Ви є тут

Правова природа нормативних актів Автономної Республіки Крим

Автор: 
Швачка Ганна Олександрівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U001928
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МІСЦЕ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ У СИСТЕМІ ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ ...102
2.1.Нормативно-правові акти АРК в ієрархічній (вертикальній) структурі системи законодавства України .................................
102
2.2.Нормативно-правові акти Автономної Республіки Крим в горизонтальній структурі системи законодавства України ............
125
2.3.Система нормативно-правових актів Автономної Республіки Крим..139
Висновки з Розділу 2 ................................................................... 155
ВИСНОВКИ ............................................................................159
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ .......................................163
ВСТУП
Актуальність і ступінь дослідження тематики дисертації. Однією із найголовніших передумов становлення України як демократичної та правової держави є наявність ефективно діючої системи органів влади, яка має бути заснована на чіткому розподілі компетенції між її структурними елементами, зокрема між центральними органами державної влади й органами адміністративно-територіальних одиниць. Ще важливішим це положення стає тоді, коли статус адміністративно-територіальних одиниць держави неоднаковий, тобто деякі із зазначених одиниць наділені особливими повноваженнями. Як свідчить український і світовий досвід, невизначеність правового статусу таких утворень є одним із чинників виникнення конфліктів між державою та її складовими частинами.
На цей час в Україні процеси становлення основ правового статусу органів влади в цілому вже завершені, однак цього не можна стверджувати щодо органів влади Автономної Республіки Крим. Найбільш гостре питання розподілу компетенції між центральними органами влади й органами влади автономії стосується галузі нормотворчої діяльності. Саме з цього приводу було прийнято шість рішень Конституційного Суду України, фактично це предмет спору всіх справ, розглянутих Конституційним Судом щодо кримської проблематики.
Забезпечення панування права в житті суспільства є одним із напрямків діяльності демократичних органів влади по розробці й прийняттю продиктованих сучасними умовами й об'єктивно існуючими потребами правового регулювання нормативно-правових актів у межах своєї компетенції. Для того, щоб висвітлити значення одного з різновидів таких актів - нормативних актів Автономної Республіки Крим - у регулюванні певної сфери суспільних відносин, зміцненні законності та правопорядку, необхідно звернутися до їх якісних особливостей, що відокремлюють нормативні акти АРК від інших елементів системи законодавства України, тобто до елементів їх правової природи. Визначення юридичної сили, сфери дії та зовнішньої форми вираження нормативних актів Автономної Республіки Крим дає можливість розкрити специфічні закономірності взаємозв'язків між ними та іншими елементами системи українського законодавства, що у свою чергу сприятиме встановленню їх узгодженості, підвищенню ефективності правового регулювання.
Треба зазначити, що до цього часу в Україні відсутні спеціальні та комплексні дослідження правової природи нормативно-правових актів Автономної Республіки Крим. Окремі аспекти проблеми визначення місця нормативно-правових актів кримської автономії в системі українського законодавства знайшли своє відображення в працях, присвячених проблемам правового статусу Автономної Республіки Крим, зокрема, в монографії Копиленка О.Л.1, питанню конституційно-правових основ взаємовідносин вищих органів влади України й АРК.2
Усе це зумовило необхідність глибокого теоретичного переосмислення проблем, пов'язаних із визначенням місця нормативно-правових актів автономії в системі законодавства унітарної держави, а також окремого наукового дослідження правової природи нормативних актів Автономної Республіки Крим як складового елементу системи українського законодавства.
Із моменту відновлення АРК у складі України, на проблеми відповідності її правових актів українському законодавству звертали увагу не лише вчені-правознавці, а й представники інших галузей суспільствознавства, відомі політичні діячі. Питання нормотворчої діяльності органів влади Автономної Республіки Крим постійно перебуває в полі зору Президента України, Верховної Ради, Кабінету Міністрів, інших органів державної влади України та органів влади АРК. Усе це свідчить не лише про суттєве теоретичне значення наукових досліджень цієї теми, а й про її безпосередню практичну спрямованість та значущість.
Зв'язок роботи з науковими програмами. Дисертація виконана згідно з планом науково-дослідницьких робіт кафедри теорії держави і права Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого в межах державної цільової комплексної програми № 0186.0.070866 "Розвиток демократичних процесів у правовій державі".
Мета й основні завдачі дослідження. Метою дослідження є встановленні місця нормативно-правових актів Автономної Республіки Крим у системі законодавства України, формулювання теоретичних положень та практичних висновків і рекомендацій, спрямованих на приведення до відповідності нормативно-правових актів автономії Конституції та законам України; визначення адекватної унітарній формі державного устрою, яка заснована на поєднанні принципів централізації та децентралізації, єдиної внутрішньо узгодженої системи нормативно-правових актів.
Згідно з поставленою метою в дисертаційному дослідженні передбачено вирішити такі наукові задачі:
- уточнити загальнотеоретичні засади правового статусу представницького та виконавчого органів влади Автономної Республіки Крим;
- проаналізувати співвідношення понять "правовий статус", "компетенція", "функції", "повноваження" органів влади АРК;
- простежити процес формування нормотворчих повноважень Верховної Ради та Ради міністрів АРК із моменту відновлення кримської автономії, встановити його основні етапи;
- виявити основні тенденції регулювання питань щодо реалізації нормотворчих повноважень