РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА, ОБСЯГ І ОСОБЛИВОСТІ ДОСЛІДЖЕНЬ
Методологічною основою даних досліджень є принцип системності: організм
студента – навчальний процес – умови середовища проживання – режим і спосіб
життя – система медичного обслуговування. Виходячи з даного принципу,
формувалися наукові завдання і визначалися методи, обсяг і зміст досліджень.
Дослідження проведені на базі кафедри соціальної медицини й організації охорони
здоров'я Донецького державного медичного університету ім. М. Горького,
Донецького базового медичного училища, Горлівського і Макіївського медичних
училищ, Донецької міської лікарні №4.
Об'єктом досліджень були студенти медичних училищ 1, 2 і 3-го року навчання
(790 осіб). Дослідженнями був охоплений весь цикл навчальної і соціальної
діяльності студентів: режим навчального процесу; обсяг, зміст і характер
навчальної роботи; умови проходження навчального процесу і побуту студентів;
соціально-демографічний статус і спосіб життя студентів; працездатність і
функціональний стан організму студентів протягом навчального процесу, здоров'я
студентів і їхнє медичне обслуговування. Обсяг досліджень приведений у таблиці
2.1.
У процесі досліджень використовувалися фізіологічні, гігієнічні, соціологічні,
антропометричні, біохімічні, математико-статистичні і хронометражні методи
досліджень.
Здоров'я студентів вивчалося за даними фізичного розвитку, захворюваності, груп
здоров’я і функціонального стану. Фізичний розвиток студентів вивчався за
показниками довжини, маси тіла й кола грудної клітки. Зріст тіла вимірявся за
допомогою антропометра, маса тіла – за допомогою медичних вагів, а коло грудної
клітки та її екскурсія – за допомогою металевої вимірювальної стрічки.
Інтегральна оцінка фізичного розвитку проводилася шляхом установлення ступеня
гармонійності фізичного розвитку у співвідношенні довжини, маси тіла й кола
грудної клітки за схемою, приведеною в табл. 2.2.
Таблиця 2.1
Зміст і обсяг проведених досліджень
Зміст досліджень
Обсяг досліджень
К-ть осіб
К-ть вимірів, обстежень, випадків
1. Фізичний розвиток студентів (зріст, маса тіла, кгк, екскурсія грудної клітки
759
3036 вимірів
2. Вимір вікових функціональних показників: фізична і розумова працездатність,
АТ, НП, увага, пам'ять, мислення, рефлекторні реакції, показники крові
450
4030 вимірів
3. Вимір розумової працездатності студентів у процесі навчального дня, тижня (3
рази), семестру і навчального року
70
1260 вимірів
4. Вимір фізичної працездатності студентів за допомогою велоергометра (PWC170)
протягом навчального року (3 рази)
50
150 вимірів
5. Вимір сенсомоторних реакцій протягом навчального дня (2 рази), навчального
тижня (3 рази) і навчального року (3 рази)
70
12600 вимірів
6. Вимір АТ і частоти пульсу студентів протягом навчального дня (2 рази),
навчального тижня (3 рази) і навчального року (3 рази)
70
1260 вимірів
7. Самохронометраж навчального дня студентів
80
4800 робочих днів 80 хронометражних карт
8. Анкетування режиму дня
180
180 анкет
9. Соціологічне вивчення умов і способу життя студентів
600
600 анкет
10. Самокартографування добового режиму дня і способу життя студентів протягом
навчального тижня
120
720 вимірів
11. Хронометраж щільності навчальних занять
35
35 навчальних годин (35 хронометражних годин)
12. Тестова оцінка знань щодо засвоєння ЗСЖ
95
190 вимірів
13. Медичне обстеження студентів
970
14. Викопіювання матеріалів захворюваності студентів (3 медичні училища)
1900
15. Соціологічні дослідження попиту і задоволення студентів за різними видами
медичних послуг
1180
16. Оцінка ефективності заходів щодо гігієнічної оптимізації режиму навчання:
* за працездатністю
* за показниками здоров'я (5 показників)
* за частотою загострень хронічних захворювань
52
60
50
312 вимірів
180 вимірів
110 випадків
17. Гігієнічні виміри факторів середовища навчальних приміщень: освітленість,
температура, вологість і рухливість повітря, шум, CO2, і окислювання повітря
180 вимірів
Методи досліджень
1. Гігієнічні
2. Математико-статистичні
3. Фізіологічні
4. Соціологічні
5. Біохімічні
6. Хронометражні
7. Антропометричні
Таблиця 2.2
Схема оцінки ступеня гармонійності фізичного розвитку студентів (за В.Н.
Кордашенко і С.П. Стромською)
Параметри
тіла
Гармонійний
розвиток
Дисгармонійний
розвиток
Різко дисгармонійний
розвиток
Довжина тіла
Н, НС, С, ВС, В
Н, НС, С, ВС, В
Н, НС, С, ВС, В
Маса тіла
НС або ВС
Н або В
Коло грудної
клітки
НС або ВС
Н або В
Рівень розвитку кожного параметра тіла визначався за величиною сигмальних
відхилень за п'ятьма ступенями – низький (Н), нижче середнього (НС), середній
(С), вище за середній (ВС), високий (В). Середній показник фізичного розвитку в
межах ±1д, нижче середнього від –1д до –2д, низький – від –2д до –3д, вище за
середній – від+1д до +2д, високий – від +2д до +3д.
Усього був обстежений фізичний розвиток 759 студентів.
Хронічна захворюваність студентів вивчалася за даними цільових медичних оглядів
за допомогою спеціально створеної лікарської бригади. При цьому широко
використовувалися спеціальні методи досліджень: УЗД, ЕКГ, рентгенографія,
аналізи крові і сечі. Було обстежено 790 осіб.
Поширеність захворюваності студентів вивчалася за викопіювальними і
обліково-звітними матеріалами звертань студентів за медичною допомогою в
студентські лікарні міст Донецьк, Макіївка і Горлівка і медичні пункти медичних
училищ Донецької області (1900 осіб).
Потреба студентів різних навчальних закладів у медичних послугах вивчалася
соціологічно за допомогою інтерв'ювання й опитувальної анкети. Цими
дослідженнями було охоплено 1180 осіб.
Здоров'я студентів на донозологічному рівні оцінювалося за величиною
а
- Київ+380960830922