Вы здесь

Інвестиційне забезпечення ефективного функціону-вання підприємств хлібопродуктового підкомплексу АПК

Автор: 
Герасіна Вікторія Олексіївна
Тип работы: 
Дис. канд. наук
Год: 
2008
Артикул:
0408U000800
129 грн
Добавить в корзину

Содержимое

РОЗДІЛ 2
СУЧАСНИЙ СТАН ІНВЕСТИЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА ЕФЕКТИВНОСТІ
ВИРОБНИЧО-ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ ХЛІБОПРОДУКТОВОГО ПІДКОМПЛЕКСУ
АПК
2.1. Стан і тенденції виробництва хлібопродуктів та інвестиційного забезпечення
підприємств
Хлібопекарський підкомплекс відіграє важливу соціальну і стратегічну роль у
житті людини,  задовольняючи потреби населення  в основному продовольчому
продукті.
Специфіка ринку хлібопродуктів полягає в тому, що він на 99,9% представлений
продукцією вітчизняного виробництва. Близько 20% хліба виробляють 15
підприємств хлібопекарської галузі. Провідні позиції у виробництві хліба і
хлібобулочних виробів у 2005 році займали "Одеський коровай", Київський
хлібокомбінат №10, "Вінницяхліб" та Черкаський хлібокомбінат [179, с. 12-16].
На продукцію хлібопекарської галузі в сумарному обсязі виробленої продукції
харчовою промисловістю України припадає вагома частка. Протягом 2005 року в
Україні було вироблено близько 2,3 млн. тонн хліба і хлібобулочних виробів на
суму приблизно 38900 млн. грн. в оптово-відпускних цінах (без ПДВ). З
урахуванням огляду на соціальної значимості цього продукту, а також низької
платоспроможності населення України зростають обсяги виробництва хліба з
низькосортного борошна, що є одним із заходів стримування цін на основні види
хліба.
Оператори ринку відзначають також тенденцію до збільшення обсягу випуску хліба
так званого «дорогого сегмента», що частково окуповувало й продовжує
окуповувати на даному етапі видатки на виробництво низькорентабельних видів
хліба, а також задовольняє зростаючі потреби супермаркетів і мегамаркетів у
такій категорії хлібної продукції. Крім того, випуск високорентабельної
продукції дає змогу хлібокомбінатам окуповувати витрати виробництва
"дотаційної" продукції, а також виділяти кошти на технічне переозброєння. Однак
такі можливості має не на кожне хлібопродуктове підприємство. Результати
проведеного нами аналізу свідчать, що асортимент хлібобулочних виробів у країні
з кожним роком розширюється переважно за рахунок дорогого сегмента.
Укрупнена номенклатура хліба та хлібобулочних виробів налічує кілька масових,
традиційно популярних у населення груп, а саме: хліб із пшеничного борошна;
хліб із житнього борошна; хліб із суміші житнього й пшеничного борошна;
булочні, здобні, бубличні та сухарні вироби. Разом з тим на кожному
хлібопродуктовому підприємстві випускається певна асортиментна група. За
оцінками експертів, хлібна продукція, яка виробляється українськими
підприємствами, налічує понад 700 найменувань.
З огляду на ситуацію, що склалась на сировинному ринку, слід зазначити, що в
асортиментному ряді хліба і хлібобулочних виробів сопостерігаеться відбувається
певна зміна акцентів, дещо, трохи скоротилися обсяги випуску пшеничного і
житнього хліба та збільшилося виробництво хліба із суміші житнього й пшеничного
борошна, булочних виробів, а також сухарів і грінок.
Відповідно до традицій хлібопечення і смаків споживачів, найбільшу частку у
вітчизняному виробництві хлібобулочної продукції займають:
пшеничний хліб - близько 51%;
житній хліб - майже 29%;
булочні вироби - близько15%.
Залишкові 5% в асортиментному ряді хліба і хлібобулочних виробів припадає на
хліб із суміші житнього й пшеничного борошна, здобні хлібобулочні й бубличні
вироби, грінки, сухарі, пиріжки, пончики й ін. (рис. 2.1).
Обсяг і структуру виробництва хлібопродукції міні-пекарнями і кондитерськими
цехами оцінити досить складно.
Рис. 2.1. Асортимент хліба та хлібобулочних виробів в Україні (станом на кінець
2005 року)*
*Розраховано за даними Держкомстату України
Продукція, що реалізується на стихійних ринках, у необладнаних для торгівлі
місцях, практично не підлягає обліку. За приблизними оцінками виробляється
такої продукції 40-90 тонн на добу, або 5-10% від загального обсягу
хлібобулочних і кондитерських виробів, що продаються в м. Києві. У регіонах
частка міні-пекарень і кондитерських цехів вища.
Асортимент міні-пекарень налічує в основному дрібну продукцію й різні
"екзотичні" види: лаваш, багет, круасани та вироби з різноманітними
наповнювачами (пиріжки, бріоші й т.д). Така продукція споживається
безпосередньо після купівлі та швидко втрачає споживчі якості.
Вироби кондитерських цехів найчастіше копіюють відомі марки, що випускаються
хлібокомбінатами, і мають нижчі смакові якості. З іншого боку, використання
високоякісної сировини для кондитерської продукції значно підвищує їх ціну, що
видно на прикладі спеціалізованих закладів торгівлі з реалізації кондитерських
виробів.
Хлібобулочна продукція з використанням дорогих компонентів реалізується на
ринку вже близько 5 років і має постійний попит. Так званий "дорогий сегмент"
становить близько 2% від загального обсягу випуску хлібобулочної продукції й
надалі зростатиме. Порівняно з традиційними сортами хліба, ціна на які є
регульованою, виробництво "дорогого сегмента" вигідне для виробника.
Так звані "європейські" сорти хліба виробляються за іноземною технологією.
Такий хліб не завжди відповідає структурі харчування пересічного українця і
критеріям корисного та здорового харчування. Проблема зайвої ваги досягла
державних масштабів не тільки в США, але й у Європі [177].
Проведений нами аналіз свідчить, що найбільші виробничі потужності підприємств
хлібопекарської галузі зосереджені, як правило, у регіонах найбільшого
виробництва борошна, а також у великих промислових центрах і в столиці України.
Причому маркетингова політика великих виробників хліба дедалі більше охоплює
інші регіони, а не локалізується тільки місцем виробни