Ви є тут

Формування та реалізація маркетингової політики підприємств сільськогосподарського машинобудування

Автор: 
Бойко Ольга Вікторівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U002393
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКОНОМІЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ ЧИННИКІВ ФОРМУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ МАРКЕТИНГОВОЇ ПОЛІТИКИ ПІДПРИЄМСТВ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО МАШИНОБУДУВАННЯ
2.1. Методичні положення комплексного маркетингового аналізу та прогнозування розвитку ринку сільськогосподарських машин
В сучасних умовах будь-яке господарське рішення на промисловому підприємстві повинно бути обґрунтованим і зваженим. Підприємству необхідно знати все про ринок, на якому воно працює: хто є споживачем і постачальником, яка платоспроможність замовника, скільки і яких конкурентів на ринку, які вироби користуються найбільшим попитом, які обсяги їх закупівлі, умови доставки, зберігання і збуту продукції, проблеми перед- та післяпродажного сервісу тощо.
У зв'язку з переходом до ринку перед вітчизняними промисловими підприємствами виникає багато труднощів, які, у значній мірі, пов'язані з тим, що управлінський персонал підприємства не знає законів ринку та методів його вивчення. При переході на принципи повного госпрозрахунку і самофінансування підприємства зіштовхнулись із суттєвою проблемою: продукція, яку вони виробляють, не користується попитом, а як її "проштовхувати" на внутрішній і світовий ринки спеціалісти не знають. Зазначене обумовлює важливість для підприємств проведення маркетингового аналізу, який являє собою складний науково обґрунтований процес одержання висновків із зібраної, належним чином згрупованої та обробленої інформації. Маркетинговий аналіз є складовим елементом і визначеним етапом маркетингового дослідження ринку. Тому цілі маркетингового аналізу витікають із цілей маркетингового дослідження, принципи якого, в свою чергу, розповсюджуються на теорію і практику маркетингового аналізу. Відповідно методологія маркетингового аналізу підпорядкована цілям дослідження, визначається предметом аналізу і обумовлена характером наявної інформації [7, с.93,99].
Маркетинговий аналіз є одним із найбільш складних видів маркетингової діяльності, оскільки завжди містить в собі елемент передбачення непростого і суперечливого соціально-економічного об'єкта - ринку. З цього слідує, що зміст і форми маркетингового аналізу діяльності підприємства залежать, передусім, від виду ринку, на якому воно працює, а також від зовнішніх та внутрішніх умов у яких підприємство розвивається і які можуть істотно відрізнятися.
За останні роки в Україні спостерігається позитивна динаміка ринкових процесів, що сприяє вирішенню як внутрішніх соціально-економічних проблем, так і подальшій інтеграції країни у світовий ринковий простір, підвищенню ефективності і конкурентоспроможності національної економіки. Особливою активністю відзначився ринок продукції промисловості, перш за все зростанням його внутрішньої складової (внутрішнього ринку) та збільшенням попиту і пропозиції на продукцію поглибленої переробки, у тому числі машинобудування.
Проте подальша оптимізація тенденцій розвитку та вдосконалення структури ринку продукції машинобудування, в цілому, та ринку інвестиційних товарів, зокрема, потребує відповідного наукового, методичного та інформаційного забезпечення, що недостатньо опрацьовані в літературі і практичним досвідом.
Аналіз та прогнозування стану і перспектив розвитку ринків інвестиційних товарів має за мету підготовку науково-аналітичної бази для підвищення рівня обґрунтованості управлінських рішень щодо державного впливу на розвиток ринків інвестиційних товарів, формування сприятливої ринкової кон'юнктури та підвищення ефективності функціонування суб'єктів ринку.
Узагальнюючим критерієм розвитку ринку інвестиційних товарів є показник товарообігу. Він визначається як сума попиту і пропозиції товарної маси, представленої і реалізованої на ринку за відповідний проміжок часу (період). Динаміка товарообігу як у вартісному вигляді, так і в індексній формі за період, що аналізується (місяць, квартал, рік), порівняно з попереднім періодом або з відповідним періодом попереднього року буде свідчити про розвиток ринку (в разі збільшення товарообігу) або скорочення (в разі зменшення).
Визначальними категоріями ринку, що потребують аналізу, є попит і пропозиція товарів. Їх співвідношення на тих чи інших етапах економічного розвитку формує ринкову кон'юнктуру. Якщо на початку ринкової трансформації економіки України особливістю товарообмінних процесів був дефіцит пропозиції, то в сучасних умовах ринкова кон'юнктура формується переважно під впливом попиту. Попит виступає рушійною силою розвитку ринку інвестиційних товарів. Тому аналіз і прогнозування ринків інвестиційних товарів потрібно починати з кількісної і якісної оцінки цих категорій.
Пропозиція - кількісний і якісний склад інвестиційних товарів, що може бути запропонований для реалізації на вітчизняному ринку і за його межами за відповідний календарний період (місяць, квартал, рік). Основними джерелами формування пропозиції інвестиційних товарів на вітчизняному ринку є власні виробники інвестиційних товарів та їх імпорт. Аналіз тенденцій розвитку власного виробництва та імпорту інвестиційних товарів дає можливість оцінити загальний стан та тенденції формування ринкової пропозиції як в цілому по інвестиційних товарах, так і по кожному їх виду окремо.
Попит - кількісний і якісний склад інвестиційних товарів, що може бути реалізований (спожитий) на вітчизняному ринку і за його межами за відповідний календарний період. Основними суб'єктами ринку, що формують попит, є вітчизняні і закордонні споживачі. Відповідно аналіз тенденцій внутрішнього споживання та імпорту інвестиційних товарів дає можливість кількісно і якісно оцінити стан ринкового попиту за видами інвестиційних товарів і в цілому.
Відповідно до ключових елементів аналізу ринкової кон'юнктури слід віднести балансові пропорції ринку інвестиційних товарів, а саме:
- структуру формування ринкової пропозиції:
- структуру формування ринкового попиту;
- експортну орієнтацію виробництва;
- імпортну залежність внутрішнього споживання інвестиційних товарів.
Ком