РОЗДІЛ 2
ВСТАНОВЛЕННЯ СТРУКТУРИ РИНКУ АВТОТРАНСПОРТНИХ ПОСЛУГ
2.1. Обґрунтовування ознак структури ринку автотранспортних послуг
Тип ринкової структури має значний вплив на процес ціноутворення підприємства,
і, як наслідок, на ефективність його комерційної діяльності. Ця залежність має
місце і при дослідженні галузевих ринків. При цьому використовується парадигма
«структура-поведінка-результат», яка припускає причинно-наслідковий зв'язок між
ринковою структурою, поведінкою підприємств у такій ринковій структурі і
результатом їх діяльності. До цього слід додати те, що поведінка підприємства
ґрунтується не тільки на споживчому попиті, але і враховує дії конкурентів,
переслідуючи кінцеву мету – отримання прибутку. У свою чергу, дії конкурентів
залежать від типу ринкової структури. Стосовно питань ціноутворення цю
парадигму можна представити таким чином: тип ринку – ціноутворення (цінова
політика) – прибуток. Це підкреслює необхідність визначення в першу чергу типу
ринку.
Для розгляду цього питання необхідно дати визначення поняттю «ринок». У
вітчизняній і зарубіжній економічній літературі це питання освітлено досить
широко. Проте єдиного формулювання поняття «ринок» не існує. Умовно визначення
сутності поняття ринку різними авторами можна розділити на три підходи.
Відповідно до першого підходу, ринок – це сукупність існуючих і потенційних
покупців товару [59, с.54; 36, с.59]. Таке формулювання розкриває лише одну
сторону цього поняття, а саме сторону, пов'язану з попитом, при цьому не
враховується сукупність продавців, що формують пропозицію. Другий підхід
визначає ринок як сферу, простір, де здійснюється купівля-продаж товарів, тобто
реалізуються операції між покупцями і продавцями [45, с.13]. Представники
третього підходу [128, с.19; 135, с.7] формулюють ринок як систему стабільних,
постійно відтворних відносин (зв'язків) (виробничих, економічних, технологічних
та ін.) між різними суб'єктами, що діють на ньому, опосередковану механізмом
вартості, товарно-грошових відносин, ціноутворення, попиту і пропозиції та
інших елементів сфери обігу товарів. Таке трактування якнайповніше розкриває
сутність поняття «ринок», конкретизуючи його складові.
Перед розглядом типів ринкової структури необхідно виділити ознаки, характерні
для різних типів структур ринку.
Деякі автори [106, 143] вважають, що для визначення ринкової структури
достатньо двох ознак – однорідність продукції, кількість і розмір підприємств,
оскільки інші характерні ознаки не є самостійними. Так Селищев А.С. вважає, що
досконала і монополістична конкуренції відрізняються лише за характером
продукції [106, с.232] (табл. 2.1).
Таблиця 2.1
Основні типи структур ринку продавця [143, с.17]
Однорідність продукції
Кількість продавців
Один
Декілька
Багато
Однорідні продукти
Чиста монополія
Гомогенна олігополія
Чиста конкуренція
Диференційовані продукти
Чиста багатопродук-това монополія
Олігополія з диферен-ціацією продукції
Монополістична конкуренція
На перший погляд це твердження є правильним. Проте при найближчому розгляді
відмінності носитимуть більш істотний характер, беручи до уваги, що досконала
конкуренція і монополія як типи ринкової структури є ідеальними, тобто
неіснуючими на практиці. Такий підхід також не враховує той факт, що й інші
ознаки, такі як умови входу і доступність інформації, можуть мати зворотний
зв'язок і у свою чергу робити вплив на ринкову структуру. Отже, необхідно
застосувати комплексний підхід до класифікації ринкової структури з урахуванням
найзначущіших ознак.
На практиці для характеристики типів ринку віддають перевагу використанню
поняття досконалої і недосконалої конкуренції.
Ринок досконалої конкуренції – тип ринку, на якому багато продавців і покупців
однорідного товару, і де жоден покупець (продавець) не має істотного впливу на
рівень цін. Він характеризується п'ятьма ознаками:
* наявність великої кількості економічних агентів, продавців і покупців;
* однорідність продукції, що продається;
* жоден з продавців або покупців не в змозі вплинути на ринкову ціну;
* вільний вхід на ринок і вихід з нього;
* максимальна інформованість продавців і покупців про товари і ціни.
Ринок недосконалої конкуренції – тип ринку, на якому не дотримуються хоча б
однієї з ознак досконалої конкуренції, де два або більше продавців, які
володіють деяким (обмеженим) контролем над ціною, конкурують між собою за
обсягами продажів. Виділяють різні типи ринків з недосконалою конкуренцією:
а) Ринок монополістичної конкуренції – тип ринку, на якому існує досить багато
продавців, що продають диференційований товар (послугу). Він характеризується
такими ознаками:
* наявність великої кількості покупців і продавців;
* виробництво і продаж диференційованого продукту;
* відсутність бар'єрів входу і виходу;
* наявність незавантажених потужностей.
б) Ринок олігополії – тип ринку, що складається з невеликої кількості
продавців, чутливих до цінової політики один одного. Він характеризується таким
набором ознак:
* невелика кількість продавців (покупців) товару;
* продавці (покупці) є крупними економічними агентами;
* існують значні бар'єри входу і виходу;
* прибуток економічних агентів в довгостроковому періоді відмінний від нуля;
* товар, що продається, може бути як диференційованим, так і однорідним.
в) Ринок монополії – тип ринку, на якому існує один продавець товару або
послуги, що не має близьких замінників, і визначається такими ознаками:
* наявність одного виробника (покупця);
* відсутність близьких замінників товару;
* наявність високих бар'єрів входу (як правило, штучного характеру).
Найхарактернішими ознаками для всіх типів ринку, є:
* кількість підприємств-виробників;
* характе
- Київ+380960830922