Вы здесь

Особливості образу "Я" акцентуйованих підлітків з девіантною поведінкою.

Автор: 
Панасенко Наталія Миколаївна
Тип работы: 
Дис. канд. наук
Год: 
2007
Артикул:
0407U003920
129 грн
Добавить в корзину

Содержимое

РОЗДІЛ 2
Дослідження особливостей образу «Я» акцентуйованих підлітків з девіантною
поведінкою
2.1. Методи дослідження особливостей образу «Я» акцентуйованих підлітків з
девіантною поведінкою
Як зазначалося в розділі 1, в підлітковому періоді існує багато складних
проблем, зумовлених як фізіологічною перебудовою організму підлітка, так і
психологічним становленням особистості. У цьому віці виявляються як акцентуації
характеру, так і девіації поведінки у підлітків, але частіше вони є варіантами
норми і не набувають патологічних форм [74; 82; 85 ; 89;117; 213 та ін.].
Як встановлено нами в результаті аналізу наукової літератури, образ «Я» є
основою для вибору провідної лінії поведінки, базою для виникнення
особистісного настановлення, що виявляється в готовності людини поводитись
певним чином. Саме тому ми і розглядаємо образ «Я», який формується у підлітків
саме у цьому віці, як потенційне джерело змін, розвитку та як регулятор
поведінки.
Образ «Я» у девіантних підлітків за змістом відчужується від суспільства і його
цінностей, трансформується, а такі фактори, як сімейний дискомфорт, депривація,
сепарація (неприродна, прискорена сепарація), викривлене сприйняття свого «Я»,
саме обумовлюють трансформацію образу «Я».
Треба також зазначити, що у дослідженнях особистості підлітка і до цього часу
залишається багато нерозв’язаних проблем, зокрема, пов’язаних із з’ясуванням
особливостей виникнення низького рівня сформованості здатності до саморегуляції
індивідуальної поведінки, неадекватного рівня самооцінки, особливостей
трансформації образу «Я» акцентуйованих підлітків з девіантною поведінкою. Ми
вважаємо, що вивчення особливостей образу «Я» у таких підлітків допоможе
поглибити розуміння сутності самої проблеми девіантної поведінки.
Для цього, на нашу думку, необхідно більш глибоке дослідження особистісних
особливостей підлітків. В нашому дослідженні цю задачу значно полегшить
застосування адекватно підібраних методів психодіагностичного дослідження
особистості [4; 63; 74; 82; 179].
Дослідження особистості підлітків, які мають акцентуацій характеру та девіації
у поведінці, базується на засадових принципах проведення
психолого-педагогічного експерименту. Насамперед воно підпорядковане принципам
експериментальної й генетичної психології. Методичні засади експерименту
вибудовувалися у контексті концепції психічного розвитку суб’єкта (М.Й.
Боришевський [35], Л.С. Виготський [53], В.В. Давидов [62], С.Д. Максименко
[121], Д.Б. Ельконін [238]) як дослідницькі тактики, що охоплювали динамічну
єдність об’єкта вивчення.
Дослідження особливостей образу «Я» акцентуйованих підлітків з девіантною
поведінкою планувалося у чотири етапи:
Перший етап ? теоретичне вивчення проблеми;
Другий етап ? констатуюче дослідження;
Третій етап ? формуючий психологічний експеримент. На цьому етапі буде
впроваджено психокорекційну програму з метою формування більш гармонійного
образу «Я». Цей етап спрямований, насамперед, на розвиток особистості підлітка,
корекцію його самоставлення, освоєння ним навичок міжособистісної взаємодії
методом соціально-психологічного тренінгу. Програму тренінгу, його методичні та
організаційні принципи наведено у розділі 3.
Четвертий етап ? контрольне тестування з метою визначення ефективності
формуючого етапу дослідження.
Методики для дослідження добиралися з урахуванням необхідності в отриманні
якомога повнішої інформації про включених до вибірки підлітків.
Дослідження проводилося індивідуальним і груповим способом. Заміри певних
показників у досліджуваних нами підлітків здійснювалось майже одночасно: часові
інтервали, протягом яких досліджувались всі підлітки, не перевищував кілька
днів.
Збір емпіричного матеріалу здійснювався протягом трьох років з 2003 по 2006 рік
на базі 5 шкіл міста Донецька (ЗОШ I-III ст. № 57; ЗОШ I-III ст. № 58; ЗОШ
I-III ст. № 92; ЗОШ № I-III ст. 95 та Класична гуманітарна гімназія) та 4 шкіл
Донецької області (ЗОШ I-III ст. № 1 та №2 м. Мар?їнка; ЗОШ I-III ст. № 2 м.
Дебальцеве; ЗОШ I-III ст. № 1 м. Макіївки).
Розроблена нами «Анкета для експертів» (Додаток А) була застосована для
підлітків, які на думку експертів були визначені, як акцентуйовані та
девіантні, а таких було обстежено 504 підлітки. До груп експертів у кожній
школі увійшли класні керівники, психологи та вчителі, які викладають у класах,
де навчаються підлітки. Після обробки «Анкети для експертів» до
експериментальної групи увійшло 207 підлітків з акцентуаціями характеру та
схильністю до девіантної поведінки. Вік обстежуваних складав від 10 до 15 років
(див. таблицю 2.1).
Таблиця 2.1
Склад експериментальної групи досліджуваних
Вік
Хлопці
Дівчата
Разом:
осіб
осіб
осіб
7
10-11 років
24
11,59
31
14,97
55
26,57
12-13 років
28
13,52
36
17,39
64
30,92
14-15 років
38
18,36
50
24,15
88
42,51
Разом:
90
43,47
117
56,52
207
100
Як видно з таблиці 2.1, хлопці склали у цій вибірці 43,47 %, а дівчата 56,52 %.
А якщо розглядати окремо по вікових групах, то підлітків 10-11 років у групі
було 55 осіб (26,57 %), а саме: хлопців було 24 особи (11,59 %), дівчаток – 31
особа (14,97 %); підлітків 12-13 років було 64 особи (30,92 %), а саме: хлопців
було 28 осіб (13,52 %), а дівчаток – 36 осіб (17,39 %); підлітків 14-15 років –
88 осіб (42,51 %), а саме: хлопців було 38 осіб (18,36 %), а дівчаток – 50 осіб
(24,15 %).
А 297 підлітків, у яких були виявлені акцентуації, але не були виявлені
схильності до девіантної поведінки, склали групу «норма». Серед них було 127
хлопців (42,76 %) та 170 дівчат (57,24 %), а якщо розглядати окремо по вікових
гр