Вы здесь

Формування стратегій розвитку підприємств на засадах прогнозування кон'юнктури ринку

Автор: 
Левицький Віктор Володимирович
Тип работы: 
Дис. канд. наук
Год: 
2008
Артикул:
0408U002392
129 грн
Добавить в корзину

Содержимое

РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗ КОН'ЮНКТУРИ ПРОДУКЦІЇ КОНДИТЕРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ
2.1. Методи оцінки стратегій розвитку кон'юнктури
Існуючі методи та підходи до розробки стратегій розвитку підприємств на засадах прогнозування кон'юнктури носять загальний характер, оскільки не враховують особливості конкретного ринку. Це впливає на оцінку поточного стану кон'юнктури, встановлення прихованих факторів, що діють на даному товарному ринку, як наслідок, знижується достовірність розроблених стратегій та прогнозів. Це зумовило необхідність розробки методу, що відображає специфіку кон'юнктури конкретного товару.
Встановлено, що на кон'юнктуру одночасно впливають безліч факторів. В дослідженні була проведена класифікація факторів, що впливають на тенденції та стан ринкового середовища. Серед них відібрано та систематизовано головні, які впливають саме на кон'юнктуру ринку.
Головний вплив на ринок здійснюють фактори попиту, пропозиції, конкуренції відповідно до значень та змін яких формується ринкова ситуація в конкретний момент часу. Тому, на наш погляд, необхідно виділити в самостійні групи ціноутворюючі та загальні (макроекономічні) фактори (рис. 2.1.).
До непрямих показників попиту, що чинять вплив на обcяг виробництва, ми віднесемо потребу населення в продукції. Даний показник враховує дію декількох факторів.
Варто відмітити, що процес споживання товарів здійснюється та залежть від показників чисельності населення, вивчення специфічних особливостей того чи іншого регіону щодо споживання, характеризується показниками розвитку культури та суспільства в цілому.
До факторів попиту, що чинять безпосередній вплив на ринок, нами були віднесені ціни, різноманітність асортименту пропонованих на ринку товарів, якість виробів, ціни на сировину, кількість великих підприємств-виробників, розміри підприємств, споживання продукції населенням, забезпеченість оборотними коштами виробників.
Фактори попиту
МакроекономічніПрямі
Товарний
ринок
Непрямі
Ціноутворюючі
Фактори пропозиції
Рис. 2.1. Загальна факторна модель товарного ринку
На кон'юнктуру ринку паралельно здійснюють вплив фактори пропозиції, до яких відноситься конкуренція на ринку, можливості підприємств виробляти визначений об'єм продукції, наявність сировини та її запасів, маркетингова політика та наявність налагодженої системи збуту.
Як попит, так і пропозиція перебувають під впливом цін - невід'ємного елемента кон'юнктури, які безпосередньо впливають на існуючі співвідношення на ринку.
Тому ми вважаємо за потрібне виділити основні ціноутворюючі фактори, до яких віднесемо витрати виробництва, ціни на сировину, ціни на інші компоненти продукції, витрати на транспортування виробів, наявність (відсутність) комбінування цехів з іншими видами виробництв та темпи інфляції.
У складі факторів зовнішнього (макроекономічного) впливу, що здійснюють загальний вплив на кон'юнктуру, ми виділимо частку імпорту продукції.
Істотно зросла роль такого зовнішнього фактора, як політика держави, зокрема заходи, які необхідні для підтримки різних видів виробництва у формі дотацій, пільгових кредитів, індексації цін.
Вищевикладене дозволило нам розробити методи оцінювання та розробки стратегій розвитку підприємств і прогнозування кон'юнктури на основі впливу кон'юнктурних факторів на ринок та виявити ключові моменти, на базі яких було розроблено основні етапи, прийоми, методи.
Для аналізу нами вибраний ринок продукції кондитерських підприємств, для якого була розроблена система методів оцінки та дослідження, що включає два блоки:
* перший блок - розробка показників оцінювання кон'юнктури;
* другий блок - прогнозування кон'юнктури та розробка стратегій розвитку підприємств.
Отже, розглянемо розроблений нами перший блок. Це оцінка кон'юнктури продукції кондитерських підприємств. Він складається з таких етапів:
1. Аналіз масштабу і типу ринку:
* дослідження концентрації ринку кондитерських підприємств;
* розрахунок безпеки діяльності виробників кондитерської продукції;
* розробка стратегії поведінки кондитерських підприємств, яка дозволить визначити становище кожного виробника на ринку і його місце;
* розробка конкурентної карти ринку кондитерських підприємств, що дозволить зробити точний та достовірний прогноз кон'юнктури.
2. Аналіз тенденцій розвитку ринку та його стійкості:
2.1. Визначення сукупних величин попиту і пропозиції, дослідження ринку та виробників продукції в тому числі:
* проведення сегментації та спеціалізації виробників, аналіз складових асортименту;
* аналіз якісних характеристик продукції.
2.2. Проведення розрахунку та аналізу місткості ринку.
2.3. Розробка карти оцінки кон'юнктури.
2.4. Дослідження циклічності ринку шляхом використання коефіцієнта автокореляції рівнів та автокореляційної функції.
2.5. Складання балансу попиту і пропозиції ринку кондитерських підприємств, визначення стійкості ринку.
2.6. Визначення основних умов розвитку ринку.
2.7. Оцінка загального стану кон'юнктури.
В дисертаційній роботі нам потрібно дослідити поточний стан та тенденції розвитку кон'юнктури. Основними показниками, що характеризують дані процеси є попит і пропозиція та їх співвідношення протягом певного періоду часу, саме тому в дослідженні головними виступають такі показники, як обсяг виробництва та споживання продукції.
Якщо величина попиту перевищить пропозицію, то матиме місце сприятлива для виробників кон'юнктура, а якщо розмір пропозиції виявиться вище, ніж фактичне споживання, на ринку складається несприятлива ситуація. У випадку рівності цих величин маємо стійку (рівноважну) кон'юнктуру, а при повній відсутності попиту або пропозиції на ринку у зв'язку зі зміною ринкових цін, що очікується, досліджувана кон'юнктура характеризується як вичікувальна (н