РОЗДІЛ 2
РИНОК ПОСЛУГ МАРКЕТИНГ-АУДИТу: СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ
2.1. Світовий ринок аудиторсько-консалтингових послуг
Наприкінці XIX ст. в процесі ускладнення економіки і при відповідному розвитку
економічних наук, почала формуватися нова галузь професійних послуг –
консультування з економіки і керування. На початку ХХ століття з’явилися перші
консультанти, такі як Фредерик Тейлор, Артур Д. Літл (Arthur D. Little) і
Гарінгтон Емерсон. Останні двоє заснували перші консалтингові фірми, основною
метою яких вони вважали підвищення ефективності функціонування підприємства.
Тому їхній внесок у розвиток наукової теорії менеджменту виявився набагато
більш відчутним, ніж у розвиток галузі управлінського консультування. Друге
покоління консультантів залишило нащадкам більш вагому спадщину. У 1914 році
Едвін Буз (Booz) засновує свою фірму Booz-Allen&Hamilton, у 1926 році Джеймс
Маккінзі (McKinsey) - McKinsey&Company. Вони першими стали застосовувати на
практиці процеси бюджетування, різні методи прогнозування і структурування
організацій на підрозділи. Після довгого повоєнного спокою в 60-70 роки XX
століття стали з’являтися нові консалтингові фірми, які займалися виключно лише
питаннями розробки стратегій, такі як Boston Consulting Group, Bain & Company,
Mercer Management Consulting. Управлінським консультуванням почали займатися і
бухгалтерські фірми «великої вісімки»: Arthur Andersen; Arthur Young; Coopers &
Lybrand; Deloitte Haskings and Sells; Ernst and Whinney; Peat, Marwick,
Mitchell; PriceWaterhouse; Touche Ross. У 1998 р. намічалося злиття KPMG з
Ernst & Young та PriceWaterhouse з Coopers & Lybrand. Однак відбулося злиття
тільки PriceWaterhouse з Coopers & Lybrand, що призвело до утворення «великої
п’ятірки» (Big 5) учасників на ринку аудиторсько-консалтингових послуг:
американська Andersen; шотландська Ernst & Young; американо-японська Deloitte &
Touche; англо-голландсько-німецько-американська KPMG; анго-американська
PriceWaterhouseCoopers (PWC). Після корпоративних скандалів у 2000 р. у США Big
5 перетворилася на «велику четвірку» (Big 4): Ernst & Young; Deloitte & Touche;
KPMG; PWC.
Консалтинговий «бум» 50-60 р. XX століття, пов’язаний із прискореним
післявоєнним розвитком економіки, призвів до посилення значення консалтингу як
елементу ринкової інфраструктури. У 70-80-і рр. XX століття зростання сфери
консалтингових послуг відносно стабілізувався і зберігав стійкі темпи,
незважаючи на кризові періоди світової економіки. На початку 80-х років у
галузі управлінського консультування було зайнято приблизно 18 тис.
консультантів, а в 2002 році число фахівців становить близько 300 тис. чоловік
(рис. 2.1).
Рис. 2.1. Зміна зайнятості в сфері управлінського консалтингу в Європі в
1994-2002 р. [282-286]
У документах 4-го Всесвітнього конгресу консультантів констатується, що
консалтинг вже є всесвітньою галуззю економіки — індустрією, що знаходиться в
процесі становлення [282]. Ознаками перетворення консалтингу з
індивідуально-професійної діяльності в індустрію можна вважати: збільшення
частки послуг, які надаються корпораціями (консалтинговими фірмами) у
загальному обсязі пропонованих послуг у порівнянні з часткою консалтингових
послуг, наданих індивідуальними консультантами; уніфікація методології
консалтингу; розвиток стандартизації якості послуг; зростання
матеріально-технічної оснащеності роботи консультантів (рис. 2.2).
Рис. 2.2. Зміна частки консалтингових послуг у Європейському валовому
національному продукті [282-286].
Автором на основі аналізу наукової літератури, періодичних видань, ресурсів
мережі Internet [12, 33, 65, 122, 165, 233, 241, 243, 270, 282-286] розроблена
класифікація європейського і світового ринків аудиторсько-консалтингових
послуг. Основною класифікаційною ознакою обрана функціональна спеціалізація
консалтингових компаній. Внаслідок цього виділені наступні групи компаній:
1. Спеціалізуються на розробці стратегій і стратегічного планування -
Strategy/Marketing (розробка стратегій і підготовка бізнес-планів, маркетингові
дослідження й аналіз ринку, оцінка і розвиток бізнесу, проведення маркетинг-
аудиту, розробка організаційних структур і систем управління через центри
відповідальності).
2. Спеціалізуються на консалтингу в сфері інформаційних технологій і систем -
IT&Internet Services (проектування, розробка і впровадження корпоративних
інформаційних систем, розробка і впровадження систем управління базами даних,
розробка і впровадження систем автоматизації виробничих процесів).
3. Спеціалізуються на оперативному бізнес-плануванні - Operations Management
(реінжінірінг бізнес-процесів, логістичні послуги, управління проектами,
управління матеріальними запасами, витратами, якістю).
4. Спеціалізуються на підборі й оцінці персоналу - Human Resources
(навчання/атестація персоналу, розробка методів стимулювання мотивації,
розробка посадових інструкцій і правил внутріфірмового поводження, оптимізація
управлінської структури, врегулювання конфліктних ситуацій).
Список компаній-лідерів кожного з вищезазначених напрямків за результатами 1999
року приведений у таблиці 2.1.
Стратегічне планування (Strategy/Marketing). Напрямок має найдовшу історію,
будучи найбільш престижним і популярним як серед консалтингових фірм, так і їх
клієнтів. Проекти в галузі розробки стратегії включають аналіз поточної
ситуації, можливих шляхів розвитку і вироблення рекомендацій щодо подальших дій
у середньостроковому і довгостроковому плані. Мова може йти як про вихід на
новий ринок, реструктуризації і/або диверсифікованості діяльн
- Киев+380960830922