Ви є тут

"Управління охороною праці на автодорожньому транспорті"

Автор: 
Святенко Анатолій Андрійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
3404U003336
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗ УПРАВЛІННЯ ОХОРОНОЮ ПРАЦІ НА АВТОДОРОЖНЬОМУ ТРАНСПОРТІ
2.1. Аналіз економічних наслідків аварійності і дорожнього травматизму

Функціонування системи управління охороною праці на автодорожньому транспорті в Україні здійснюється відповідно до законодавчої і нормативно-правової бази і являє собою процес складної взаємодії власників транспортних засобів (підприємств і індивідуальних власників), органів охорони праці, освіти, охорони здоров'я, установ, що займаються проектуванням, будівництвом, ремонтом і оснащенням автомобільних доріг і Державної Автомобільної інспекції (рис.2.1). Ефективність роботи цієї системи залежить від правильності і скоординованості дій усіх підрозділів, своєчасності здійснення і виконання необхідних заходів у повному обсязі.
В підсистемі "людина" Міністерством освіти і науки разом з Департаментом ДАІ МВС України проводиться підготовка і навчання водіїв, навчання населення основам безпеки дорожнього руху, правилам дорожнього руху, інформаційна і освітня робота, підготовка співробітників служб по організації безпеки дорожнього руху. ДДАІ МВС, Міністерство освіти і науки, Міністерство охорони здоров'я здійснюють профорієнтацію, профпросвіту, профпропаганду і профвідбір кандидатів у водії транспортних засобів, проводять їх медичний огляд відповідно до вимог законодавства.
Пішоходи і водії зобов'язані дотримуватись правил дорожнього руху і тим самим брати участь у процесі забезпечення безпеки дорожнього руху.
У підсистемі "автомобіль" власники транспорту зобов'язані дотримуватись вимог щодо його збереження і безпечної експлуатації. На

підприємствах, що мають транспортні засоби, контроль і організацію цієї роботи здійснюють служби охорони праці. Транспортні засоби підлягають щорічним техоглядам, без проходження яких і одержання відповідних талонів про технічну справність вони не допускаються до руху по дорогах. Організацією технічних оглядів, видачею документів про їх проходження, виявленням порушень вимог безпечної експлуатації транспортних засобів займаються відповідні підрозділи ДАІ МВС.
Забезпеченням безпеки в підсистемі "дорога" займаються організації й установи, у компетенцію яких входить проектування, будівництво, ремонт, реконструкція, оснащення необхідним устаткуванням доріг, вулиць і магістралей. Контроль виконання вимог і розпоряджень за станом та якістю автомобільних доріг здійснює ДАІ МВС.
Дослідження економічної ефективності функціонування комплексної системи управління охороною праці на автодорожньому транспорті здійснено на прикладі Управління ДАІ УМВС України в Донецькій області рис. 2.2), до складу якого входять міські ДАІ, районні підрозділи ДАІ, полк ДПС ДАІ УМВС України в Донецькій області, міські й обласні спеціалізовані монтажно-експлуатаційні управління ДАІ (СМЕУ ДАІ) .
У 2003 році чисельність працівників УДАІ УМВС України в Донецькій області скоротилася у порівнянні з 1999р. на 25% і склала 1852 чол. (Додаток Б).
З них 28,9% працівників мають вищу освіту, 51% - середню спеціальну, 20,1% продовжують навчання (рис.2.3). 59,4% співробітників - це працівники у віці 30-45 років, працівників до 30 років 40,3%, у віці 45-50 років - 0,3%. 37% співробітників працюють у ДАІ 5-10 років, 17% - більше 10 років, 31,1% - 3-5 років. Характерним є те, що серед співробітників практично немає працівників з економічною освітою.
Основними функціями працівників УДАІ УМВС України в Донецькій області є забезпечення безпеки дорожнього руху, профілактика і

Рис. 2.2. Структура Управління ДАІ УМВС України
в Донецькій області
Рис. 2.3. Розподіл працівників УДАІ В Донецькій області за рівнем освіти.
зниження рівня аварійності, попередження злочинних замахів на транспортні засоби, розкриття злочинів, пов'язаних з їх використанням.
Основними показниками діяльності по підвищенню ефективності управління охороною праці на автодорожньому транспорті є динаміка кількості дорожньо-транспортних пригод і їх наслідків (рис. 2.4). За цими показниками можна робити висновки щодо рівня роботи, що проводиться. Динаміка дорожньо-транспортних пригод в Донецькій області за 1992-2003р. свідчить про те, що в області проводиться цілеспрямована планомірна робота щодо підвищення рівня безпеки дорожнього руху. Кількість дорожньо-транспортних пригод щорічно знижується, а за 11 років зменшилася на 43,1%. Відповідно зменшується і кількість потерпілих у ДТП людей (кількість загиблих скоротилася на 41,7%, травмованих - на 43,6%), однак загальна кількість потерпілих усе ще залишається значною. Так, у 2002 році в Донецькій області відбулося 2853 ДТП, у яких загинуло 403 чол. і травмовано 3013 чол.
Становить інтерес динаміка дорожньо-транспортних пригод по ланках системи "людина-автомобіль-дорога" (табл.2.1).
У системі "людина-автомобіль-дорога" найбільша кількість ДТП відбувається з вини людини, значно менше - через незадовільний стан доріг і вулиць, а через несправність транспортних засобів - найменше число. У 2002 році з вини людей скоєно 2382 ДТП, у тому числі з вини водіїв 1561 (75,7% від загального числа ДТП із вини людей), з вини пішоходів - 698 ДТП (відповідно 24,3%). У цьому ж році через незадовільний стан доріг і вулиць скоєно 16 ДТП, а через несправність транспортних засобів - 14.
Дорожньо-транспортні пригоди в системі "людина-автомобіль-дорога" характеризуються тим, що до виникнення одного ДТП можуть привести кілька причин одночасно. Так, дорожньо-транспортна пригода може виникнути як з вини тільки пішоходів, водіїв, незадовільного стану доріг і
Рис 2.4. Динаміка стану аврійності і дорожно-транспортного травматизму по Донецькій області за 1992-2002рр.[131-138]
Та