РОЗДІЛ 2
ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ ПАТРІОТИЗМУ СТАРШОКЛАСНИКІВ У ПОЗАНАВЧАЛЬНІЙ ВИХОВНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
2.1. Діагностика та особливості прояву патріотизму старшокласників
Враховуючи результати теоретичного аналізу, виділених нами когнітивного, етноідентифікаційного, емоційно-мотиваційного і практичного компонентів та їх сутності, ми розробили діагностичну програму сформованості патріотизму у старшокласників. Для вивчення особливостей виявлення патріотизму учнів старшого шкільного віку у процесі констатуючого експерименту нами використовувалися різні методи науково-педагогічного аналізу (анкетування учнів і вчителів, бесіди, аналіз продуктів творчої юнацької діяльності, спостереження).
Загалом діагностичним експериментом охоплено 300 школярів та 50 вчителів (Житомирська гуманітарна гімназія № 23; Корецька ЗОШ № 1 Рівненської області; Хмельницький обласний спеціалізований ліцей поглибленої підготовки учнів у галузі науки).
В результаті опитування на початку експерименту виявилось, що старшокласники володіють загальним розумінням поняття про патріотизм. Зокрема, на запитання: "Розкрийте, який зміст Ви вкладаєте у поняття "патріотизм" та "У чому, на Ваш погляд, проявляється таке явище, як "патріотизм" понад 85,1 % виявили загальну характеристику даного поняття.
На запитання: "Назвіть людей, які на Вашу думку, могли б слугувати взірцем патріота" змістовно відповіли: серед учнів гімназії № 23 м.Житомира 86,1 % ; серед учнів Корецької ЗОШ № 1 Рівненської області - 61,5 %; серед учнів Хмельницького обласного спеціалізованого ліцею поглибленої підготовки учнів у галузі науки - 78,2 %.
Дещо складним для респондентів виявилося запитання "Які вчинки учнів Ви б віднесли до числа "патріотичних". Змістовну відповідь на це запитання дали: у гімназії № 23 м.Житомира - 78,8 %; у Корецькій ЗОШ № 1 Рівненської області - 63,0% учнів; у Хмельницькому обласному спеціалізованому ліцеї поглибленої підготовки учнів у галузі науки - 78,8% учнів.
Викликає занепокоєння зміст і характер відповідей учнів на запитання "Назвіть книги, які Ви прочитали за останній рік, у яких змальовуються патріоти своєї Вітчизни".
Не дивлячись на те, що 75,1% опитуваних гімназії № 23 м.Житомира, 66,7% опитуваних Хмельницького обласного спеціалізованого ліцею поглибленої підготовки учнів в галузі науки і 46,2% опитуваних Корецької ЗОШ № 1 Рівненської області відповіли, що читали книги, але поглиблений аналіз засвідчує, що це в основному книги зі шкільної програми або художні. За цих умов, вони багаторазово повторюються (очевидно, можливе перерахування книг під впливом однолітків, сусідів).
До поняття "патріотизму" учні відносять любов до свого народу, готовність захищати державу від ворогів, знання рідної мови, бажання жити і служити Україні.
Проте ідеалами у сучасної молоді слугують: відповідне соціальне положення в суспільстві, самостійність, незалежність, індивідуальність, справедливість, добро, освіта, спорт, розваги, здоров'я, секс, гроші, влада, забезпеченість, життя з коханою людиною, наркотики. При цьому близько 59,6 % у контрольній групі респондентів не визначилися щодо власних ідеалів в житті (це чітко видно у табл. 2.1).
Поглиблений порівняльний аналіз відповідей 300 респондентів окремих навчальних закладів Житомирської, Рівненської та Хмельницької областей дав такі наслідки.
Таблиця 2.1
Ідеали сучасної шкільної молоді (у %)
Ідеали
Респон-
дентиВірність
Батьківщині і служіння їй
(1)Гроші, особисте мате-
ріальне благополуччя
(2)Кінозірки співаки, артисти, спортсмени
(3)Сімейне благополуччя
(4)Інше
(5)Відсутність ідеалів
(6)Власна негативна оцінка старшокласниками
ідеалу
(7)Експериментальна група
24,2
21,2
3,0
21,2
6,1
24,3
0Контрольна група
12,1
45,4
15,1
9,2
18,2
0
Рис. 2.1
Ідеали сучасної молоді: експериментальна група
Рис. 2.2
Ідеали сучасної молоді: контрольна група
В результаті опитування виявилося, що для молоді і сьогодні взірцями є насамперед співаки, артисти (в основному зарубіжні), спортсмени (гімназія № 23 м.Житомира - 19,4%. Корецька ЗОШ № 1 Рівненської обл. - 37,2%. Хмельницький обласний спеціалізований ліцей - 22,3%).
Наслідує молодь і державних діячів та політиків. Ці показники серед опитаних складають відповідно гімназія № 23 м. Житомира - 28,6%; Корецька ЗОШ № 1 Рівненської обл. - 20,6%; Хмельницький обласний спеціалізований ліцей - 29,9%.
Серед історичних осіб, життя яких було прикладом служіння України, учні назвали Шевченка, Грушевського Хмельницького, Мазепу, Хвильового, Винниченка, Петлюру, Франка. Серед п'яти державний діячів минулого учні назвали Ярослава Мудрого, Богдана Хмельницького, Івана Виговського, Івана Мазепу, Михайла Грушевського, Володимира Леніна, Леоніда Брежнєва.
На запитання "Назвіть п'ять історичних осіб, життя яких, на Вашу думку, було прикладом патріотичного служіння Україні" дали повну відповідь: учні гімназії № 23 м.Житомира - 80%; учні Корецької ЗОШ № 1 - 60,3%; учні Хмельницького обласного спеціалізованого ліцею - 66,7%.
Ці дані вказують на недостатнє знання респондентами історії своєї країни, краю, де народилися.
На запитання, "Чи є серед Ваших знайомих люди, чиє життя могло б слугувати взірцем патріотизму? Хто вони?" повну відповідь дали 63,6% учнів гімназії № 23 м.Житомира, 49,4% учнів Хмельницького спеціалізованого ліцею і тільки 43,1% учнів Корецької ЗОШ № 1.
Таблиця 2.2
Взірці для наслідування сучасною молоддю (у %)
Взірці
Респон-
дентиБатьки, рідні, близькіВчителіДержавні діячі, політикиПатріоти. ветерани війниСпіваки, артисти, спортсмениІнші категорії
людейВідсутність зразка для наслідуванняВласна негативна оцінка(1)(2)(3)(4)(5)(6)(7)(8)Експериментальна група 9,95,128,65,219,412,918,90Контрольна група8,15,529,96,522,310,117,60
Рис. 2.3
Взірці для наслідуван