Ви є тут

Здоровий спосіб життя як соціально-педагогічна умова становлення особистості у підлітковому віці

Автор: 
Вакуленко Олена Василівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U000482
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ II
Модель формування здорового способу життя ЯК Соціально-педагогічнОЇ Умови
СТАНОВЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ
підлітків...........................……..........................................
86
2.1. Соціально-педагогічні чинники формування здорового способу життя
особистості
...........................................................................................................
87
2.2. Професійна компетентність соціального педагога як одна із умов формування
здорового способу життя підлітків .........................
111
2.3. Розробка й оцінка цілеспрямованих проектів як один із механізмів
оптимальності формування здорового способу життя підлітків
.......................……………………………………………………............
143
Висновки до другого розділу
........................................................................................................
171
Загальні висновки
..................................................................................................................................
173
Список використаних джерел
......................................................................................................
179
Додатки
......................................................................................................................................……………
197
Вступ
Входження України в новий період становлення всіх сфер соціального розвитку,
коли відбувається відновлення державності, відродження багатогранного
культурно-історичного досвіду та традицій національного виховання, активізувало
проблему фізичного і духовного розвитку молодого покоління, становлення його як
соціальної особистості.
Нині ніхто не заперечує думки про те, що за молоддю майбутнє, що саме ця
категорія населення акумулює творчий потенціал, а це неодмінно призведе до
позитивних зрушень у суспільстві. Але разом з тим є очевидною залежність
ефективності використання та самовикористання цього потенціалу від рівня
здоров'я молодого покоління, від його способу життя. Як здоров'я населення
віддзеркалює минулий та сьогоденний добробут країни, так можна сказати, що і її
перспектива знаходиться в прямій залежності від здоров'я молоді.
Аналіз даних Міністерства охорони здоров’я України дозволив виявити, що
сьогодні у більше, ніж 50% школярів спостерігається функціональні відхилення в
діяльності різних систем організму; дані інституту педіатрії, акушерства і
гінекології засвідчують, що лише 7-10% немовлят народжуються здоровими; а
Міністерство освіти і науки України виявило різні порушення статури дітей
шкільного віку приблизно у 60% дітей, відхилення від норми у серцево-судинній
системі - у 30-40%, неврози - у 30%. Результати вибіркових досліджень того ж
міністерства показали, що 36 відсотків учнів загальноосвітніх шкіл України
мають низький рівень фізичного здоров'я, 34 - нижче за середній, 23 - середній
і лише 7 відсотків - вище за середній, а 1 - високий.
Особливо ці процеси простежуються у підлітковому віці, оскільки, як свого часу
наголошував В.А. Сухомлинський, підлітковий вік – це друге народження
особистості, адже "перший раз народжується жива істота, другий раз –
громадянин, активна, мисляча, діюча особистість, яка бачить не тільки оточуючий
світ, але й саму себе" [166, 286]. І в цьому процесі усвідомлення та дотримання
принципів здорового способу життя є одним із чинників, які впливають на
становлення особистості в соціумі. Формування здорового способу життя може
проявлятися у сприйнятті ідеалу і норм здорового, багатогранного та щасливого
життя кожного і усвідомлення незаперечності шкоди наркотичного, токсичного,
алкогольного, нікотинового отруєння організму, психіки тощо.
Сьогодні на здоров`я підлітків більш помітно впливають чинники, дія яких раніше
була значно меншою. Більшість із чинників ризику починають інтенсивно діяти
саме у молодому віці. Урбанізація, автоматизація виробництва, зниження
фізичного і підвищення нервово-психологічного навантаження, інформаційні
перевантаження - усі ці складові нашої доби, звичайно, різною мірою, але
відбиваються на здоров`ї молодих людей.
На жаль, особистісна роль молодих людей у підтримці та зміцненні свого здоров`я
практично зведена до мінімуму. Поступово формується зовсім необґрунтована
впевненість у тому, що здоров`я гарантоване само по собі молодим віком, що
будь-які навантаження, грубі порушення харчування, режиму праці, відпочинку,
стрес, гіподинамія, інші фактори ризику спроможний самостійно подолати молодий
організм.
Аналіз офіційних даних, відображених у статистичних звітах, свідчить про
негативні тенденції, які характеризують стан здоров`я молоді. Виявлено основні
особливості структури захворюваності молоді. Найбільш поширеними є хронічні
захворювання, психоневрологічні розлади, короткозорість, ожиріння, порушення
постави. Загрозливими є дані про досить помітне зростання серед молоді
підвищеного кров'яного тиску, надлишкової маси тіла, неспроможність фізичної
активності. Значне поширення вказаних факторів ризику серцево-судинних
захворювань та інших основних неінфекційних хронічних хвороб у молодому віці
свідчить про те, що їхні витоки знаходяться у дитячому та підлітковому віці, що
значною мірою пояснює тенденцію “омолодження” цих хвороб.
Тому досить гостро постає нагальна необхідність прийняття конкретних,
практичних рішень і дій, що змінили б ситуацію на краще і дали б можливість
управляти здоров`ям підлітків та молоді. Першочерговим за значущістю, на нашу
думку, і одним з ефективних шляхів покращання стан