Вы здесь

Психологічні особливості включення вчителя в педагогічні системи навчання..

Автор: 
Гальцева Тетяна Олексіївна
Тип работы: 
Дис. канд. наук
Год: 
2003
Артикул:
0403U002114
129 грн
Добавить в корзину

Содержимое

РОЗДІЛ 2
ПОКАЗНИКИ ПСИХОЛОГІЧНИХ ЯКОСТЕЙ, НЕОБХІДНИХ ПЕДАГОГАМ ДЛЯ УСВІДОМЛЕНОГО ВИБОРУ І ПРИЙНЯТТЯ ІННОВАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ НАВЧАННЯ
2.1. Відношення педагогів до нових педагогічних систем
На основі теоретичного аналізу літератури і розробленої робочої моделі показників зрілої особистості педагога, нами була складена програма експериментального дослідження, мета якого полягала у виявленні індивідуально-психологічних характеристик, що принципово впливають на процес свідомого вибору і прийняття педагогом нової педагогічної системи.
Експериментальне дослідження проводилося в два етапи.
На першому, пілотажному етапі дослідження, розв'язувалися такі основні задачі:
1) вивчалося ставлення педагогів до нових педагогічних систем за допомогою спеціально розробленого опитувальника.
Репрезентативну вибірку склали 324 педагоги Дніпропетровської області, що навчалися на курсах підвищення кваліфікації при Дніпропетровському інституті післядипломної педагогічної освіти. Вибірка загалом відповідає структурі вчителів регіону по предметно-дисциплінарних показниках, територіальному розподілу і рівню кваліфікації;
2) з'ясовувалися уявлення педагогів про інтегральні якості особистості, що сприяють ефективній педагогічній діяльності, за допомогою спеціально розробленої анкети.
Вибірку склали 30 педагогів, відібраних у результаті раніше проведеного опитування і за критерієм стажу роботи в НПС.
Завдання другого етапу експериментального дослідження полягало в тому, щоб за допомогою блоку достовірних валідних методик вивчити найбільш важливі, на нашу думку, особистісні якості педагогів, що характеризують психологічну зрілість особистості і впливають на усвідомлений вибір та прийняття ними нових педагогічних систем. До них були віднесені такі:
1) система ціннісних орієнтацій педагогів, що відбиває змістовий бік інтересів особистості і складає основу життєвої концепції людини (вивчалася за допомогою методики М.Рокіча);
2) самооцінка - головна складова Я-концепції особистості, що впливає на процес самореалізації педагога, відбиває його емоційний стан і рівень домагань особистості (модифікований варіант методики С.Будассі) ;
3) локус контролю - впливає на вибір форми поведінки і суб'єктивне ставлення до результатів своєї діяльності (опитувальник УСК Дж.Роттера);
4) стиль взаємодії особистості в спілкуванні, що носить домінантний або конформний характер; від нього залежить орієнтація педагога на співробітництво і взаємодопомогу або схильність до конфліктів і авторитарних установок ( інтерперсональна методика Т.Лірі);
5) емоційна стабільність, що впливає на рівень соціальної адаптації [67] і є обов'язковою характеристикою педагогічної майстерності [ 3 ] (кольоровий тест Люшера і тест Г. Айзенка);
Вибірку склали 60 педагогів.
Приступимо до опису й обговорення отриманих результатів.
Предметом дослідження стали психологічні якості педагогів, потенційно значимі, на нашу думку (див.главу1), для здійснення усвідомленого вибору і прийняття інноваційної педагогічної системи.
Для рішення задач першого етапу дослідження було проведене спеціально розроблене опитування, що складається з двох блоків. Опитувальник включав 7 запитань і був спрямований на з'ясування думки вчителів про ефективність роботи школи в сучасних умовах і їх відношення до нових педагогічних систем.
В результаті опитування були отримані такі дані (см Таблицю 2.1.).
Таблиця 2.1.
Оцінка вчителями ситуації в освіті (у %)

Тип оцінкиНегативна СередняПозитивна221860
Як видно з таблиці, 22% опитаних учителів вважають, що школа працює не ефективно, шкільна освіта знаходиться в катастрофічному стані і не виконує своїх соціальних функцій.
18% респондентів думають, що, не зважаючи на ряд проблем, що відчуває школа, в цілому, вона виконує свої основні функції. Роботу школи можна вважати задовільною.
Інші ж учителі (60% опитаних) притримуються думки, що школа функціонує нормально й ефективно, цілком забезпечує потреби суспільства.
Таблиця 2.2.
Думки вчителів про хиби роботи школи (у %)

Типи недоліківВідсутність позитивної мотиваціїНегативна система цінностейНедостат-ність ініціативиЗастарілі методи навчанняАбстракт -ність знань6855302515
Як видно з таблиці 2.2., основними недоліками роботи школи учителі вважають:
-відсутність необхідної мотивації в роботі (68%),
-система цінностей, що культивується серед учнів школи, не має ніякого відношення до реальної дійсності (55 %);
-школа не розвиває в учнів самостійності, ініціативи і підприємливості, що потрібні в сучасному житті (30 %);
-навчальний процес застарів у цілому і не відповідає потребам сьогоднішнього дня (25%);
-школа дає лише теоретичні знання, не наближені до практичної дійсності (15%).
Таблиця 2.3.
Рівень задоволення учителів своєю роботою (в %)

Рівень задоволенняПовністю
задоволеніЧастково
задоволені Зовсім не
задоволені 123440
Як видно з таблиці 2.3., рівень задоволеності своєю роботою не високий. Так, всього лише 12% опитаних учителів цілком задоволені нею, 34% частково задоволені, 40% зовсім не задоволені, інші утрудняються відповісти на це запитання.
Отримані в результаті опитування відповіді свідчать про те, що в цілому вчителі знають проблеми сучасної школи, у більшості випадків не задоволені своєю роботою і визнають необхідність реформування освітньої системи.
Дані, отримані в результаті відповіді на питання: "За якою системою Ви працюєте?", показали, що 95% опитаних учителів працюють за традиційною системою з елементами нових форм і всього лише 5% вчителів освоюють нетрадиційні педагогічні системи. Проте 37% опитаних педагогів хотіли б себе спробувати в нестандартних педагогічних умовах. Характерно, що цей показник корелює із кількістю тих, хто критично ставиться до