Ви є тут

Французький поетичний дискурс епохи Середньовіччя.

Автор: 
Скрипник Антоніна Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U004323
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МОВНІ ЗАСОБИ І СПОСОБИ ВИРАЖЕННЯ ОСНОВНИХ КОНЦЕПТУАЛЬНИХ ПОНЯТЬ ПОЕЗІЇ ФРАНСУА ВІЙОНА
2.1. Фрейм СТРАЖДАННЯ

Першочерговим завданням моделювання концептів СТРАЖДАННЯ, ЗАДОВОЛЕННЯ, МОЛОДІСТЬ, СТАРІСТЬ, БІДНІСТЬ, КОХАННЯ та СМЕРТЬ у досліджуваній поезії є побудова фреймів, що структурують концепт, та подальше членування їх на слоти та термінали, яке виходить на семний аналіз лексем - компонентів утворених слотів.
Виділений нами гіпотетично універсальний предметно-центричний фрейм, що містить слоти ЩОСЬ, ЩОСЬ ТАКЕ, ЩОСЬ РОБИТЬ, ХТОСЬ, ХТОСЬ ТАКИЙ, ХТОСЬ ЩОСЬ РОБИТЬ, ЗАРАЗ, ТУТ та факультативний слот ЧИННИК є структурою знань, що представляє собою пакет інформації як про структуру поезії автора XV століття Франсуа Війона, так і про індивідуальні особливості відбиття поетом своїх знань та досвіду.
Цей фрейм дозволяє відтворити структуру основних концептів поезії Війона та розкрити його власну мовну та концептуальну картину світу.
2.1.1. Cлот ЩОСЬ
souffrance; torment; deuil; mal; (maintes) peines; plainz et pleurs; (angoisseux) gemissements; tristesses et douleurs; griefz; (plus fort de mes) maulx; maulx et griefz; regrets; clameur; hontes.
Усі лексеми cлоту ЩОСЬ фрейму СТРАЖДАННЯ мають архісему стан та інтегральну системну сему страждання і представляють різні його типи, проте водночас це - різновалентні компоненти, тобто слова з різним актуальним смислом, який визначає категоріальну належність слова відповідно до його ядерної семи. Адже, наприклад, у слові "peine" ядерною семою є сема болю, а у слові "tristesses" - сема смутку. Додаткові компоненти смислової структури слова - диференційні семи, - забезпечують різницю між цими елементами слоту. Наприклад, лексеми "griefz" (горе) та "clameur" (лементування) мають архісему стан, інтегральну сему страждання; диференційними семами для цих слів є "психічний стан" для лексеми "griefz" та "зовнішній прояв" для лексеми "clameur". Підведення усіх лексичних компонентів слоту під термінали дозволяє виділити їхні диференційні семи і таким чином прокласифікувати типи страждання, представлені у поезії Франсуа Війона.
Домінантним словом першого рангу (або першим домінантним словом) у даному слоті, а також у всьому фреймі, є лексема "souffrance", яка містить ядерну сему страждання і виступає гіперонімом, що об'єднує за своїм змістом (через наявність ядерної семи страждання) усі інші компоненти (Рис.2.1.)
Слот ЩОСЬ
souffrance
Психічний стан
Психічно- соматичний стан
Зовнішній прояв (фізичний)
Категорія
інтенсивності
tristesses
griefz
torment
hontes
deuilpeines
douleurs
mal (maulx) gemissements
pleurs
plainz
regrets
clameurГраматична категорія множини Рис.2.1. Схема слоту ЩОСЬ фрейму СТРАЖДАННЯ
Імена терміналів є диференційними семами, що розрізняють слова, які наповнюють слот ЩОСЬ фрейму СТРАЖДАННЯ. Проте це не означає, що в межах терміналу слова є лексичними варіантами одного поняття (синонімами). Це можна сказати лише про лексеми, які наповнюють термінал "психічно-соматичний стан": "peines" та "douleurs"; на відміну від них третій іменник з цієї групи "mal" окрім ядерної семи "біль" містить і конотативну сему "горе" і тому може бути віднесений до периферії терміналу "психічний стан". Однак, ми не вважаємо за необхідне проводити категоризацію всередині терміналів, що призведе до надмірної деталізації аналізу компонентів фрейму, яка може бути занадто суб'єктивною.
Більшість лексем слоту ЩОСЬ (окрім домінантної лексеми "souffrance" та слів "deuil", "clameur") мають сему чисельності. Автор свідомо хотів наголосити на великому об'ємі своїх страждань, ставлячи усі іменники, що номінують страждання, у множині і вживаючи сполучення типу N+et+N (іменник+і+іменник), складові частини якого включають лексеми, що мають інтегральну сему "страждання". У цьому випадку слід звернути увагу на таку важливу ознаку як інтенсивність. У І.І.Туранського читаємо: "...категорія інтенсивності - це семантична категорія, в основі якої лежить поняття градації кількості в широкому значенні цього слова. Інтенсивність є кількісною мірою оцінки якості, мірою експлікативності" [124, с. 105]. Тобто, за словами І.І.Туранського інтенсивність є мірою кількості експресивності.
Проводячи своє дослідження в руслі когнітивної лінгвістики, вважаємо, що інтенсивністю слід називати кількісну характеристику, міру ілокутивної сили висловлення, ступінь вираженості інтенціональності автора висловлювання. В даному разі інтенсивність створюється граматичним засобом (множина іменників).
2.1.2. Слот ЩОСЬ ТАКЕ
angoisseux "аngoisseux gemissements"; maintes "maintes peines"; fort "plus fort de mes maulx".
Компоненти слоту розподіляються за двома терміналами (Рис.2.2.):
Слот ЩОСЬ ТАКЕ
психічний станінтенсивністьаngoisseuxmaintes; fort; plus

Рис 2.2. Схема слоту ЩОСЬ ТАКЕ фрейму СТРАЖДАННЯ

Сема страждання є узуальною семою на рівні семеми "angoisseux", яка підсилюється у цьому прикметнику внаслідок сполучення із лексемою "gemissements", що містить системну сему страждання.
Категорія інтенсивності представлена у слоті ЩОСЬ ТАКЕ за допомогою лексеми "maintes", що включає сему "кількісність", лексеми "fort", яка має сему "інтенсивність" та підсилювальної частки "plus". Отже у виразі "plus fort de mes maulx" ми маємо подвійну інтенсифікацію поняття страждання. Таким чином категорія інстенсивності передається у даному слоті лексично.
2.1.3. Слот ЩОСЬ РОБИТЬ
- estraint "Tristesse son cuer si estraint"
У слоті виділяється два термінали (Рис.2.3.):
Слот ЩОСЬ РОБИТЬ
спосіб дії
(агресивність)інт