Ви є тут

Маркетингова орієнтація промислових підприємств в процесі оновлення продукції

Автор: 
Ніколаєнко Юрій Володимирович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U004431
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
Аналіз і оцінка ефективності маркетингової діяльності українських промислових
підприємств
2.1. Дослідження впливу ринкової кон’юнктури на оновлення
промислової продукції
Специфіка умов перехідної економіки в Україні вимагає від господарюючих
суб’єктів проведення глибокого аналізу ринкових процесів з метою ефективного
використання наявних ресурсів та забезпечення конкурентоздатності продукції.
Сьогодні підприємства змушені працювати в умовах безперервної зміни економічної
кон’юнктури, вступати в ділові контакти з чисельними господарюючими суб’єктами,
інституційними структурами та фізичними особами, які утворюють його зовнішнє
середовище. Тому ефективна діяльність підприємства неможлива без аналізу
економічної кон’юнктури, під яким ми розуміємо аналіз зовнішнього середовища,
ринку та споживачів.
При аналізі зовнішнього середовища використовується економічна та статистична
інформація, що характеризує економічну кон’юнктуру та особливості конкретного
періоду на ринку. При цьому аналізові піддається значний масив показників щодо
виробництва, внутрішнього товарообігу, зовнішньої торгівлі, рівня цін,
фінансових результатів тощо. У розрахунках враховуються масштаби та
інтенсивність оновлення виробництва, рівень попиту, державне регулювання
економічних відносин, кредитно-фінансова політика, структурні зміни в економіці
та ін.
У літературі з проблем маркетингового аналізу пропонуються різні системи
показників оцінки ринкової кон’юнктури [104]:
- показники виробництва: індекси промислового виробництва, темпи оновлення
продукції, обсяг і динаміка інвестицій в основний капітал, інформація щодо
замовлень, розмір виробничих потужностей та ступінь їх завантаження, дані про
працю (продуктивність, зайнятість, рівень безробіття, ставки та фонди
заробітної плати);
- показники внутрішнього товарообігу: обсяг роздрібної та оптової торгівлі,
обсяги продажу найбільших оптових та роздрібних торговельних підприємств,
індекси вартості життя, витрати споживачів (обсяг і структура), інформація про
рух товарних запасів, обсяги споживчого кредиту, дані про внутрішнє перевезення
вантажів;
- показники зовнішньої торгівлі: фізичний і вартісний обсяги
зовнішньоторговельного обігу та їх індекси, фізичний і вартісний обсяги
експорту й імпорту, сальдо торговельного балансу, товарна структура експорту й
імпорту, питома вага країни у світовому експорті й імпорті, частка експорту й
імпорту у виробництві та споживанні продукції, зовнішньоторговельні партнери;
- показники динаміки і рівня цін: індекси оптових та роздрібних цін, ціни
виробників, споживчі ціни, ціни реалізацій та купівлі;
- фінансові показники: емісія цінних паперів, курси акцій підприємств, що
домінують у галузі, ставки рефінансування Національного Банку України, рівень
інфляції, грошова маса в обігу, курси валют, банківські депозити, позичковий
відсоток.
Слід зазначити, що для оцінки впливу ринкової кон’юнктури на оновлення
промислової продукції найбільш важливими , на наш погляд, є показники
виробництва (темпи оновлення, частка виробленої принципово нової продукції;
частка витрат у собівартості на нову продукцію; коефіцієнт оновлення тощо);
показники внутрішнього товарообігу (обсяг реалізованої нової продукції;
співвідношення нової продукції у загальному обсязі реалізації); показники
зовнішньої торгівлі ( обсяги зарубіжних ринків та їх сегментація. Питома вага
виробів, що знаходять збут за кордоном тощо).
Більш детальний аналіз впливу ринкової кон‘юнктури на оновлення продукції за
деякими з обраних показників нами проведено на прикладі промислових підприємств
Чернігівської області.
Аналіз динаміки основних соціально-економічних показників по Чернігівській
області свідчить про досить стабільний стан регіональної економічної
кон'юнктури, хоча по багатьох показниках темпи зростання у 2002 р. були
нижчими, ніж у попередні роки.
Поступово зростають обсяги інвестицій в основний капітал. За 2000-2003 рр. вони
зросли на 393,8 млн. грн., (тобто на 91,4%), причому питома вага інвестицій за
рахунок коштів підприємств і організацій скоротилася з 85,1 до 77,5%, а за
рахунок бюджетів усіх рівнів – зросла з 6,3 до 8,1%. Із загального обсягу
інвестицій у 2003 р. 53,2% припадає на промисловість, 17,8% - на транспорт і
зв'язок, 8,4% - на сільське господарство, мисливство та лісове господарство
.Зростають також обсяги прямих іноземних інвестицій, які у 2003 р. становили
76023,2 тис. дол. США, що на 24% більше, ніж у попередньому році. Основними
об'єктами іноземного інвестування були підприємства харчової та переробної
промисловості (71,3% їх загального обсягу) [150].
Порівняно з 1995 р., у 2003 р. зовнішньоторговельний оборот в Чернігівській
області зріс на 141,2 млн. дол. США, при цьому, якщо імпорт зріс майже вдвічі,
то експорт зріс лише на 24,4%.
Позитивний вплив на регіональну економічну кон’юнктуру має зростання обсягу
оптового та роздрібного товарообороту. У 2003 р. порівняно з 1995 р. роздрібний
товарооборот зріс майже у 3 рази. У структурі оптового товарообороту біля 50%
становить продукція виробничо-технічного призначення, а у роздрібному
товарообороті близько 60% - продовольчі товари.
На стан ринку товарів і послуг значний вплив здійснюють обсяг та структура
витрат населення. У Чернігівській області за останні роки сформувалася
тенденція до зростання грошових доходів, номінальної та реальної заробітної
плати, пенсій тощо. У 2003 р. доходи населення становили 4871 млн. грн., що на
13,4% більше, ніж у 2002 р., причому заробітна плата становила 1786 млн. грн.
(36,7 %). Середньомісячна номінальна заробітна плата у 2003 р. зро