Ви є тут

Музичне виховання дiтей дошкiльного вiку в Нiмеччинi (друга половина ХХ столiття).

Автор: 
Сташевська Інна Олегівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U002132
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МУЗИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ЗАСІБ
ЗАГАЛЬНОГО Й МУЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В НІМЕЧЧИНІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТОЛІТТЯ
2.1. Музична діяльність дітей дошкільного віку в процесі засвоєння змісту курсу "Раннє музичне виховання"

Позитивний вплив раннього музичного виховання на дитину не тільки визнається в численній психолого-педагогічній і музично-педагогічній літературі, але й підтверджується багаторічним практичним досвідом німецьких педагогів і позитивними результатами їхньої діяльності.
Практика елементарного музичного виховання дошкільників у Німеччині розвивається у двох напрямках: загальний музичний розвиток, що здійснюється переважно на курсах "Раннє музичне виховання" у дитячих садках і музичних школах, та раннє навчання грі на інструменті.
Введення в структуру діяльності музичних шкіл курсу з музичного виховання дошкільників вимагає дотримання деяких правил і умов:
- заняття починаються з дітьми 4-х років і тривають 2 роки;
- заняття проводяться двічі на тиждень;
- кількість осіб у групі не повинна бути більше дванадцяти;
- приміщення повинно відповідати вимогам занять;
- педагогам необхідно розвивати контакти з батьками за допомогою "батьківських зошитів", відкритих уроків, співбесід і т. ін.;
- бажано, щоб удома діти повторювали зміст занять і виконували домашні завдання (співали, грали на інструменті, створювали та слухали музику, малювали, фіксували ноти тощо) [280, 2].
Необхідним навчальним забезпеченням є: навчально-методична література; дві навчальних дошки - з нотною системою і без; фортепіано; звуковідтворюючі технічні засоби (програвачі грамплатівок і компакт-дисків, магнітофон); комплект орф-інструментів; приналежності для малювання; гімнастичні предмети для музично-ритмічного виховання; по можливості, оркестрові інструменти для демонстрації їхніх можливостей і акустичних експериментів; набір різноманітних предметів для експериментів із звуком, що можуть бути виготовлені з дерева, паперу, пластику, металу: ємності різної величини, а також матеріали для їхнього наповнення (галька, ґудзики, цвяхи, горіхи та ін.) для експериментів, пляшки й склянки різного обсягу для наповнення їх рідиною [112, 209-211].
Положення чинного навчального плану з курсу "Раннє музичне виховання" найбільш повно відбиває сучасні уявлення про педагогічні основи музичного виховання дошкільників [280]. Відповідно до навчального плану, найважливішими принципами дошкільного музичного виховання є пізнання через активну дію та єдність емоційного, інтелектуального й фізичного у вихованні дитини засобами музики. Мета музичного виховання дітей 4-6 років визначається в плані як пробудження й розвиток їхніх музичних здібностей, сприяння загальному гармонічному розвитку й підготовка до подальшого інструментального чи вокального навчання. У зв'язку з цим найважливішими завданнями навчально-виховного процесу визначаються розвиток здібностей самовираження, музично-слухового сприйняття, емоційної, інтелектуальної й фізичної сфер дитини, а також формування загальної готовності до навчання й навичок соціального спілкування.
Особлива увага звертається на те, що "загальнопедагогічні й спеціальні музичні цілі можуть бути реалізовані тільки через взаємодію різних форм дошкільного музичного виховання: співу й мови, гри на інструменті, ритміки, слухання музики, одержання елементарної інформації з теорії та історії музики" [280, 1]. Важливо, що педагогам надається свобода у виборі шляхів досягнення цілей музичного виховання, наприклад, у використанні традиційних методів викладання чи експериментальних.
Після введення наприкінці 60-х років ХХ ст. дошкільного музичного виховання в структуру музично-педагогічної діяльності дитячих садків і музичних шкіл воно одержало значне поширення в усій Німеччині й залишається популярним уже протягом декількох десятиліть.
Зміст музичного навчання в Німеччині як засобу музичного виховання сьогодні неймовірно широкий і багатоплановий. Традиційні види музичної діяльності розширюються й доповнюються комп'ютерною композицією, історичним танцем, джазовою гімнастикою, постановкою дитячих опер і мюзиклів, грою на середньовічних музичних інструментах, слуханням популярної і рок музики, авангардною імпровізацією, участю в різних музичних групах від хору до біг-бенду, рок-бенду, поп-хору й т. ін. [198, 358; 399, 272].
Досягнення цілей дошкільного музичного виховання також реалізується в сучасній Німеччині за допомогою різноманітних видів музичної діяльності дитини, а також різних форм і методів викладання: слухання музики і звуків навколишнього світу, акустичних експериментів, співу, грі на орф- чи класичних музичних інструментах, ритміки, створення музики й імпровізації, музичного театру, освоєння елементарної музичної грамоти, музикування в ансамблях тощо. Особливий акцент ми хотіли б зробити на тому, що в процесі музично-виховної роботи всі види музичної діяльності дитини перебувають у постійній взаємодії та взаємному доповненні й розділяються суто теоретично.
Як відомо, найважливіша особливість дитячого сприйняття - низька здатність до диференціації різнотипної інформації. Музика сприймається дитиною молодшого дошкільного віку спонтанно й переживається цілісно. У зв'язку з цим, для загострення звукового сприйняття, розвитку здібностей до диференціації музичних параметрів і різних якостей звуку в заняття з дошкільниками включаються різноманітні акустичні експерименти з різними матеріалами, слухання й аналіз звуків навколишнього світу, спроби імітації почутого на саморобних, орф- і традиційних музичних інструментах чи власним голосом тощо.
Практичні посібники з музичного виховання дошкільників засобами експериментальної діяльності зі звуком були розроблені Лорою Ауербах (L.Auerbach), Мануелою Відмер (M.Widmer), Гертрудою Мейер-Денкман, Доротеєю Кройш-Якоб, Маргіт Кюнтцель-Ганзен (M.Kuntzel-Hansen), Ліллі Фрідеман (L.Friedemann), [110; 442; 298; 270; 276; 179;] й ін.
Як уже відзначалося раніше