РОЗДІЛ 2
РОЗРОБКА МЕТОДИКИ ВИЗНАЧЕННЯ ОСВІТНЬОГО РЕЙТИНГУ КУРСАНТІВ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ
ЇХНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
В УМОВАХ МОДУЛЬНОЇ СИСТЕМИ НАВЧАННЯ
Рейтингування, як відомо, може здійснюватися з різними цілями. Вибрана мета
рейтингування визначає її методику. У дисертації під метою рейтингування
розуміється рішення проблеми оцінювання за результатами різносторонньої
діяльності курсантів в період навчання у ВВНЗ та визначення їхніх місць серед
курсантів, які навчаються з тієї самої спеціалізації того ж самого року
навчання. Про необхідність та важливість такої оцінки для курсантів ВВНЗ було
сказано у розділі 1.
Рейтингування все ширше впроваджується у систему освіти України, зокрема, в
систему військової освіти. Так, у [104,с.7] підкреслюється, що з метою
стимулювання до найкращого оволодіння військовою освітою, призначення
випускників на посади здійснювати на підставі рейтингового списку, тобто надати
випускникам ВВНЗ право вибору посади і місця служби відповідно до їхніх місць у
цьому списку.
2.1. Обґрунтування методики визначення рейтингів курсантів за результатами
їхньої діяльності. Рейтинг - моделі діяльності курсанта
В основу розробленої у даних дослідженнях методики визначення рейтингів
курсантів ВВНЗ покладена рейтинг-модель їхньої діяльності, яка розроблюється на
основі ієрархічної моделі діяльності курсанта (рис.1.7?1.17).
Під рейтинг-моделлю діяльності курсанта в дисертації розуміється модель, яка
адекватна моделі його діяльності і розкриває структуру визначення освітнього
рейтингу курсанта. Рейтинг-модель діяльності курсанта має ієрархічну структуру
адекватну структурі ієрархічної моделі його діяльності. Вона не тільки графічно
наочно відображує етапи формування рейтингових оцінок та рейтингів різних
рівнів за результатами діяльності курсантів, але й дозволяє розуміти
особливості кожного з цих етапів.
Загальна рейтинг-модель діяльності курсантів встановлює функціональний зв’язок
освітнього (загального) рейтингу курсанта R з його частковими рейтингами з
окремих видів діяльності (навчальної, наукової та науково-технічної, службової,
суспільної, спортивної та спортивно-масової діяльності, а також з діяльності по
розвитку особистих професійних якостей) на різних рівнях декомпозиції, а також
зв’язок часткових рейтингів нижнього рівня з будь-якого виду діяльності з
первинними оцінками складових цієї діяльності через рейтингові оцінки.
У зв’язку з тим, що рейтинг-модель діяльності курсанта має ієрархічну структуру
в дисертації крім поняття „освітній рейтинг курсанта” введено і
використовуються такі поняття: „частковий рейтинг курсанта”, „рейтингова
оцінка”, „відносна оцінка” та „первинна оцінка”.
Під частковим рейтингом курсанта в дисертації розуміється число, яке визначає
місце курсанта за результатами з відповідного виду його діяльності або
складової будь-якого виду діяльності серед курсантів, що навчаються з тієї
самої спеціалізації того ж року навчання. В ієрархічній рейтинг-моделі
частковий рейтинг, найближчий до рейтингової оцінки, називається частковим
рейтингом курсанта нижнього рівня декомпозиції Rj по j-ій складовій виду
діяльності.
Під рейтинговою оцінкою в дисертації розуміється виражена в балах оцінка
курсанта, за якою визначається його частковий рейтинг нижнього рівня
декомпозиції з відповідної складової діяльності. Рейтингова оцінка виражається
в рейтингових балах і використовується для визначення часткового рейтингу
самого нижнього рівня в рейтинг-моделі діяльності курсанта ВВНЗ. Правила
визначення рейтингових оцінок для різних видів діяльності курсанта різні.
Первинна оцінка – це оцінка отримана курсантом за засвоєння (виконання)
відповідної складової найнижчого рівня декомпозиції діяльності у визначеній
системі оцінювання.
Загальна ідея розробки запропонованої в дисертаційному дослідженні
рейтинг-моделі діяльності курсанта ВВНЗ полягає у тому, що ця модель, як
ієрархічна структура, формується керуючись принципом „до загального через
часткове”. Виходячи з цього принципу, у фокусі рейтинг-моделі знаходиться
освітній (загальний) рейтинг курсанта за результатами всіх видів його
діяльності під час навчання у ВВНЗ, а на самих нижчих рівнях цієї ієрархічної
моделі знаходяться первинні оцінки курсанта, якими характеризуються його
результати за різними складовими видів діяльності. З цієї причини розробка
рейтинг-моделі діяльності курсанта носить поетапний характер.
Чисельне значення кожного часткового рейтингу нижнього рівня декомпозиції
рейтинг-моделі діяльності курсанта визначається на основі обчислення
рейтингової оцінки за результатами діяльності курсанта з відповідної складової
відповідного виду діяльності. Рейтингова оцінка, в свою чергу, визначається на
основі відповідних первинних оцінок.
Таким чином, часткові рейтинги відповідного рівня повинні будуватися на
спільній оцінці результатів курсанта з відповідних видів його діяльності
(складових видів діяльності), що певною мірою піддаються кваліметрії у сильних
шкалах, і оцінці якості видів діяльності, для яких оцінка в сильних шкалах не
можлива на даному етапі.
Рейтинг-модель курсанта ВВНЗ за результатами його діяльності для першого рівня
декомпозиції діяльності з урахуванням теоретичних положень методу аналізу
ієрархій [157] представлена на рис.2.1.
Виходячи із адекватності загальної рейтинг-моделі діяльності курсанта та
розробленої ієрархічної моделі діяльності курсанта, в рейтинг-моделі першого
рівня декомпозиції позначення часткових рейтингів першого рівня декомпозиції
співпадають з видами діяльності вказаної моделі діяльності, що представлена на
ри
- Киев+380960830922