РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ І ПРОБЛЕМ ЗМЕНШЕННЯ РИЗИКІВ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАШИНОБУДІВНИХ ПІДПРИЄМСТВ
2.1. Аналізування діючої практики визначення величини ризику
Будь-яка діяльність і всі пов'язані з нею дії спрямовані на досягнення певної цілі. В маркетинговій діяльності цією ціллю є досягнення комерційного успіху машинобудівного підприємства.
Машинобудування є важливою галуззю промисловості. Продукція підприємств машинобудування відіграє вирішальну роль у реалізації досягнень науково-технічного прогресу у всіх областях господарства. На частку машинобудівного комплексу припадає майже 30% від загального обсягу промислової продукції.
Машинобудування об`єднує більше 70 галузей, підгалузей та виробництв, зокрема такі галузі, як енергетичне, верстатобудівне, транспортне, сільськогосподарське машинобудування, виробництво інструментів та приладів, технологічного обладнання для різних галузей промисловості (хімічної, харчової, легкої, поліграфічної, лісової, целюлозно-паперової, будівельної, гірничодобувної тощо).
Охарактеризуємо стан машинобудівної галузі України згідно Державних статистичних даних за індексами обсягу виробництва промислової продукції (рис. 2.1).
Рис. 2.1. Динаміка машинобудівної галузі України за індексами обсягу виробництва промислової продукції [39]
Як видно із рис. 2.1, обсяги виробництва промислової продукції машинобудування по Україні зростають, хоча незначними темпами.
Щодо виробництва основних видів продукції машинобудування, то їх обсяг і динаміка мала наступний вигляд (таблиця 2.1).
Таблиця 2.1
Виробництво основних видів машинобудування
протягом 2003-2006 рр. [39]
Вид продукції машинобудуванняРоки2003200420052006Трактори для сільського та лісового господарства, шт.4556580655433704Верстати токарні, розточувальні, свердлувальні, фрезерувальні, шт.378496409213Холодильники-морозильники побутові комбіновані з окремими зовнішніми дверцями, тис.шт.504581711731Машини пральні, тис.шт.251345322208Телевізори, тис.шт.415443651432Автомобілі легкові, тис.шт.98,3174192267Автобуси, шт.2558259846557639
З таблиці 2.1 можна зробити висновок, що у 2006 р. у машинобудуванні суттєво наростили обсяги продукції проти 2005 р. підприємства з виробництва автомобільного транспорту (на 28,19 %). Водночас зменшились обсяги продукції на підприємствах з виробництва сільськогосподарських машин (на 49,65 %), верстатів (на 92,04 %). За 2006 р. випущено 731 тис. холодильників-морозильників побутових комбінованих з окремими зовнішніми дверцями, 208 тис. пральних машин, 3,7 тис. тракторів для сільського та лісового господарства, 267 тис. легкових автомобілів, 7,6 тис. автобусів.
Реалізовано у 2006 році товарної продукції підприємствами машинобудування на суму 59279,2 млн. грн., що становить в загальному обсязі реалізованої товарної продукції промисловості України 12,9 % і зросло в структурі обсягів реалізації промисловості на 0,2 % (таблиця 2.2).
Таблиця 2.2
Обсяг реалізації товарної продукції машинобудування
протягом 2003-2006 рр. [39]
Галузь
2003 р.2004 р.2005 р.2006 р. млн..
грн.%
млн..
грн.%
млн.
грн.%
млн.
грн.%Промисловість289117,3100400757,1100468562,6100460371,9100Машинобуду
вання35133,112,253569,313,459668,112,759279,212,9виробництво
машин та
устаткування13070,74,516988,54,320762,34,418758,14,1виробництво
електричного та
електронного
устаткування8352,22,916437,24,113530,52,911110,52,4виробництво
транспортного
устаткування13710,24,820143,65,025375,35,429410,66,4
Спостерігається зростання обсягів реалізації товарної продукції протягом 2003 - 2005 рр. з 35133,1 млн. грн. до 59279,2 млн. грн., проте 2006 рік визначився зменшенням реалізації у порівнянні з попереднім роком як в галузі машинобудування (на 388,9 млн. грн./ 0,66 %) так і в промисловості (на 8190,7 млн. грн./1,78 %). Аналогічна тенденція зростання-зменшення реалізації товарної продукції машинобудування характерна для виробництва машин та устаткування і виробництва електричного та електронного устаткування. Позитивним є те, що зростають обсяги реалізації виробництва транспортного устаткування (рис. 2.2).
Рис. 2.2. Динаміка обсягів реалізації за видами виробництва машинобудування
Аналіз основних чинників обсягів виробництва показує, що зростання обсягів виробництва у машинобудуванні пов'язано:
1) у виробничій сфері - з розробленням та освоєнням нової техніки, впровадженням нових технологій, інвестиціями в модернізацію існуючого виробництва, втіленням ресурсозберігаючих технологій;
2) у частині реалізації - за роки ринкових перетворень підприємства поступово розпочинали самостійно вирішувати завдання щодо забезпечення функціонування виробництва та збуту продукції. Реалізовано основний принцип управління: ефективне виробництво + ефективний збут [138].
Проте динаміка обсягів реалізації по певних видах продукції машинобудування має тенденцію до зменшення, на що в певній мірі вплинули втрати від ризиків.
Для дослідження питань, пов'язаних з ризиками маркетингової діяльності, вибрані машинобудівні підприємства України. Досліджуваними підприємствами є: ВАТ "Тернопільський комбайновий завод" (виробник бурякозбиральної техніки, а також інших сільськогосподарських машин і товарів народного споживання), ВАТ "Конвеєр" (виробник стрічкових транспортерів, ланцюгів пластинчатих, мотор-барабанів, ланцюгів напільних ковшових, мішконавантажувальних машин стрічкових транспортерів та інші товари народного вжитку), ВАТ "Львівсільмаш" (випуск машин для хімічного захисту рослин і внесення рідких мінеральних добрив, а також іншої сільськогосподарської техніки), ВАТ "Львівський експериментальний механічний завод" (обладнання для виробництва та ремонтів трубопроводів, виготовлення, складання машин та механізмів, виготовлення металоконструкцій під замовлення), ЗА