РОЗДІЛ 2
Шляхи формування музичних знань молодших школярів засобами мультимедійних технологій навчання
2.1. Стан музичної підготовки молодших школярів на початковому етапі освіти
Наше дослідження передбачало виокремити ті проблеми, вирішення яких певною мірою дозволяє розв'язувати музично-освітні завдання пошуку шляхів інтенсивного й продуктивного формування музичних знань у молодших школярів, використання можливостей мультимедійних технологій для забезпечення творчого характеру процесу навчання й виховання.
Експериментальною базою були виокремлені такі навчальні заклади в загальноосвітній системі: середня загальноосвітня школа №318 м.Києва та Київська дитяча Академія мистецтв.
Вибір вищезазначених баз дослідження було обумовлено необхідністю вивчення кола проблемних питань, пов'язаних із запровадженням мультимедійних технологій у навчальну практику з предмету "Музика" для учнів початкової школи. Слід зазначити, що саме в загальноосвітній школі №318 м.Києва такого досвіду не існувало, а в Київській дитячій Академії мистецтв у змісті початкової музичної освіти школярів запроваджувались комп'ютерна навчальна програма "Первинні музичні жанри. Танець", "Чарівна музична сходинка", музичний редактор "Шарманщик", а також програма "Музична скринька".
Констатуючим експериментом було охоплено широкий масив опитуваних - 565 респондентів. З них: викладачів загальноосвітніх шкіл - 57 осіб; батьків - 238 осіб; учнів початкових класів - 270 осіб.
У ході констатуючого експерименту було здійснено письмове та усне опитування (Додаток А) викладачів безпосередньо у визначених дослідженням базових навчальних закладах, а також у процесі науково-практичної конференції "Музична освіта в Україні на межі тисячоліть: стан, проблеми, перспективи" (м.Ніжин, 1999р.) та практичного семінару "Мультимедійні технології в освіті. Практичні аспекти" (м.Київ, 2000р.) з питань застосування комп'ютерних технологій у музичному навчанні.
Здійснення опитування, вибіркових бесід, інтерв'ювання з батьками стосовно проблеми дослідження проводилось у початкових класах середньої загальноосвітньої школи №318 м. Києва - 138 чоловік та в Київській дитячій Академії мистецтв - 100 чоловік.
Програма констатуючого експерименту також передбачала визначення ставлення учнів молодшого шкільного віку до музичного мистецтва й певного їх інтересу до предмету "Музика" та наявності або відсутності знань про комп'ютер.
Результати опитування учителів загальноосвітніх та спеціалізованих шкіл, що викладають музичні дисципліни на запитання "Ваше ставлення до комп'ютеризації музичного навчання молодших школярів" надали різні за змістом відповіді. Позитивне ставлення мало вияв у судженнях: "комп'ютеризація входить у наше життя інтенсивно, тому учні з першого класу повинні бути обізнаними як з технікою, так і її можливостями щодо використання в галузі складного, але необхідного предмету "Музика" (Ю.Б.); "потрібен курс спеціалізованої комп'ютерної грамоти, який би дозволяв насамперед закріпити знання, здобуті на уроках сольфеджіо, теорії музики, музичної літератури і спеціалізації, а також, дозволяв учням вільно оволодіти навичками роботи з комп'ютером" (Г.А.); "комп'ютерне навчання дозволяє не тільки різноманітити програму загальноосвітнього і спеціального циклів, але також і значно поглибити курси, дає можливість для самонавчання, самостійної перевірки і тестування" (І.М.). Адекватне судження висловили 80,7% респондентів.
На особливе значення впливу мистецтва на особистість за допомогою саме комп'ютерної техніки звертали увагу 68,4% респондентів. Вони вважали, що "сучасний розвиток мистецтва спирається на певні комп'ютеризовані засоби. Це ми чуємо кожного дня в музичному середовищі, а саме у вокальній, інструментальній і особливо естрадній музиці." (О.Р.)
Респонденти підкреслювали й той факт, що технічний прогрес сьогодення супроводжується накопиченням інформації, значна частина котрої є звукова, що репродуцюється через систему комп'ютерів й опосередковано чи безпосередньо впливає на стан розвитку особистості, її смакових уподобань, музично-естетичну вихованість (52,6 %).
Наводимо витяг з протоколу проведення вибіркової бесіди з учителем Київської дитячої Академії мистецтв: "Комп'ютер значно розширює можливостi подання навчальної iнформацiї. Застосування кольору, графiки, мультиплiкацiї, звуку, всiх сучасних засобiв вiдеотехнiки дозволяє вiдтворити реальну обстановку дiяльностi. Величезнi аудiо-вiзуальнi можливостi комп'ютера залучають учнiв до культури певної iсторичної епохи, роблять їх "свiдками" захоплюючих пригод, дають змогу "зiграти роль" свого улюбленого музичного героя." (Г.А.).
Дослідження показало, що ставлення учителів до комп'ютеризації музичної освіти не має спільної думки. Існує дві альтернативні точки зору. Прихильники комп'ютеризацiї вважають, що в наш час тiльки комп'ютер дозволить зробити якiсний стрибок в галузi музичної освiти. В той же час, інші учителі дотримуються думки, що традицiйнi способи навчання значно надiйнiшi.
Вчителі виокремили й негативні моменти комп'ютеризації освіти, а саме: втрачання сенсу "спілкування з викладачем" (26,3%); "складність організації навчального процесу" (22,8%); "відсутність "живого" звучання музики у виконані дітей" (15,8%); захоплення індивідуальними формами роботи на противагу колективним" (12,3%); "швидка втомлюваність" (8,78) та інші менш значні. Звернено увагу вчителів на занурення учнів у "механічний звучащий простір, що нівелює "витонченість" сприйняття й усвідомлення музичного мистецтва у його тембрально-звуковій, агогічній, метро-ритмічній мінливої забарвленості" (19,3%).
Вчителі також підкреслювали й той аспект, що ті діти, які повністю занурюються в індивідуальні форми роботи з комп'ютером "часто відокремлюються від життя класу, шкільного колективу", а це призводить до конфліктних ситуацій в міжособистісному спілкуванні дітей молодшого шкільного віку (12,3%).
Здійснений аналіз відповідей батьків на аналогічн
- Киев+380960830922