Ви є тут

Формування комунікативної компетенції в читанні англійською мовою із застосуванням комп'ютерних технологій у вищих навчальних закладах

Автор: 
Шевченко Світлана Іванівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U003976
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2).

3.2. Хід експериментального дослідження
Оскільки на навчання читання в МВНЗ окремо години не виділяються, виникає необхідність вправлятися в цьому виді МД на заняттях з практики усного та писемного мовлення, а також у позааудиторний час. Розроблені нами варіанти гіпотези перевірялися в ході методичного експерименту на першому курсі факультету іноземних мов Ніжинського державного педагогічного університету імені Миколи Гоголя. Експеримент складався з двох серій. Перша серія тривала 5 тижнів у другому семестрі, друга - 8 тижнів у другому семестрі. Услід за П.Б. Гурвичем, ми класифікуємо наші дослідження як методичний експеримент змішаного типу - горизонтально-вертикальний [56]. В експерименті взяли участь 56 студентів, а в упровадженні результатів дослідження - 78 студентів Ізмаїльського державного гуманітарного університету, 96 студентів Вінницького державного педагогічного університету імені М.М. Коцюбинського, та 60 студентів Полтавського державного педагогічного університету імені В.Г. Короленка Таким чином, в експериментальному дослідженні взяли участь 350 студентів МВНЗ України.
Неварійованими умовами експерименту були:
* цілі навчання;
* умови навчання;
* зміст навчання (характер, обсяг, складність текстів, види, форми, способи контролю);
* програмні вимоги;
* склад груп;
* рівень навченості та підготовки студентів до оволодіння просунутим рівнем ККІЧ;
* характеристики особистостей студентів і викладача;
* спільна мова-посередник;
* той самий експериментатор;
* технічні засоби (комп'ютер) та дидактичний матеріал, що використовувався на заняттях.
Варійованою умовою експерименту був розподіл комп'ютерних вправ.
На етапі основної фази експериментального дослідження здійснено таку роботу:
а) розроблено матеріали експериментального дослідження, а саме - КП із навчання ознайомлювального читання, до складу якої увійшли діагностичні завдання для початкового, поточного й завершального етапів експерименту;
б) організовано й проведено два етапи методичного експерименту.
У дослідженні взяли участь 4 експериментальні групи - ЕГ 1 (15 студентів), ЕГ 2 (15 студентів), ЕГ 3 (13 студентів) та ЕГ 4 (13 студентів), всього 56 студентів.
Матеріалом для проведення експерименту була навчальна комп'ютерна програма "MR", що складалася зі спеціально підібраних текстів для навчального читання і вправ до них. Студентам ЕГ 2 та ЕГ 3 пропонувалося виконати підготовчі (дотекстові) комп'ютерні вправи з навчання ознайомлювального читання, а потім перейти до безпосереднього читання основного тематичного тексту та до виконання вправ програми "MR". На початку кожного дотекстового етапу студенти читали текст, у якому докладно описується один із способів підвищення швидкості читання. Потім вони виконували вправи, які допомагають сформувати вміння ознайомлювального читання. Ці вправи сприяли активізації лексики основного тематичного тексту. Для створення дотекстових комп'ютерних вправ ми використали оболонку програми "MR".
Перед виконанням кожної вправи пояснюється її мета у вигляді правила-коментарю (див. додаток Д.1). До комплексу дотекстових вправ увійшли такі:
Вправа 1а.
Мета: навчитися впізнавати та розрізняти графеми.
Інструкція: Click the word that is different.
На екрані подається ряд слів, одне з яких відрізняється від решти однакових. Наприклад:
New, new, new, now, new, new, new, new, new, new.
Is, in, is, is, is, is, is, is, is, is, is.
My, my, my, my, my, my, my, by, my, my. (Повністю комплекс дотекстових вправ див. у додатку Д.1).
При натисканні на зайве слово воно змінює свій колір на зелений, після чого з'являється наступне завдання.
Вправа 1б.
Мета: активізувати тезаурус читача з певної теми через упізнавання лексичних одиниць певної тематики.
Інструкція: Click the word that refers to the topic "MEALS":
На екрані подається ряд слів, одне з яких відноситься до заданої теми. Наприклад:
University, television, home, letter, ski, tape, cook, bed, radio-set.
Hobby, bread, occupation, address, bed, invitation, note, telephone.
Watch, socks, surname, request, book, year, letter, cherries, qualification, job.
Технологія виконання цієї вправи така ж, як і попередньої.
Вправа 2.
Мета: навчитися встановлювати графемно-фонемні відповідності.
Інструкція: The first word is the key word/key phrase. Scan the line and click the key word/phrase every time you see it.
На екрані подається ряд слів/словосполучень, перше з яких ключове. Завдання студента - знайти у цьому ряді слів тотожне ключовому та натиснути на нього. Наприклад:
Into, onto, unto, until, intro, into, onto, unto, until, onto, unto, until.
Been, bean, born, bane, barn, bean, born, bane, barn, been, bean, born, bane, barn.
Back, black, bark, book, both, black, bark, book, both, black, bark, book, back .
Технологія виконання цієї вправи аналогічна до попередньої.
Вправа 3.
Мета: навчитися впорядковувати речення від загального до конкретного.
Інструкція: Arrange the words in order beginning with the most specific and ending with the most general.
Для того щоб розмістити слова в правильній послідовності, треба натиснути на певне слово, просуваючи його вниз чи вгору за допомогою червоних стрілок, які розташовані в лівому кутку екрана. Наприклад:
Music
Rock music groups
Rock music
The Rolling Stones
Popular music
При натисненні кнопки "Show right answers" з'являється індикатор правильної відповіді.
Вправа 4.
Мета: навчитися встановлювати види зв'язку між частинами речення.
Інструкція: Insert conjunctions into the following sentences.
Між частинами речення знаходиться список зі сполучниками, який при натисканні на нього відкривається. Студент має три спроби. Якщо сполучник визначено правильно, він змінює свій колір на зелений і з'являється наступне речення. Якщо ні, то після третьої спроби потрібний сполучник автомат