Ви є тут

Формування соціокультурної компетенції майбутніх учителів іноземних мов у вищих педагогічних навчальних закладах

Автор: 
Колодько Тетяна Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U004649
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ВИЗНАЧЕННЯ Й ОБҐРУНТУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ
І ЗАСОБІВ ФОРМУВАННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ
2.1. Психолого-педагогічна характеристика умов формування соціокультурної компетенції майбутніх учителів іноземних мов

Як уже відзначалося, останніми роками актуалізувалася робота з визначення змісту, форм і методів ознайомлення студентів з мовними реаліями країни виучуваної мови. Широко впроваджується методика використання елементів культури в процесі викладання іноземної мови в різних типах навчальних закладів.
Проте, на наш погляд, у наявних працях недостатньо відображено педагогічні умови формування соціокультурної компетенції майбутніх учителів іноземних мов у вищих педагогічних навчальних закладах.
Спираючись на теоретичні положення формування соціокультурної компетенції майбутніх учителів іноземних мов та враховуючи власний досвід, у роботі визначено комплекс педагогічних умов, спрямованих на вдосконалення й ефективне формування соціокультурної компетенції майбутніх учителів іноземних мов, а саме:
1) формування та розвиток соціокультурної компетенції майбутніх учителів іноземних мов буде здійснюватися на основі дидактичної моделі, яка передбачає комплексне оволодіння студентами країнознавчою, лінгвокраїнознавчою та соціолінгвістичною компетенціями;
2) навчання буде відбуватися на основі доцільно відібраного матеріалу з використанням системного підходу до процесу формування соціокультурної компетенції;
3) навчання буде проводитися з урахуванням творчої діяльності студентів, що стимулює їхній пізнавальний інтерес і забезпечує цілісність знань під час вивчення іноземної мови; на заняттях будуть створені ситуації успіху шляхом інтеграції навчального змісту на основі міжпредметних зв'язків; буде широко використовуватися колективна комунікативна діяльність майбутніх учителів іноземних мов;
4) у навчальному процесі будуть широко використовуватись комунікативні ситуації як пріоритетні засоби формування соціокультурної компетенції у різних формах спілкування;
5) ефективне формування соціокультурної компетенції буде можливе у разі використання спеціально підготовленого курсу, до змісту якого входять спеціально відібрані тематичні тексти та вправи і завдання до них, також ілюстративний аудіовізуальний матеріал;
6) навчальний процес буде спрямований на міжкультурну комунікацію, на завдання реального спілкування з носіями мови у типових сферах діяльності та комунікативних ситуаціях.
Проблеми умов виховання і розвитку особистості здавна привертають увагу педагогічної науки (С.С.Вітвицька, О.А.Дубасенюк, Е.Ф.Зеєр, Л.Н.Коган, О.Г.Мороз, А.В.Мудрик та ін).
У тлумачному Словнику української мови умови визначаються як [254, 831]: умови для певної діяльності; обставини, що уможливлюють те, від чого щось залежить; положення, покладені в основу чогось.
У педагогічній теорії ( Ю.К.Бабанський, В.В.Краєвський, І.Я.Лернер) виділяються соціальні, соціально-педагогічні, психолого-педагогічні й психологічні умови.
Соціальні умови - це суспільний і державний устрій, громадські організації, родина, вимоги суспільства до особистості.
Соціально-педагогічні умови - типологія навчальних закладів, педагогічні організації, об'єднання молоді, яка навчається, вимоги до студентів.
Педагогічні умови - система виховання й навчання студентів, мета педагогічного процесу, організація навчально-пізнавальної діяльності учнів;
Психолого-педагогічні умови - взаємодія студентів з викладачами, спілкування, процес виховання й самовиховання, пізнавальна й трудова діяльність.
Психологічні умови - самовиховання, самонавчання, самопізнання, установка, потреби, світогляд, спрямованість особистості.
Крім цих, розрізняються умови зовнішні та внутрішні.
До зовнішніх умов педагогічного процесу виховання й розвитку особистості належать: політика Уряду щодо освіти та підростаючого покоління; підготовка педагогічних кадрів, їх здатність виконувати професійні обов'язки на високому рівні; взаємодія всіх факторів, що впливають на організацію педагогічного процесу; стимулювання суспільно-ціннісної поведінки, стосунків і діяльності студентів.
Внутрішніми умовами виховання й розвитку особистості в педагогічному процесі є: рівень підготовки студентів, їхні знання, уміння, навички, досвід суспільних і міжкультурних відносин; характер спрямованості особистості студентів, її установки; рівень розвитку ділової активності в пізнавальній і навчально-практичній діяльності; характер спілкування та взаємодії з викладачами; світоглядні позиції.
У педагогічній літературі умови ефективності діяльності визначаються як об'єктивні й суб'єктивні передумови, реалізація яких дозволяє досягти мети в роботі при найбільш раціональному застосуванні сил і засобів [138]. Реалізація умов виявляється в успішному вирішенні педагогічних завдань, у доцільному використанні засобів та способів для досягнення цілей.
Суб'єктивні передумови - це знання, уміння, навички, психологічні процеси, властивості особистості, спрямовані на виконання завдань, а також інтерес та позитивне ставлення до іноземної мови.
Виділяються такі суб'єктивні чинники:
а) базові - знання, уміння, навички, темперамент, риси характеру;
б) ситуативні - розуміння завдань діяльності, способи, що сприяють досягненню цілей, пізнавальні психологічні процеси.
У філософії умови розглядаються в контексті категорій, що виражають відношення предмета до навколишніх явищ, без яких його існування неможливе. Сам предмет виступає як певна обумовленість, а умова - як зовнішня щодо предмета різноманітність об'єктивного світу. На відміну від причин, які безпосередньо впливають на виникнення того чи іншого явища або процесу, умови складають те середовище чи оточення, в якому останні виникають, існують і розвиваються. [174, 9]. Предметом дослідження стали педагогічні умови, у яких соціокультурна компетенція "виникає, функціонує й