РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ЕФЕКТИВНОСТІ ВИХОВАННЯ НАПОЛЕГЛИВОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У ПОЗАКЛАСНІЙ ІГРОВІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
2.1 Організація та методика проведення
експериментальної роботи
Дослідно-експериментальна перевірка ефективності виховання наполегливості молодших школярів у процесі позакласної ігрової діяльності проводилося у декілька етапів: вивчався стан проблеми у науково-методичній літературі і в практиці роботи загальноосвітніх шкіл, розроблялася методика дослідження, проводився констатувальний експеримент; організовувався формувальний експеримент, метою якого була перевірка ефективності змісту, форм і методів виховання наполегливості молодших школярів у позакласній ігровій діяльності; аналізувалися та узагальнювалися результати експериментальної роботи, упорядковувалися та готувалися до друку рукописи дисертації та автореферату.
Характер дослідження зумовив необхідність комплексного використання різних методів, а саме: вивчення державних документів щодо перспектив фізичного виховання у школі, навчальних програм і нормативних документів з фізичного виховання; аналіз філософської, фізіологічної, психолого-педагогічної та методичної літератури з проблеми дослідження; вивчення та узагальнення передового педагогічного досвіду вчителів з проблем виховання наполегливості молодших школярів у процесі позакласної ігрової діяльності; спостереження за педагогічним процесом (на уроках фізичної культури і в позаурочний час під час проведення рухливих ігор); вивчення та узагальнення досвіду роботи загальноосвітніх шкіл взагалі і вчителів з фізичної культури; зокрема: ознайомлення з особливостями планування навчально-виховної роботи в школі; бесіди та анкетування з учнями, батьками, учителями; педагогічний експеримент.
У сучасних загальноосвітніх школах щоденно вчителі початкових класів проводять позакласну роботу з учнями молодшого шкільного віку. Вона складається з того, що під керівництвом педагогів учні безкоштовно харчуються у шкільних їдальнях; виконують домашні завдання; школярі самостійно організовують індивідуальні або групові ігри, які не мають навчальної, виховної спрямованості та кінцевого повчального результату. Тобто, ні самими дітьми, ні під керівництвом педагогів не ставиться мета перед молодшими школярами в іграх: наполегливо, правильно та швидко виконувати всі дії, які матимуть результат - чесна перемога. Тому, потрібно систематично педагогами виховувати наполегливість у молодших школярів під час позакласної ігрової діяльності. Для цього буде розроблена педагогічна модель виховання наполегливості молодших школярів у процесі позакласної ігрової діяльності, яка матиме складові: мету, принципи, засоби, методи, форми, педагогічні умови та результат. На основі розробленої педагогічної моделі опишемо технологію виховання наполегливості молодших школярів у процесі позакласної ігрової діяльності. Вона передбачатиме три етапи: підготовчий, основний та заключний, які взаємопов'язані між собою.
Процес виховання наполегливості у молодших школярів засобами ігрової діяльності розглядається нами як результат щоденних 15-20 хвилинних проведень рухливих ігор з учнями 1-4 класів. Характеризується він такими структурними компонентами: когнітивний, емоційний, мотиваційний та діяльнісний (за Є.В. Столітенком) [267]. Когнітивний компонент проявлявся у знаннях учнів про рухливі ігри у позакласній діяльності; емоційний - пов'язаний з емоційними переживаннями дітей, які виникають під час організації та проведення ігор; мотиваційний - відображає ставлення школярів до рухливих ігор та їх потребу у фізичному удосконаленні; діяльнісний - визначає активність і звикання молодших школярів до позакласної ігровій діяльності.
Сформованість цих компонентів в учнів 1-4 класів перевірялася за показниками когнітивного, емоційного, мотиваційного та діяльнісного критеріїв, на основі яких розроблялися показники виховання наполегливості (табл. 2.1).
Таблиця 2.1
Критерії та показники виховання наполегливості молодших школярів
у позакласній ігровій діяльності
Критерії Показники Когнітивний Повнота знань
Системність знань
Міцність знань Емоційний Модальність емоцій
Стійкість емоцій
Вибірковість емоцій МотиваційнийШирота мотивації
Сила мотивації
Стійкість мотиваціїДіяльніснийАктивність під час позакласної ігрової діяльності
Стабільність під час позакласної ігрової діяльності
Фізична підготовленість
Показниками когнітивного критерію є повнота, системність і міцність знань молодших школярів про зміст ігор, порядок їх проведення (додаток Е.1).
Повнота знань перевірялася за письмовими відповідями учнів.
Системність знань учнів оцінювалися за 12-бальною шкалою шляхом порівняння оцінок за знання загального характеру (1-11 запитання) та методичні знання (12 - 15 запитання).
Міцність знань з'ясовувалася за результатами усного опитування учнів, яке проводилося через місяць після письмового опитування.
Показниками емоційного критерію є модальність, стійкість та вибірковість емоцій школярів, які визначалися за письмовим опитуванням на запитання (додаток Е. 1).
Модальність емоцій передбачає виявлення позитивних або негативних емоцій, якими дитина керується у процесі позакласної ігрової діяльності. Для цього пропонується вибір п'яти емоцій (позитивні емоції: радість; задоволення; гордість; гідність; впевненість; подив; співпереживання; негативні емоції: нудьга; досада; невпевненість; незадоволеність; занепокоєння; образа; приниження; страх). Оцінювання проводиться за такою схемою: вибрано 5 позитивних емоцій - "високий" рівень навчальних досягнень; 4 позитивні і 1 негативну - "достатній"; 3 позитивні і 2 негативні або 2 позитивні і 3 негативні - "середній"; 1 позитивну і 4 негативні - "початковий".
Стійкість емоцій зумовлена зміною емоційного настрою школяра під час рухливих ігор залежно від ситуації та оточення. Оцінювання емоційної стійкості здійснювалося за такими показниками: ніколи не змінюється - "високий" рівень навчальних
- Киев+380960830922