Вы здесь

Організаційно-педагогічні засади управління центром довузівської підготовки вищого навчального закладу

Автор: 
Фатєєва Ельвіра Михайлівна
Тип работы: 
Дис. канд. наук
Год: 
2005
Артикул:
0405U000690
129 грн
Добавить в корзину

Содержимое

РОЗДІЛ 2
ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ УПРАВЛІННЯ ЦЕНТРОМ ДОВУЗІВСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО
ЗАКЛАДУ
2.1. Концептуальні положення управління діяльності центру довузівської
підготовки майбутніх студентів
Існування певної освітянської структури в просторі і часі можливе тільки при
усталених зв’язках між внутрішніми процесами, внутрішніми і зовнішніми
процесами, що відбуваються всередині та навколо цієї структури.
Функціонування освітньої системи, якою являється центр довузівської
підготовки, характеризується, по-перше, стабілізацією зв’язків, по-друге,
підтримкою динамічної рівноваги із зовнішнім середовищем, по-третє, розвитком
зв’язків (руйнування старих і встановлення нових зв’язків). Ці процеси можуть
протікати спонтанно і не завжди в бажаних для нас напрямках. Для упорядкування
змін і спрямування їх на досягнення поставленої мети існує система управління.
Система управління центром довузівської підготовки, як будь-якої освітянської
структури, характеризується змістом, процесами і технологіями. Зміст управління
детермінований сформованими цілями, реалізацією принципів, функцій і методів
управління. Організація системи управління передбачає встановлення основних
структур адекватних об’єкту управління, учасників, зв’язків і взаємозалежностей
між ними. Технологія управління включає розробку, прийняття та реалізацію
управлінських рішень, раціональну організацію праці учасників процесу
відповідно до закономірностей функціонування об’єкта управління з метою
досягнення запланованого результату.
Саме тому набуває актуальності розробка концепції управління центром
довузівської підготовки з метою вироблення системи поглядів на зміст,
організацію, технології та механізми управління. Концепція, на нашу думку,
повинна, врахувати і специфіку управління середньою ланкою освіти, тобто
загальноосвітніх навчальних закладів, і специфіку вищого навчального закладу, а
саме Херсонського державного університету.
Структура концепції управління центром довузівської підготовки передбачає
узгодження зовнішнього управління і самоуправління. Поєднання управління і
самоуправління дозволяє врахувати умови зовнішнього соціокультурного
середовища, потреби регіонального ринку праці та освітніх послуг інституцій
довузівської підготовки, сім’ї та особистості; отримати якісну довузівську
освіту, визначити головну місію та прогностичну й концептуальну мети діяльності
центру.
Однією з пріоритетних функцій процесу управління є прийняття рішення. Воно
випрацьовується на основі діагностичної оцінки змін, які відбуваються в усій
системі управління. Оцінка процесу і результат управління здійснюється шляхом
співставлення наявного стану і заздалегідь створеної моделі „необхідного
результату” процесу.
Управління центром довузівської підготовкипотребує розробки моделей-вимог, а
самоуправління на основі моделей-вимог і соціальних потреб – розробки моделей
діяльності.
Особливим типом завдань управління вважається використання не прямого впливу
на людину, а опосередкованого, шляхом створення умов і стимулів її власної
активності, шляхом розвитку її особистості. Саме тому стає пріоритетним принцип
побудови освітнього процесу, який здійснюється з позицій особистісно
орієнтованого підходу. У рамках цього підходу гуманістична діяльність вчителя є
більше продуктивною, чим більше вона індивідуальна і корелює з індивідуальним
образом світу слухача. У свою чергу, гуманізація освітньої діяльності слухача
також передбачає його максимальну індивідуалізацію. Вона дещо ускладнюється у
рамках фронтального викладу матеріалу, оскільки є оптимальною лише для людей з
вербальною пізнавальною стратегією.
Становлення й розвиток гуманістичного навчання й виховання – трудомісткий
процес, який прослідковується у навчальних планах освітнього закладу – центрі
довузівської підготовки. Реалізація принципу гуманізації знайшла своє
відображення у концепції управління центром довузівської підготовки.
Важливою організаційно-педагогічною умовою створення та забезпечення
ефективного розвитку центру довузівської підготовки є розробка і реалізація
концепції управління.
Концепція управління центру довузівської підготовки Херсонського державного
університету складається з двох взаємопов’язаних складових:
Перша характеристика об’єкта управління (керованої підсистеми) центру
довузівської підготовки включає такі елементи:
• характерні ознаки центру довузівської підготовки;
• мету і завдання діяльності центру довузівської підготовки з урахуванням
регіональних потреб у спеціалістах різних галузей виробництва, зокрема,
педагогів;
• напрями діяльності центру довузівської підготовки;
• систему навчання: методологічні положення – цілі навчання, зміст довузівської
освіти, принципи реалізації змісту довузівської освіти, організаційні форми
навчання (індивідуальні, групові); методи, засоби і технології навчання,
організацію процесу навчання;
• характеристику технологій і методик навчання, за допомогою яких здійснюється
реалізація змісту освіти, механізмів відбору майбутніх студентів;
• якісний і кількісний склад викладачів центру довузівської підготовки.
Друга характеристика суб’єкта управління (керованої підсистеми) центром
довузівської підготовки характеризується сукупністю функціонально-посадових
обов’язків, функцій усіх суб’єктів управління та технологіями їх реалізації,
автономністю фінансово-економічної діяльності. На рис. 2.1 представлена
органіграма системи управління центром довузівської підготовки Херсонського
державного університету, тобто організаційна структура суб’єкта і об’єкта
управління, рівнів управління, прямих і зворотних зв’я