РОЗДІЛ 2
МЕХАНІЗМИ ФОРМУВАННЯ ПОНЯТЬ І КАТЕГОРІЙ ОСНОВ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
Суспільство, яке утворило національну державу, відстоює за її допомогою своє право бути рівноправним суб'єктом міжнародних відносин. Тому в абстрактному значенні держава намагається посісти гідне місце серед інших держав на міжнародній арені, що, безумовно, передбачає забезпечення необхідного рівня її безпеки, а отже й розробки та здійснення відповідної політики національної безпеки.
Методологічною базою наукових досліджень, пов'язаних із дослідженням проблем національної безпеки України, є принцип системності, котрий потребує детального обгрунтування понять і категорій. Неможливо проводити дослідження невизначеного явища, а тим паче ухвалювати рішення в галузі безпеки. Дослідження системи безпеки полягає в ідентифікації й розумінні усіх її елементів, що характеризують її склад і основну мету. Порядок розташування цих елементів, їх взаємодія, а також приведення у відповідний стан істотно впливають на рівень забезпечення безпеки загалом.
Проблеми, пов'язані з обґрунтуванням понятійно-категоріального апарату та забезпеченням національної безпеки належать до завдань, що не піддаються жорсткому формалізованому опису і за своїм змістом є експертно-аналітичними завданнями. Рішення ключового завдання щодо методологічного обґрунтування понятійно-категоріального апарату національної безпеки України передбачає вирішення часткових задач: розробки технології групового вирішення проблем у вигляді взаємопов'язаної структури послідовності процедур, направлених на досягнення мети розв'зання, що є змістовною основою організаційного забезпечення; розробки спеціального математичного забезпечення для вирішення експертно-аналітичної задачі, що включає структуру математичної моделі та її алгоритмічне забезпечення; розробки спеціального програмного забезпечення для вирішення експертно-аналітичної задачі, що забезпечує інструментальну підтримку вирішення складних проблем; розробки необхідного лінгвістичного забезпечення під складну вирішувану проблему, і яке включає необхідні термінологічні та інші мовні засоби, а також правила формалізації і трактування вхідних і вихідних інформаційних одиниць (табл. 2.1, додаток А).
2.1. Формалізація системи понять і категорій основ національної безпеки
Для вирішення складної задачі, пов'язаної з обґрунтуванням понятійно-категоріального апарату основ національної безпеки була розроблена структура вирішення експертно-аналітичної задачі, що складає змістовну основу організаційного забезпечення. В основу даної структури покладено технологію групового розв'язання проблем у вигляді опису взаємопов'язаної послідовності процедур, необхідних для вирішення складних слабкоструктурованих проблем, серед яких є політичний аналіз, з метою прийняття обґрунтованих рішень у політичній сфері. Структура вирішення завдання з обґрунтування понять та категорій основ національної безпеки передбачає реалізацію орієнтованих процедур. Дані процедури забезпечують визначення основного напряму дій по опрацюванню політичних рішень і передбачають через визначення понять і категорій розкриття таких сторін, властивостей і механізмів існування політичних ситуацій, які мають неявні, приховані передумови їх розвитку, зумовлені політичною метою і діями політичних сил.
Орієнтовані процедури створюють можливість появи нетривіальних поглядів на політичну ситуацію, досліджувану проблему, знаходження їх дійсних причин, вірного бачення і розуміння обстановки для вироблення за допомогою процедур розв'язання ефективних політичних рішень. У зв'язку з цим орієнтовані процедури є підґрунтям для проведення політичного аналізу [109].
Технологія відповідно до структури вирішення експертно-аналітичної задачі обґрунтування понятійно-категоріального апарату основ національної безпеки уявляється як поетапна послідовність взаємопов'язаних основних процедур (рис. 2.1.).
Орієнтовані процедури Процедури розв'язання Закон України "Про основи
національної безпеки України"
Рис. 2.1. Структура розв'язання задачі
Однак, враховуючи нелінійність творчого процесу, деякі операції можна здійснювати паралельно або взагалі в зворотному порядку.
2.1.1. Математичне забезпечення оцінки кількісних характеристик загроз національній безпеці України.
Математика вже давно стала загальновизнаним інструментом дослідження явищ і процесів реального світу. Крім традиційних сфер використання математики, області її застосування з часом почали поширюватися на все нові і нові дисципліни. Останніми роками з'явилися праці, в яких за допомогою математики почали вивчати явища і процеси, котрі раніше не входили до сфери математичних застосувань, у тому числі проблеми безпеки людини, суспільства, держави та довкілля.
У сфері безпеки такими прикладами можуть бути математичні моделі, за допомогою яких вирішувалися окремі питання безпеки і які стали вже класичними (моделі Мальтуса, Вольтери, Марчука тощо), а також моделі системної динаміки - одного з найбільш вражаючих узагальнень системного аналізу. Завдяки розробці сучасних пакетів прикладних статистичних програм нині існує можливість опосередкованої оцінки кількісних характеристик загроз і рівня національної безпеки, відстеження тенденцій їхніх змін у часі на основі визначення ступеня їхнього впливу на реалізацію пріоритетних національних інтересів і застосування методів кластерного аналізу складних систем [56].
Алгоритм нечіткої кластерізації ґрунтується на послідовному порівнянні поточних значень політичних сил за ієрархією контексту порівнянь. Перелічені поняття в ієрархії пов'язані одне з одним за допомогою нечітких мір, які формалізують відношення переваги. Кожен із цих критеріїв вибору має свою можливість. Кожна з характеристик по своєму має впливати на кри