Ви є тут

Формування фізичної культури студентів вищих навчальних закладів у позааудиторний час.

Автор: 
МАТУКОВА ГАННА ІЛЛІВНА
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U002431
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ II
СИСТЕМА ПОЗААУДИТОРНОЇ РОБОТИ ЗІ СТУДЕНТАМИ З ФОРМУВАННЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
2.1. Критерії сформованості фізичної культури студентів у реальній практиці
сучасних вузів
Мета констатуючого експерименту полягала в тому, щоб визначити вихідний рівень
сформованості фізичної культури студентів вищих навчальних закладів, оцінити та
проаналізувати існуючі можливості формування фізичної культури студентів у
позааудиторний час.
Дослідження здійснювалось у три етапи протягом 1997 – 2004 рр.
Перший етап (1997–1999 рр.). Вивчалася й аналізувалася психолого-педагогічна
література з проблеми дослідження. Було сформульовано тему, мету, гіпотезу
дослідження. Досліджувався стан роботи вищих шкіл з формування фізичної
культури молоді у позааудиторний час. Створено програму педагогічного
експерименту, розпочато констатуючий експеримент.
Другий етап (1999–2001 рр.). Завершено констатуючий експеримент. Визначено
вихідний рівень сформованості фізичної культури студентів. Виявлено та
обґрунтовано педагогічні умови, створення яких сприятиме успішному формуванню
фізичної культури студентів. Розроблено модель системи формування фізичної
культури майбутніх фахівців у позааудиторний час та систему управління нею;
програму навчального курсу „Традиційні та нетрадиційні методики фізичного
загартування”, розроблено методику проведення формуючого експерименту.
Розпочато формуючий експеримент.
Третій етап (2002–2004 рр.). Завершено формуючий експеримент, здійснено
порівняльний аналіз результатів констатуючого і формуючого експериментів та
узагальнено здобуті результати дослідження, сформульовано висновки. Здійснено
технічне оформлення дисертаційної роботи.
У ході проведення констатуючого експерименту ми використовували сукупність
певних методів.
Теоретичні методи: аналіз теоретичних джерел з проблеми теорії та методики
фізичного виховання, зокрема теорії формування фізичної культури особистості,
що дало змогу виявити генезис та становлення фізичного виховання молоді як
цілісної педагогічної системи; класифікація та систематизація теоретичних і
експериментальних даних, що дозволило визначити компоненти системи формування
фізичної культури студентів та обґрунтувати педагогічні умови, створення яких
сприятиме досягненню значних результатів у формуванні фізичної культури молоді;
теоретичне моделювання системи формування фізичної культури, що допомогло
розробити її модель і модель управління нею; узагальнення педагогічного
досвіду, що сприяло виявленню ефективніших форм організації позааудиторної
роботи з формування фізичної культури студентів вищих навчальних закладів;
порівняльний аналіз дав змогу систематизувати одержані матеріали з формування
фізичної культури майбутніх фахівців у позааудиторній діяльності.
Емпіричні методи: спостереження, бесіди, анкетування, тестування, експертна
оцінка, вивчення результатів позааудиторної роботи зі студентами, що довело
необхідність поліпшення роботи в системі формування фізичної культури
студентської молоді.
Досліджуючи проблему формування фізичної культури, як якості особистості
студентів вищих навчальних закладів у позааудиторний час (Криворізький
економічний інститут, Криворізький державний педагогічний університет,
Хмельницький технологічний університет „Поділля”), нами було виявлено, що
позааудиторні заняття з фізичної культури викладачами-спеціалістами проводяться
несистематично, мають місце заняття за „шаблоном” на некваліфікованому рівні.
Досить часто заняття з фізичного виховання направлені на визначення фізичних
якостей студентів (швидкість бігу, витривалість загальна і спеціальна,
гнучкість, сила, спритність та координованість рухів).
Як показало наше спостереження, у позааудиторній роботі майже не
використовуються масові оздоровчі заходи. Саме тому можна зробити висновок, що
позааудиторна робота у вищій школі (йдеться про вузи не фізкультурного профілю)
за своїм змістом у більшості не орієнтує студентів на формування особистої
фізичної культури як якості особистості. Основна мета нашого дослідження
передбачала розробку системи формування фізичної культури студентів у
позааудиторній роботі та експериментальну перевірку її педагогічної
ефективності.
Для проведення зазначеної перевірки ми мали визначити критерії оцінювання
педагогічної результативності впровадження розробленої нами системи
позааудиторної роботи з фізичного виховання, спрямованої на формування у
студентів фізичної культури.
Для цього ми вважали за необхідне повернутися до уточненої нами дефініції
поняття „фізична культура особистості”.
Здійснений нами теоретичний аналіз наукових джерел з проблеми дослідження
(розкрито у параграфі 1.1. даної дисертації) дозволив нам дійти висновку, що
фізична культура студента, як якість особистості, – це: особистісна духовна
цінність людини, яка визначається рівнем інтелектуального мислення, що дозволяє
молодій людині усвідомити цінність власної фізичної культури для свого
подальшого професійного і особистого життя; розуміння того, що фізична культура
визначається, насамперед, активним руховим станом; сформована свідомість про
цінність здорового способу життя і стійка потреба до зміцнення свого здоров’я ,
власного фізичного самовдосконалення.
Таким чином, основними критеріями оцінки рівня сформованості фізичної культури
студента мають стати:
усвідомлення власного здоров’я як особистісної і соціальної цінності;
інтелектуальне мислення, яке стає мотивом свідомого подальшого фізичного
удосконалення;
свідоме переконання в необхідності здорового способу життя, що передбачає
активний руховий стан, пр