Ви є тут

Реструктуризація машинобудівних підприємств на основі аутсорсингу

Автор: 
Леміш Катерина Михайлівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U004913
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ІДЕНТИФІКАЦІЯ ПОЧАТКОВОГО СТАНУ РЕСТРУКТУРИЗАЦІЙНИХ ПЕРЕТВОРЕНЬ НА
МАШИНОБУДІВНИХ ПІДПРИЄМСТВАХ
2.1. Організаційно-управлінський аналіз діяльності машинобудівних підприємств
Як вже зазначалося у попередньому розділі, формування моделі реструктуризації
машинобудівних підприємств на основі аутсорсингу повинно базуватися на
ідентифікації початкового стану реструктуризаційних перетворень. За
результатами визначення „точки реструктуризації” можливо зробити висновок про
стан підприємства, а також визначити тип реструктуризації.
Слід відзначити, що машинобудування є однією з найважливіших галузей
промисловості, яка має вирішальне значення для загального розвитку країни. На
сучасному етапі розвитку економіки необхідно зосередити зусилля та ресурси на
забезпеченні ефективного розвитку підприємств і стимулюванні їх внутрішніх
перетворень в тому числі і за допомогою проведення реструктуризації.
В Запорізькій області розташований потужний машинобудівний комплекс з широким
спектром виробництв, який займає вагоме місце в країні (за 2006 рік – 13,1%
загального обсягу реалізованої машинобудівної продукції країни) [217].
Машинобудування займає одне з провідних місць у промисловому потенціалі
області, нараховуючи понад 600 підприємств, що формують 20% всього обсягу
реалізованої промислової продукції. В цій сфері задіяна майже третина найманих
працівників промисловості та зосереджена сьома частина вартості основних
засобів промисловості.
У структурі обсягів реалізованої продукції галузі в області основне місце
належить виробництву транспортних засобів та устаткування, яке в 2006 р. склало
67,0% (з нього найвагомішим є виробництво автомобілів – 51,0%) (рис. 2.1).
Всього за 2006 р. було реалізовано машинобудівної продукції на суму 9,0 млрд.
грн. [217].
Рис. 2.1 Питома вага обсягів реалізації промислової продукції за видами
діяльності в машинобудуванні у 2006 р.
Машинобудування, як і в цілому промисловість області, протягом останніх
чотирьох років (2003 – 2006 рр.) забезпечувала позитивну динаміку розвитку,
збільшивши обсяги виробництва в 3,5 рази. При цьому в 2003 р. був досягнутий
найвищий темп приросту (на 70,2%). Суттєвий приріст був одержаний і в 2006 р.,
коли обсяги виробництва в галузі зросли проти попереднього року на 31,3%. В
значній мірі цей приріст позначився і на формуванні приросту продукції в цілому
по промисловості області (на 9,5% проти 2005 р. та на 62,4% – проти 2002 р.)
[215, 216, 217].
Слід зазначити, що машинобудування області по темпах росту за 2003 – 2006 рр.
випереджає машинобудування України в 1,7 рази (обсяги виробництва галузі в
цілому по Україні зросли в 2006 р. порівняно з 2002 р. лише в 2,1 рази).
Середньорічні темпи росту обсягів виробництва в машинобудуванні впродовж
2003–2006 рр. склали: по Україні – 120,2% по області – 136,9% Тим самим
випереджання по області склало 16,7%.
Рис. 2.2 Темпи зростання (зниження) обсягів виробленої продукції на
підприємствах машинобудування (до попереднього року; %)
Значного росту виробництва продукції в 2006 р. проти попереднього досягли ЗАТ
„Запорізький автомобілебудівний завод”, „Запорізький завод важкого
кранобудування”, ВАТ „Запорізький кабельний завод”, „Запоріжтрансформатор”,
ТОВ: „Тремоліт”, „Техпровід”, „Запорізький завод побутової техніки”, „Південний
завод гідравлічних машин” [215, 216, 217].
Одним із факторів, що зумовлює позитивний розвиток будь-якої галузі, є
покращення стану її матеріально-технічної бази, що у свою чергу свідчить про
проведення активної інвестиційної політики (табл. 2.1).
Таблиця 2.1
Інвестиції в основний капітал підприємств машинобудівного комплексу (тис. грн.)
Напрями інвестицій
2003 р.
2004 р.
2005 р.
2006 р.
Всього
245151
355108
340568
310606
виробництво машин та устаткування
9587
8079
19046
30990
виробництво електричного, електронного та оптичного устаткування
38933
60942
88385
73355
виробництво транспортних засобів та устаткування
196631
286087
233137
206261
Як видно з табл. 2.1, у 2006 р. на розвиток підприємств машинобудування за
рахунок усіх джерел фінансування було спрямовано 310,6 млн. грн. інвестицій в
основний капітал (14,4% загального обсягу капіталовкладень у промисловість
області), у 2005 р. – 340,6 млн. грн. (18,1%). За 2003 – 2006 рр. найбільш
активно освоювались капітальні вкладення у 2003 – 2004 роках. В цей період
обсяги зросли відповідно у 2,2 та у 1,3 рази. У 2005 – 2006 рр. ситуація
погіршилася. У 2005 р. обсяги інвестицій в основний капітал становили 82,9% від
рівня попереднього року, відповідно у 2006 р. – 85,0% [215, 216, 217].
В першу чергу погіршення ситуації на підприємствах з виробництва транспортного
устаткування негативно вплинуло на темп освоєння капітальних вкладень
підприємствами машинобудівного комплексу в цілому. На цих підприємствах обсяги
скоротились у 2005 р. на 29,99%, у 2006 р. на 22,3% [216, 217].
Незважаючи на загальне скорочення у 2005 – 2006 рр. обсягів інвестицій, на
підприємствах з виробництва машин та устаткування мала місце позитивна динаміка
зростання обсягів інвестицій в основний капітал, де у 2005 р. обсяги інвестицій
в порівнянні з попереднім роком зросли у 2,1 рази, а в 2006 р. – 1,5 рази [216,
217].
За останні роки відбувались значні зміни в галузевій структурі машинобудівного
комплексу. У 2006 р. у виробництві транспортною устаткування було освоєно 66,4%
від загального обсягу капіталовкладень (у 2003 р. – 80,2%), електричного та
електронного устаткування – 23,6% (15,9%), машин та устаткування –10% (3,9%).
Технологічна структура інвестицій в основний капітал у машинобудуванні
свідчить, що інвестиційна