РОЗДІЛ 2 АНАЛІЗ СУЧАСНОГО СТАНУ УПРАВЛІННЯ
СОЦІАЛЬНИМ РОЗВИТКОМ КОЛЕКТИВІВ ПІДПРИЄМСТВ
ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ
2.1. Фактори зовнішнього та внутрішнього середовища, що впливають на соціальний
розвиток колективів підприємств залізничного транспорту
Визнаним інструментом досліджень зовнішнього й внутрішнього середовища в
менеджменті вважається SWOT-аналіз. Більшість авторів, таких як Мескон М.Х.,
Альберт М., Хедоурі Ф., Робінс, Стефан П., Де Ченцо, Девід А., Гріфін Р.,
Яцура В.В., Шевченко Л.С., Котлер Ф. та інші, враховують фактори внутрішнього й
зовнішнього середовища, що впливають на діяльність підприємства, стосовно
маркетингу й менеджменту [2,4,27,34,57,70,73,91,112,145]. До факторів
зовнішнього середовища відносять політико-правові, демографічні, природні,
економічні, технологічні, соціально-культурні. Аналіз внутрішнього середовища
передбачає характеристику конкурентів, постачальників, посередників,
споживачів.
На думку автора, на соціальну діяльність підприємств залізничного транспорту
також можуть впливати різні фактори, які необхідно виявляти й певним чином
реагувати на них. Для цього потрібно визначити та узагальнити фактори
зовнішнього й внутрішнього середовища, що впливають на соціальний розвиток
колективу підприємства. Це допоможе у виборі стратегічного напрямку соціального
розвитку колективу підприємства при здійсненні управління даним процесом.
Підприємства й об'єднання не існують самі по собі - вони працюють у
макросередовищі, під впливом сил і тенденцій якого й формуються можливості й
загрози. На соціальну діяльність підприємств впливають різні фактори, які
необхідно виявляти й певним чином реагувати на них. Вплив навколишнього
середовища на підприємство дає йому уявлення про обстановку, у якій воно діє.
Щоб уникнути непередбачених ситуацій і невиправданого ризику, необхідно вчасно
відслідковувати зміни, що відбуваються у навколишньому оточенні. Це допоможе
вчасно вжити необхідних заходів. Підприємство не може контролювати фактори
макросередовища, що спричиняють вплив на його соціальну діяльність.
Вони можуть або сприяти соціальному розвитку підприємства, або навпаки,
гальмувати його. До таких факторів належать: політичні, правові, економічні,
технологічні, демографічні та інші.
Серед політичних факторів, що суттєво впливають на соціальну діяльність
підприємства, можна виділити стабільність у державі, що забезпечує державну
підтримку життєво важливих галузей і підприємств, політику держави в області
соціальної захищеності людей, співробітництво з місцевими органами влади в
цілях вирішення окремих питань стосовно інтересів підприємства.
Політичні фактори визначають не тільки рівень стабільності економічного,
правового й соціального середовища, але й незмінність податкової політики для
суб'єктів господарювання, забезпечують підтримку підприємств, розвиток
соціальної інфраструктури. Ці фактори особливо важливі для діяльності
підприємства, тому що державна політика торкається інтересів всіх підприємств
без винятку й вони значною мірою можуть вплинути на соціальну стратегію
підприємства і стабільність його роботи.
На рівні уряду державна політика виражається через закони, підзаконні
документи, кредитування великих проектів та інше. Так, розроблені останнім
часом законодавчі акти, положення й інші документи мають соціальну орієнтацію.
Невеликим підприємствам доцільно приділити увагу співробітництву з місцевою
владою, за необхідності брати участь у вирішенні окремих питань, що торкаються
інтересів підприємства, проблем державного й місцевого значення. Це дасть змогу
одержати підтримку державної або місцевої адміністрації.
До правових факторів відносять закони й постанови, які регулюють соціальну
діяльність підприємств. Правові акти надають підтримку в регулюванні умов праці
й мінімального рівня соціальної захищеності працівників. Судова й виконавча
система влади захищає благополуччя підприємства.
Найбільш важливими економічними факторами, що впливають на соціальний розвиток
колективу підприємства, є рівень доходів людей, підвищення (зниження) життєвого
рівня, темпи інфляції, податкова політика, ціни на житло, процентні ставки
кредиту та інші. Числові значення даних показників не є прихованими від
оточуючих, вони постійно відображаються в періодичній пресі або статистичних
виданнях. Дані показники необхідно відслідковувати й оцінювати, виявляти їхню
дію на діяльність підприємства, оскільки вони можуть спричиняти як позитивний,
так і негативний вплив на діяльність різних підприємств.
Наприклад, рівень доходів характеризує споживчий попит людей, що може свідчити
про першочергове задоволення деяких потреб. Чим менше рівень доходів, тим менше
задовольняються потреби людини й навпаки. Так, дешева робоча сила не веде до
стимулювання автоматизації виробництва, що, у свою чергу, знижує продуктивність
праці. А високий рівень інфляції й високі процентні ставки роблять невигідними
інвестиції в придбання обладнання й технічне переозброєння.
Підвищення цін на енергоносії й комунальні послуги є ще одним фактором, що
уявляє загрозу для соціальної діяльності підприємства, тому що будь-яке
підвищення цін з боку держави спричиняє наслідки збільшення цін. У зв'язку із
цим заходи, що здійснюються підприємством, повинні бути спрямовані на зменшення
важкості тиску цього фактору.
У сучасних умовах ринкових відносин однією з загроз, що веде до пагубного
впливу на соціальний розвиток колективу підприємства, є старіння житлового
фонду. У зв'язку з тим, що гроші на ремонт і відновлення житлового фонду
практично не виділяються, багато будинків і споруд передається на баланс
місцевим органам упр
- Київ+380960830922