Вы здесь

Початки теорії ймовірностей та математичної статистики в змісті математичної освіти коледжів фінансово-економічного спрямування

Автор: 
Задорожня Тетяна Миколаївна
Тип работы: 
Дис. канд. наук
Год: 
2007
Артикул:
0407U004955
129 грн
Добавить в корзину

Содержимое

РОЗДІЛ 2
Професійно-орієнтоване вивчення початків стохастики студентами
фінансово-економічного напряму освіти
2.1. Особливості експериментальної методичної системи навчання початків
стохастики
Основним державним нормативним документом, що регламентує зміст математичної
освіти Київського фінансово-економічного коледжу й аналогічних закладів освіти,
а їх в Україні 210 серед 390 І-ІІ рівня акредитації, є освітньо- професійна
програма підготовки молодшого спеціаліста за напрямом 0501 – “Економіка і
підприємництво”, далі (ОПП) [222].
Саме в цьому документі окреслюється: нормативний зміст навчання, обсяги і
рівень його засвоєння в процесі підготовки відповідно до вимог освітньо-
кваліфікаційної характеристики молодшого спеціаліста, перелік нормативних
навчальних дисциплін, а також нормативний термін навчання. В ОПП наголошується
на важливості підготовки кваліфікованих конкурентоспроможних за ринкових
відносин фахівців. Вказується на необхідність забезпечення молодшого
спеціаліста знаннями та на максимальне сприяння практичній спрямованості
навчання.
Центральна мета підготовки фахівців середньої ланки – всебічний розвиток людини
як особистості, забезпечення гнучкості загальноосвітньої, загальнокультурної,
професійної підготовки.
Всі навчальні дисципліни діляться на кілька груп. Математика, одним із розділів
якої є стохастика, відноситься до обов'язкових предметів загальноосвітньої
підготовки, вища математика – до циклу природничо-наукових. Одним з освітніх
завдань цих курсів є підготовка студентів до сприйняття та вивчення дисциплін
загальноекономічного циклу та дисциплін циклу професійної підготовки.
Дисципліни наступних двох циклів, а це фінанси, фінанси підприємств, економіка
підприємств, економічний аналіз, статистика, банківські операції, страхування
та ін. (всього 21) покликані безпосередньо готувати спеціаліста економічного
напрямку освіти протягом трьох років навчання.
Якщо уважно подивитися на завдання, які ставляться перед студентом при вивченні
вище вказаних, професійно спрямованих дисциплін, а це: вивчення сучасних
методик економічного аналізу із застосуванням математичних та статистичних
прийомів і методів; оволодіння методами фінансового планування й прогнозування;
формування навичок роботи з статистичними даними, що швидко змінюються й
пов'язані з роботою банків, з акціями, ринками і таким іншим та аналізом цих
даних для прийняття рішень у процесах управління страховими, фінансовими та
іншими економічними процесами, то стає зрозуміло, що виконати ці завдання не
можливо без уже сформованих стохастичних уявлень.
Програми, за якими студенти – першокурсники Київського фінансово-економічного
коледжу вивчали математику до 1998 року, не містили розділів стохастики
взагалі. Теми: “Елементи комбінаторики”, “ Натуральна степінь бінома (формула
Ньютона)”, “Класичне й статистичне означення ймовірності”, “Теореми додавання
та множення ймовірностей”, “Формула повної ймовірності. Формули Байєса”,
“Повторні випробування. Формула Бернуллі” розглядалися на другому курсі при
вивченні “Вищої математики”. Тобто втрачався ще рік, що явно не доцільно з
психологічної точки зору вивчення стохастики [п. 1.2]. Згідно навчальної
програми вивчення теорії ймовірностей у групах економічного і технічного
напрямку освіти не відрізнялися. Розділ, що розглядався, не був цілісним і
логічно завершеним та не готував студентів до сприйняття професійно спрямованих
курсів, не сприяв формуванню стохастичного мислення. Завдання, що розглядалися,
мали політехнічний характер. Тобто теорія ймовірностей хоч і вивчалася, але
недостатньо готувала студентів до вирішення тих завдань, що вимагались ОПП
[222]. Саме ці фактори спонукали нас внести зміни в програму вивчення
математики для студентів (вік 15 років) першого курсу фінансово-економічного
факультету, ввівши початки стохастики та змінивши підходи до її вивчення.
Окремим курсом теорія ймовірностей та математична статистика в коледжі не
вивчається і в інших курсах не міститься. ЇЇ вивчають ті студенти, які після
закінчення коледжу продовжують навчання в інших закладах освіти та здобувають
освітній рівень бакалавра.
Нормативним терміном навчання для денної форми на основі базової середньої
освіти, до якої відносяться і наші студенти – є трирічний термін.
“Загальноосвітня підготовка у вищих навчальних закладах І рівня акредитації, як
правило, здійснюється протягом першого року навчання... При вивченні навчальних
предметів загальноосвітньої підготовки (українська мова, математика, біологія,
основи екології, основи філософії, основи економіки, фізична культура і
здоров’я, допризовна підготовка, основи безпеки життєдіяльності) і аналогічних
дисциплін підготовки молодшого спеціаліста дозволяється здійснювати їх
інтеграцію” [184, с.4].
Включення в зміст освіти першого курсу та удосконалення змісту розділу теорії
ймовірностей і введення елементів математичної статистики стало можливим за
наявності резервних годин та повторюваності деяких тем “Аналітичної геометрії”
на першому і другому курсах. Розроблена програма “Початки теорії ймовірностей
та математичної статистики для коледжів (класів) фінансово економічного
спрямування ” (додаток А) змінювалась в процесі нашого дослідження.
Сьогодні уже є конкретні вказівки щодо вивчення математики, зокрема стохастики
в класах або групах економічного напрямку освіти, які лише підтверджують
правильність наших кроків. “У класах економічного профілю вивчення математики
може відбуватися за “Програмою з математики для класів економічного профілю”
(автори М.А. Вайнтрауб, О.С. Стрельченко, І.Г. Стрельченко)