікатів у цих країнах у 2006 році порівняно з 1999 роком зросла приблизно в 6 разів.
Системи управління якістю впроваджуються практично у всіх галузях економіки. Значна частина підприємств, що впровадили СУЯ, належать до сфери виробництва [100].
З метою координації дій, спрямованих на якнайширше залучення представників промисловості, громадськості, урядових і наукових організацій до вирішення проблем підвищення якості та конкурентоспроможності вітчизняних товарів, робіт й послуг, протягом останніх років урядом України було прийнято низку рішень. Серед них: затвердження Концепції державної політики у сфері управління якістю; прийняття національних міжнародних стандартів ISO серії 9000; створення інституту якості у складі ДП "УкрНДНЦ", а також розгалуженої мережі консультаційних пунктів з питань якості; навчання і підвищення кваліфікації фахівців.
Основоположним інформаційним документом у сфері якості є реєстр систем сертифікації УкрСЕПРО, ведення якого доручено ДП "УкрНДНЦ". За даними моніторингу за 2006 р. сертифіковано 381 СУЯ. В Україні станом на кінець 2006 року чинними є 1218 сертифікатів на системи управління якістю [57]. Найбільша їх кількість видана в місті Києві (17%), Дніпропетровській (11,7%), Харківській (11%), Донецькій (7,8%), Львівській (5%), Одеській (4,5%), Київській (4,5%), Запорізькій (4,2%) та Луганській (4%) областях [15, 52, 144].
Із загальної кількості сертифікатів на СУЯ значну кількість видано територіальними підрозділами Держспоживстандарту. На ринку консалтингових і сертифікованих послуг із впровадження СУЯ діють також інші організації (Бюро Верітас, СЖС, ТЮФ т