Вы здесь

Гігієнічна оцінка впровадження вальдорфської педагогічної технології в загальноосвітніх навчальних закладах України

Автор: 
Гозак Світлана Вікторівна
Тип работы: 
Дис. канд. наук
Год: 
2006
Артикул:
0406U001798
129 грн
Добавить в корзину

Содержимое

РОЗДІЛ 2
ЗАГАЛЬНА МЕТОДИКА ТА ОСНОВНІ МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕНЬ
Гігієнічне обґрунтування загальної методики досліджень
Концепція дослідження була нами розроблена, виходячи з того положення, що
організм дитини є відкритою саморегулюємою системою, динамічна рівновага якої
залежить з одного боку, від сили та тривалості дії чинників зовнішнього
середовища, а з іншого, від стану здоров’я та адаптаційних можливостей
організму, тобто наявності функціональних ресурсів [40,42,125,126].
Навчально-виховний процес для молодших школярів є одним із важливіших факторів
навколишнього середовища, який на даному етапі життя суттєво впливає на
формування їх здоров’я.
В залежності від умов і організації навчально-виховного процесу, вихідного
стану здоров’я дитини і її адаптаційних можливостей формування здоров’я учня
під час навчання у школі може йти як шляхом його зміцнення, так і погіршення.
Зміцнення здоров’я учнів відбувається при відповідності гігієнічних параметрів
умов навчання, організації навчально-виховного процесу та навчального
навантаження віковим та психофізіологічним потребам та можливостям учнів за
рахунок тренувального ефекту організму, тобто переходу функціональних систем на
більш високий рівень регуляції. Навпаки, при невідповідності гігієнічних
параметрів внутрішньо учбового середовища і організації навчально-виховного
процесу відбуваються процеси напруженості адаптаційних процесів, які призводять
до погіршення функціонального стану організму, зриву адаптації і виникненню
патологічного процесу.
При розробці програми дослідження ми враховували, що кожна технологія навчання
– це багатофакторний процес, який складається з цілого ряду параметрів, кожен з
яких як окремо, так і в комбінації з іншими, має свій внесок впливу на вихідні
параметри суб’єкта навчання, тобто організму конкретного учня (рис.2.1).
Пришкільний майданчик
Архітектурно-планувальні рішення будівлі
Мікроклімат і освітлення
учбових приміщень
Ергономічні фактори (конструкція учбового місця)
Обладнання
Інтер’єр
Структура уроку
Методика навчання
Психологічний контакт з учителем, колективом
Психологічна підготовленість та мотивація учня до навчання
Навчальні плани
Навчальне навантаження
Форми навчання
Зміст навчання
Чинники, обумовлені особистістю педагога і учня
Чинники середовища навчання і виховання
Чинники навчально-виховного процесу
Суб’єкт навчання
(учень)
Вихідний рівень здоров’я
Соціально-психічна адаптованість
Адаптаційний потенціал
Формування здоров’я
Успішність навчання
Фізичний стан
Психічний стан
Адаптаційні можливості організму
Сприйняття інформації
Зберігання інформації
Переробка інформації
Використання інформації
Рис.2.1. Схематичне зображення впливу „шкільних факторів” на вихідні параметри
учня
Для вивчення впливу вальдорфської технології навчання на функціональний стан
організму учнів була розроблена програма досліджень, яка в найбільший мірі
забезпечувала досягнення мети дослідження і кожного поставленого завдання
окремо за наступними етапами дослідження:
Етапи дослідження
Шляхи виконання
1. Пілотні дослідження
Попереднє вивчення гігієнічних та педагогічних особливостей вальдорфської
технології навчання.
2. Натурні дослідження
1.Фізіолого-гігієнічне вивчення впливу існуючих умов навчання і організації
навчально-виховного процесу на стан здоров’я учнів (включаючи фізичний
розвиток, функціональний стан організму та працездатність учнів).
3. Вивчення способу життя учнів.
3.Експериментальні дослідження
1. Організація та впровадження заходів по оптимізації умов навчання та
організації навчально-виховного процесу у вальдорфській школі.
2. Вивчення впливу експериментальних змін на морфорфофункціональний стан та
працездатність учнів
4. Багатофакторний аналіз впливу навчально-виховного процесу на формування
здоров’я учнів
Математико-статистичний аналіз отриманих результатів досліджень.
Дослідження проводились на базі вальдорфської школи “Софія” м.Києва. Для
порівняльного аналізу була обрана традиційна загальноосвітня школа в тому ж
житловому районі. Під наглядом в динаміці 3 років навчання знаходились учні 1-4
класів вальдорфської школи (ВШ), всього 126 дітей та учні 1-3 класів
традиційної загальноосвітньої школи (ЗОШ) (оскільки до 2003-2004 навчального
року існувала ще трирічна початкова школа), всього 183 дітей.
Основні методи досліджень
Гігієнічна оцінка умов навчання і виховання в вальдорфській школі було
проведено методом гігієнічного обстеження. Для цього нами була розроблена
спеціальна карта (додаток А), до якої входили питання вивчення особливостей
пришкільної ділянки, архітектурно-планувальних рішень, відповідності кількості
і якості основних і допоміжних приміщень віковим особливостям дітей, оснащення
приміщень, навчальних меблів, а також визначення параметрів мікроклімату і
освітленості. Температуру і відносну вологість повітря визначали за допомогою
психрометру Ассмана, освітленість - люксметром Ю-116 за стандартними методиками
в холодну і теплу пору року[57,126,127]. Особливу увагу приділили гігієнічній
оцінці шкільних меблів, оскільки в вальдорфській школі крім традиційних
шкільних меблів (столи і стільці) використовуються столи та спеціальні лави.
Для гігієнічної оценки меблів використовували ГОСТ 5994-93 “Парты. Типы и
функциональные размеры», ГОСТ 11015-93 «Столы ученические. Типы и
функциональные размеры», методические рекомендации МР 5.5.6.26-99 «Об
использовании школьной мебели», а також вивчення відповідності меблів
морфофункціональним особливостям дітей.
Гігієнічне вивчення організації навчально-виховног