Ви є тут

Педагогічні умови підвищення ефективності фізичної підготовки особового складу підрозділів пожежної охорони.

Автор: 
Ішичкіна Лариса Михайлівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U001860
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ
ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ОСОБОВОГО СКЛАДУ ПІДРОЗДІЛІВ ПОЖЕЖНОЇ ОХОРОНИ. . . . . . .
2.1. Аналіз стану фізичної підготовки пожежників . . . . . . . . . . . . . .
2.2. Обґрунтування педагогічних умов підвищення ефективності фізичної
підготовки особового складу підрозділів пожежної охорони . . .
66
66
73
2.3. Аналіз результатів експериментального дослідження. . . . . . . . .
106
2.4. Практичні рекомендації щодо підвищення ефективності фізичної підготовки
особового складу підрозділів пожежної охорони . . .
Висновки до другого розділу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . .
136
144
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . .
147
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . .
150
ДОДАТКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . .
168
ВСТУП
Актуальність теми дослідження. На сучасному етапі розвитку нашого суспільства
значна увага приділяється професійній підготовці фахівців, здатних в
екстремальних умовах забезпечувати безпеку держави. У цьому контексті велике
значення мають підрозділи пожежної охорони, на які покладається
відповідальність за гасіння пожеж та ліквідацію наслідків аварій у короткий час
та з високою ефективністю.
Сьогодні в Україні триває період реформування в галузі Державної пожежної
охорони, що ввійшла до складу Міністерства з питань надзвичайних ситуацій
(МНС). Відповідно до Закону України “Про правові засади цивільного захисту”
створюється служба цивільного захисту з аварійними та пожежними підрозділами.
Ми маємо лише загальні науково-методичні напрацювання щодо структури й змісту
галузевої вищої освіти. Різноманітні аспекти організації навчального процесу в
навчальних закладах МНС, а також шляхи його вдосконалення розглядалися в
роботах О.Бикової, М.Коваля, М.Козяра, О.Парубка, які висвітлювали, насамперед,
проблематику вищої пожежно-технічної освіти без урахування існуючої системи
професійної підготовки взагалі.
Працівники підрозділів МНС за напрямком своєї професійно-службової діяльності
щодня ризикують своїм здоров'ям і життям. Гострі екстремальні ситуації змушують
їх діяти на межі своїх фізичних і психічних можливостей. Для цього пожежникам
необхідні витривалість, спритність, швидкість у діях, сила, підтримка високої
дієздатності впродовж тривалого часу. Це під силу всебічно фізично
підготовленій і тренованій людині. Погана фізична підготовленість небезпечна
для самого пожежника, для його колег, які не можуть на нього покластися у
важкій ситуації й змушені виконувати його частину роботи, а також для людей,
яких він повинен рятувати, але зробити цього не може. Таким чином, умови праці
вимагають від пожежників високого рівня фізичної підготовленості.
У Законі України “Про пожежну безпеку”, Національній доктрині розвитку
фізичної культури і спорту актуалізується необхідність підвищення рівня
фізичного розвитку й психічного здоров'я особового складу підрозділів МНС.
Особливе значення при цьому має фізична підготовка особового складу підрозділів
МНС.
Фізична підготовка регламентується “Настановою з фізичної підготовки особового
складу МНС України”, яка затверджена наказом № 10 від 05.08.2004 р. У документі
наголошено, що фізична підготовка є невід’ємною складовою неперервної
професійної підготовки особового складу підрозділів МНС. Вона ґрунтується на
потребі розвивати та вдосконалювати професійно важливі якості, уміння та
навички, необхідні в професійній діяльності, здатність витримувати великі
фізичні та нервово-психічні навантаження.
Аналіз наукової літератури виявив активізацію інтересу дослідників до окремих
аспектів фізичної підготовки особового складу підрозділів пожежної охорони.
Зокрема, це дослідження, які стосуються: теоретико-методологічних засад
пожежно-прикладного спорту (В.Величко, М.Кабанов, В.Литвинов, Ю.Панков,
С.Тимошенко, А.Трещев), пожежно-стройової підготовки (О.Стоянович,
Н.Шкарабура); особливостей розробки навчально-тренувальних комплексів
(В.Стрєлець), вимірювання силових здібностей спортсменів пожежно-прикладного
спорту (Д.Каськевич, В.Мещеряков), проблеми ролі й місця пожежно-прикладного
спорту у формуванні фахівця з пожежної охорони (В.Лащ); удосконалення системи
фізичної підготовки у вищих навчальних закладах пожежної охорони (А.Ковальчук);
управління професійною підготовкою пожежників через підвищення їх фізичної
працездатності (В.Грачов).
Водночас аналіз джерел свідчить, що проблема підвищення ефективності фізичної
підготовки особового складу підрозділів пожежної охорони МНС України поки що не
була предметом окремого дослідження.
Результати аналізу організації фізичної підготовки особового складу
підрозділів пожежної охорони МНС та існуючої практики оцінювання рівня їх
фізичної підготовленості свідчать про наявність у цих процесах ряду
суперечностей між: існуючою практикою фізичної підготовки пожежників і
вимогами, які висуваються державою і професійною діяльністю до рівня їх
індивідуальної фізичної підготовленості та фізичного стану; існуючою
недосконалою системою оцінювання рівня фізичної підготовленості пожежників і
необхідністю в отриманні об’єктивних показників їх індивідуального фізичного
стану; екстремальними умовами професійної діяльності пожежників та наявністю в
них достатнього потенціалу для розширення реалізації своїх фізичних
можливостей.
Визначення суперечностей свідчать про наявність відповідних проблем. Однією з