Розділ 2
Розробка методики Педагогічної оцінки
управлінської діяльності офіцерів
органів виховної роботи
2.1. Педагогічні вимоги щодо оцінювання управлінської діяльності офіцерів
органів виховної роботи
Контроль і оцінка в будь-якому виді людської діяльності завжди суттєво
впливають на ставлення людини до виконання обов`язків, на їх якість та
ефективність. Особливо ця проблема є актуальною в такій галузі, як навчальний
процес у ВВНЗ ПО.
У теорії управління контроль є важливою і відносно самостійною ланкою в
управлінському циклі. Але, на думку В.Якуніна, виділення контролю у відносно
самостійну функцію управління має умовний характер і є доцільним, насамперед, у
концептуальному й операційному аспектах. Таким чином, контроль органічно
пов`язаний з усіма функціями управління, і його суттєві характеристики не
можуть бути повно й адекватно розкриті без зіставлення з іншими складниками
процесу управління [31, с. 117].
Значення контролю в навчальному процесі у ВВНЗ ПО також залежить від його
функцій [31; 130]. Ці функції в педагогічній науці мають конкретне визначення
як перевірочна (контрольна), навчально-виховна й організаційна. У деяких
наукових джерелах визначають ще одну функцію – розвивальну. Ми не виокремлюємо
її як самостійну, а передаємо її зміст через навчальну й виховну функції.
Перевірочна функція забезпечує можливість постійно вивчати й знати конкретний
етап педагогічного процесу, визначати відповідність організаційних форм і
методів підготовки офіцерів ОВР як управлінців. Результати контролю дають змогу
вживати заходів щодо удосконалення НВП, а через нього – й педагогічних
технологій у цілому. Якщо слухач виявив під час контролю низький рівень
готовності до виконання функціональних обов`язків для майбутньої посади,
викладач запитує себе у чому винен він сам, які необхідно зробити висновки для
подальшої педагогічної праці. Інформацію про свої результати одержує також і
сам слухач.
Навчальна (освітня) функція полягає в тому, що проаналізовані й узагальнені
дані контролю, які відображають стан навчально-виховної роботи, стають
досягненням усієї навчальної групи слухачів. Крім того, контроль сприяє більш
глибокому засвоєнню навчального матеріалу, визначає можливість подальшого
вивчення програмного матеріалу [131, с. 14].
Суть виховної функції контролю полягає в тому, що він стимулює пізнавальну
діяльність слухача й педагога, сприяє вихованню усвідомленого ставлення до НВП.
Контроль привчає слухачів до систематичної роботи, навчальної дисципліни,
сприяє формуванню відповідальності, активності, самостійності, здатності до
самодисципліни та самоаналізу. Разом із тим, на думку Ш.Амонашвілі, контроль
сприяє розвиткові й негативних рис особистості (лицемірство, схильність до
обману, пристосовництво) [130, с. 129]. Тому контроль вимагає від військового
педагога свідомого й творчого ставлення до своєї діяльності, певної
майстерності, такту.
Організаційна функція контролю сприяє забезпеченню виконання педагогічного
завдання системи підготовки офіцерів ОВР, покращенню організації
навчально-виховної, методичної та наукової роботи, підвищує організованість
слухачів і педагогів, змушує їх планомірно й раціонально використовувати час.
У спеціальній педагогічній літературі, в окремих навчальних посібниках із
військової педагогіки контроль за результатами діяльності об`єктів НВП
визначають як сукупність технологічних компонентів [132-134]. Він включає в
себе такі заходи: перевірку, тобто процес виявлення знань, навичок, умінь
слухача; оцінку – вимірювання рівня (ступеня) їх сформованості; облік –
фіксацію результатів оцінювання облікових інформаційних матеріалів.
Завершальний компонент ланки цих процесів становить оцінка: перевірка
забезпечує можливість оцінки, а облік використовує кінцеві результати
оцінювання. Тому від того, якою є оцінка, залежить характер контролю взагалі,
виконання ним відповідних функцій у НВП. Усі ці функції виконуються за умови,
якщо процедура оцінювання відповідає педагогічним вимогам. Найбільшого ефекту
педагогічна оцінка досягне лише тоді, коли буде ґрунтуватися на певних
принципах. На нашу думку, необхідно враховувати такі основні принципи
педагогічної оцінки:
принцип об`єктивності;
принцип перспективності;
принцип оптимістичної стратегії;
гуманістичний принцип;
принцип співробітництва педагога й вихованця в навчанні та оцінній діяльності;
принцип коректності.
Принцип перспективності в оцінці слухача полягає в тому, щоб за допомогою
педагогічної оцінки показати перспективи його розвитку, можливості
вдосконалення управлінського досвіду та кар`єрного зростання.
Педагогічна оцінка повинна створюватися на оптимістичній стратегії, тобто
викликати в об`єкта контролю почуття задоволення від своєї діяльності, радості
та впевненості за свої майбутні успіхи. Особливо такий принцип педагогічної
оцінки актуальний для оцінювання управлінської діяльності молодих офіцерів, які
не мають достатнього досвіду та професіоналізму.
Гуманістичний принцип педагогічної оцінки передбачає повагу контрольного органу
до людської гідності офіцерів різних вікових груп і посадових ланок.
Відсутність такту, грубість і зневага у вираженні оцінних суджень,
несправедливість та суб`єктивізм педагогічної оцінки, на думку В.Якуніна,
можуть перетворити її для об`єкта контролю в принизливу процедуру [31, с.
128].
Принцип співробітництва в оцінній діяльності передбачає таку форму взаємного
спілкування, при якій той, кого оцінюють, стає не тільки об`єктом впливу, але й
співучасником спільної оцінної діяльності.
- Киев+380960830922