Розділ II. Методика розвитку творчої діяльності при вивченні функцій
2.1
Методичні вимоги до розвитку творчої діяльності при вивченні функцій в основній
школі.
87
2.2
Відбір змісту навчального матеріалу й планування роботи вчителя.
114
2.3
Система вивчення теоретичного матеріалу, яка сприяє розвитку творчої діяльності
учнів.
121
2.4
Роль системи вправ у розвитку творчої діяльності учнів.
136
2.5
Експериментальна перевірка основних положень дисертації та корекція методичних
рекомендацій.
159
Висновки
172
Список використаної літератури
175
Додатки
199
В С Т У П
Сучасне реформування системи освіти спрямоване на максимальний розвиток
особистості у відповідності з її особливостями, індивідуальними можливостями,
нахилами, здібностями. Головною метою реформування освітньої галузі в цілях
найбільш адекватного відображення вимог суспільства, має бути підвищення рівня
інтелектуального розвитку, творчих здібностей, формування високої духовності у
підростаючих поколінь. Освіта ж повинна бути не засобом надбання та закріплення
соціальних привілей, а, перш за все, одним з найважливіших засобів забезпечення
кожному можливості, незалежно від матеріального та соціального положення,
отримувати глибокі та міцні знання, високий рівень загального розвитку та
культури, формування творчої особистості. Сьогодні лише за таких умов можливий
прогресивний розвиток людства.
Тому, одне з головних завдань вчителя – залучати молодь до активного пізнання,
показати їй важливість знань, зокрема математичних, для всіх видів практичної
діяльності, постійно розвивати мислення учнів у руслі творчого застосування
набутих знань на практиці. Таким чином, перед школою постає важлива проблема: з
дитинства виховувати в учнів потребу у самостійній, активній творчій
діяльності, основою якої є творче мислення.
Творче мислення не притаманне людині з моменту її біологічного народження, воно
розвивається у процесі розвитку людини. Основну роль в його становленні має
відігравати школа.
В сучасній науці здійснюються декілька напрямків дослідження творчого мислення.
Так, філософія розглядає проблему достовірності знань; соціологія виявляє
фактори суспільного середовища – як стимулюючі, так і стримуючі прояви творчих
здібностей; психологія розглядає процес творчого мислення окремої людини з
точки зору виявлення як, чому, за допомогою якого мислительного механізму
людина відкриває дещо нове; педагогіка досліджує шляхи формування в учнів
досвіду творчої діяльності.
Психологічний аспект проблеми розвитку творчої діяльності включає в себе такі
напрямки:
1) виявлення творчих здібностей в учнів;
2) виявлення структури творчого мислення та його форми;
3) формування розумових дій та прийомів розумової діяльності.
Першому напрямку присвячені роботи: Г. Айзенка [3], Д.Б. Богоявленської [21],
Д. Гілфорда [50], Х. Зіверта [91], О.Н. Лука [56], [57], П.Торранса [300] та
ін.
Другому: В.І. Андрєєва [9], А.В. Буршлинського [28], М. Вейтгеймера [33],
Л.С. Виготського [45], [46], [47], В.Н. Дружиніна [76], К. Дункера [77],
А.Н. Леонтьєва [149], Н.А. Менчинської [169], В.О. Моляко [174], Н.Т. Петрович
[198], К.К. Платонова [202], Я.Д. Пономарьова [204], [205] С.Л. Рубінштейна
[225], О.К.Тихомирова [250], М.А. Холодної [271], та ін..
Третій – знаходить відображення в працях І.П. Волкова [40], П.Я. Гальперіна
[49], Л.П. Гримака [61], Я.І. Грудьонова [62], В.В. Давидова [69], Л.В. Занкова
[90], Е.М. Кабанової-Меллер [102], З.І. Калмикової [107], [108], Ю.М. Колягіна
[126], В.А. Крутецького [135], [136], А.М. Матюшкіна [166], [167],
З.І. Слєпкань [235], [236], [237] Н.Ф. Тализіної [244], Л.М. Фрідмана [261],
[262], та ін..
Особливості творчого мислення розглядаються в працях А.В. Брушлінського [28],
Л.С. Виготського [45], [46] З.І. Калмикової [108], В.А. Крутецького [135],
А.М. Матюшкіна [167], Я.Д. Пономарьова [204], та ін. Розроблена структура
рівнів індивідуальної активності і дана характеристика творчого мислення
школярів у працях Я.Д. Пономарьова [205], Т.І. Шамової [277]. Деякі питання
розвитку творчого мислення учнів у процесі навчання математики відображено в
роботах С.Г. Губа [65], [66], Б.П. Ерднієва [288], З.І. Калмикової [107],
Д.В. Кліменченко [117] В.А. Крутецького [135], Ю.Н. Кулюткіна [142],
З.І. Слєпкань [237] та ін.
За останні роки виконано ряд дисертаційних досліджень, присвячених
психологічним особливостям математичного мислення. Наприклад, в дисертаціях
В.Л. Данілова, Д.Н. Завалішина розкриваються деякі психологічні особливості
окремих мислительних операцій в навчанні математики. В дисертації
А.А. Джалілова “Оволодіння учнями операційно-розвиваючими функціями
математичних знань при навчанні алгебрі в 7-9 класах” розкривається роль
операційно-розвиваючих функцій математичних знань в підвищенні ефективності
навчання математики. Дисертаційне дослідження З.І.Слєпкань присвячено розробці
методичної системи реалізації розвиваючих функцій навчання математиці.
Дисертація Е.Е. Жумаєва розкриває питання розвитку творчого мислення учнів в
процесі розв’язування геометричних задач. Дисертаційні дослідження
А.Ю. Карлащук, Л.С. Левченко, Г.В. Токмазова присвячені організації
дослідницької діяльності учнів (розглянуто питання створення дидактичних
передумов формування в учнів інтересу до учбово-дослідницької діяльності,
формування дослідницьких вмінь у процесі розв’язування математичних задач,
організації учбово дослідницької діяльності на основі нових інформаційних
технологій). У дисертації О.С. Чашечнікової висвітлено проблеми розвитку
математичних здібностей учнів
- Київ+380960830922