Ви є тут

Формування професійної компетентності в майбутніх учителів іноземних мов

Автор: 
Баркасі Вікторія Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
3404U002400
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ II ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА
З ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ
КОМПЕТЕНТНОСТІ В МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ
ІНОЗЕМНИХ МОВ
2.1. Критеріальний підхід до формування професійної
компетентності в майбутніх учителів іноземних мов
2.2. Діагностичний експеримент
2.2.1. Методики діагностики сформованості професійної
компетентності в майбутніх учителів іноземних мов
2.2.2. Результати діагностичного експерименту
2.3. Формуючий експеримент
2.3.1. Орієнтація майбутнього вчителя на самооцінку
професійної компетентності
2.3.2. Впровадження модульно-рейтингової системи
навчання в педагогічному ВЗО
2.3.3. Використання нових інформаційних технологій
навчання на заняттях з дисциплін циклу професійної
та практичної підготовки.
2.4. Аналіз результатів формуючого експерименту
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
31
59
65
72
75
75
83
83
88
100
100
126
134
154
164
168
172
198

ВСТУП
Актуальність дослідження. В умовах нової освітянської парадигми, підготовка
вчителів нового типу стає найважливішою умовою відродження не тільки освіти,
але і всієї вітчизняної культури, її інтеграції в загальнолюдське та
європейське співтовариство.
Соціальна ситуація, що склалась, якісно по-новому ставить проблему підготовки
педагогічних кадрів, вимагає наукового переосмислення цінностей системи,
формування професійної компетентності вчителя, актуалізує пошук оптимальних
форм цього процесу в період навчання у вищому закладі освіти.
Питання формування професійної компетентності вчителя іноземних мов постає
особливо гостро, оскільки пов’язане з тенденціями розвитку світового
співтовариства: змінюється соціокультурний контекст вивчення іноземних мов, що
входять до системи мов міжнародного спілкування. Поступове перетворення України
в більш відкрите суспільство стало стимулювати широкий розвиток міжнародного
співробітництва. Це суттєво посилило визнання різними соціальними групами
необхідності оволодіння однією чи декількома іноземними мовами міжнародного
спілкування, що, у свою чергу, вплинуло на соціальний статус іноземної мови як
навчального предмета й поклало ще більшу відповідальність на професійну
компетентність учителя іноземних мов. Крім того, розповсюдження нових
інформаційних технологій, серед яких важливе місце посідають комп’ютерні
мережі, можливість виходу в Інтернет, ставить особливі вимоги до підготовки
вчителя іноземних мов, пов’язуючи його імідж із професіоналом інноваційного
типу.
Проблема формування професійної компетентності спеціалістів досліджувалася
вітчизняними й зарубіжними науковцями. Так, учені (В.А. Адольф, Т.Г. Браже,
С.В.Будак, С.Г. Вершловський, М.А. Галагузова, О.В. Добудько, М.К. Кабардов,
І.Б. Котов, В.Ю. Кричевський, В.І. Маслов, Т.В. Новикова, Р.В. Овчарова, Г.І.
Саранцев, Л.Р. Соломко, В.Ю. Стрельников, Н.В. Харитонова, О.М. Шиян)
наголошують на необхідності розробки проблеми підвищення професійної
компетентності вчителя в умовах багаторівневої професійної освіти. Інші
дослідники (В.П. Беспалько, А.О. Вербицький, М.В. Кларін, Я.Л. Коломинський,
Г.К. Селевко та ін.) пов’язують рішення проблеми професійного розвитку з
технологічною організацією навчання.
У зарубіжній педагогіці питанню формування професійної компетентності вчителя
присвячені роботи Д. Бритела, Є. Джимеза, Р. Квасниці, В. Ландшеєр, М. Леннона,
П. Мерсера, М. Робінсона та інших.
Водночас проблема формування професійної компетентності в майбутніх учителів
іноземних мов вивчена недостатньо. В педагогіці відсутні системні дослідження,
присвячені формуванню означеної компетентності, не розроблено модель процесу її
становлення у студентів педагогічних ВЗО у нових соціальних умовах.
У зв’язку з вищезазначеним виникає протиріччя між вимогами, що суспільство
висуває до вчителя іноземних мов, та якістю його професійної підготовки у
вищому закладі освіти, показником якої виступає професійна компетентність.
Розв’язання цього протиріччя й обумовило вибір теми дослідження – “Формування
професійної компетентності в майбутніх учителів іноземних мов”.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Тема дослідження
входить до тематичного плану науково-дослідної роботи кафедри педагогіки
Південноукраїнського державного педагогічного університету імені К.Д.
Ушинського (м. Одеса) “Дослідження педагогічних засад підготовки вчителя
національної школи” (№ 0100U000958). Автором досліджувався аспект формування
професійної компетентності у студентів факультетів іноземної філології
педагогічних ВЗО України. Тема дисертації була затверджена Вченою радою
Миколаївського державного педагогічного інституту (протокол № 7 від 26 лютого
2001 р.) та закоординована в координаційній раді при АПН України (протокол № 6
від 19 червня 2001 р.).
Мета дослідження – науково обґрунтувати та експериментально апробувати
ефективність педагогічних умов формування професійної компетентності в
майбутніх учителів іноземних мов.
Завдання дослідження:
1. Конкретизувати та науково обґрунтувати сутність поняття “професійна
компетентність майбутнього вчителя іноземних мов”.
2. Виявити критерії, показники, охарактеризувати рівні сформованості
професійної компетентності у студентів.
3. Визначити педагогічні умови формування професійної компетентності в
майбутніх учителів іноземних мов.
4. Розробити та експериментально апробувати модель