РОЗДІЛ 2
РЕТРОСПЕКТИВА ТА СУЧАСНИЙ СТАН ОБСЛУГОВУВАННЯ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО ВИРОБНИЦТВА ВАНТАЖНИМ АВТОМОБІЛЬНИМ ТРАНСПОРТОМ
2.1. Організаційно-економічні передумови автотранспортного обслуговування аграрних підприємств
Ефективне обслуговування аграрного виробництва вантажним автомобільним транспортом та ефективна реалізація автотранспортних послуг в даній сфері значною мірою визначаються рівнем сформованого організаційно-економічного механізму. Який, в свою чергу, залежить від розвитку форм власності.
Останніми роками в структурі форм власності відбувались зміни, обумовлені, насамперед, процесами реорганізації підприємств, що викликані ринковими реформами.
У процесі дослідження ми зосередили увагу на:
- підприємствах, які згідно Класифікації видів економічної діяльності підпадають під діяльність вантажного автомобільного транспорту - їх назвали спеціалізовані вантажні автотранспортні підприємства (АТП);
- автотранспортних формуваннях, що обслуговують сільскогосподар-
ське виробництво.
До спеціалізованих вантажних АТП ми віднесли не лише саме такі підприємства, а й автоколони, автотранспортні підприємства райспоживспілки, транспортно-заготівельні та транспортно-заготівельно-торгівельні підприємства, різноманітні приватні, акціонерні, орендні, колективні автопідприємства, основною діяльністю яких є надання автотранспортних послуг з метою отримання прибутку шляхом експлуатації вантажного автомобільного транспорту.
У ході дослідження з'ясовано, що сучасні автотранспортні підприємства в аграрній сфері різняться за розмірами й ступенем господарської самостійності ?151, с. 32?. Переважна їх більшість є структурними підрозділами сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських виробничих кооперативів і фермерських господарств. Решта - різноманітні транспортні формування: ремонтно-транспортні підприємства, районні агрохімічні об'єднання, підприємства агротехсервісу. Структуру вантажного автотранспорту в галузі сільськогосподарського виробництва представлено на рис. 2.1.
Рис. 2.1. Структура вантажного автомобільного транспорту, що обслуговує сільськогосподарське виробництво (розроблена автором)
Відзначимо, що в ринкових умовах для забезпечення ефективного аграрного виробництва доцільним є поєднання власного транспорту господарств і спеціалізованих автотранспортних підприємств.
Статистика виділяє приватну, колективну, державну та комунальну форми власності. Розподіл автотранспортних формувань Волинської, Рівненської, Чернігівської областей за формами власності наведено в табл. 2.1.
Найбільш характерним в досліджуваному періоді є те, що кількість підприємств колективної форми власності протягом 2001-2003 рр. поступово зменшувалась, відбувалась реструктуризація підприємств і в 2004 році вони згідно Єдиного державного реєстру підприємств України набули статусу приватних. В сучасних умовах приватна власність, як правило, виступає не в індивідуальній, а в різноманітних асоційованих формах - колективній, груповій, акціонерній [190, с. 7].
Таблиця 2.1
Розподіл автотранспортних формувань за формами власності
РікАвтотранспортні формування, що обслуговують сільськогосподарське виробництво, од
Спеціалізовані вантажні АТП, одвсьогодержавнаколективнаприватнакомунальнавсьогодержавнаколективнаприватнакомунальнаВолинська область20014672038859-55-469-20024422036062-54-468-20034041431872-38-317-200437212-360-30--30-200555225-527-31--31-Рівненська область20013827214161-521455120023524194154-521446120033074152151-5514211120042934-289-661-641200539110-381-611-591Чернігівська область200166115518127151-4272200264414500129138-3431200357012427130245-3951200454212-530355--55-200574332-708350--50- *Складено за матеріалами Державного комітету статистики України
В зв'язку з переходом колективних підприємств до групи приватних відбулося різке збільшення в 2004-2005 рр. кількості підприємств приватної форми власності, порівняно з попередніми роками. Так, у Волинській області в порівнянні з 2001-м роком в 2005-му році кількість автотранспортних формувань, що обслуговують сільськогосподарське виробництво приватної форми власності збільшилась на 468 одиниць, у Рівненській області, відповідно, на 220 одиниць, а в Чернігівській - на 581 одиницю (табл. 2.1).
Нині в загальній структурі автотранспортних формувань, що обслуговують сільськогосподарське виробництво Волинської області підприємства приватної форми власності займають 95,5%, підприємства державної форми власності - 4,5 відсотки. В Рівненській області ситуація подібна: 97,4% і 2,6% відповідно. Підприємства колективної та комунальної форм власності відсутні.
Співвідношення підприємств різних форм власності в Чернігівській області наступне: 95,3% - підприємства приватної форми власності; 4,3% - підприємства державної форми власності; 0,4% - підприємства комунальної форми власності.
Для структури спеціалізованих вантажних АТП також характерна тенденція до зменшення кількості колективних підприємств в 2001-2003 рр. (табл. 2.1). В 2004-2005 роках у Волинській та Чернігівській областях в наявності спеціалізовані вантажні АТП лише приватної форми власності, в Рівненській області залишилось по одному підприємству державної та комунальної форм власності.
Відзначимо, що сучасному ринку автотранспортних послуг притаманна характерна ознака, яка полягає в наступному. Підприємства приватної форми власності належать переважно до малого й середнього бізнесу, для яких характерні незначні об'єми перевезень. Це вимагає оперативності, гнучкості та невисокої ціни при розрахунках із замовниками транспортних послуг. В умовах зростання частки дрібних відправлень в загальному обсязі перевезень великі АТП, робота яких залежить від наявності