розділ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО
НАЦІОНАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ ЗАСОБАМИ МИСТЕЦТВА
2.1. Організація проведення педагогічного експерименту
Узагальнивши теоретичні підходи підготовки майбутніх вчителів початкових класів
до національного виховання учнів засобами мистецтва, відповідно до мети,
завдань та методики дослідження, нами була розроблена програма педагогічного
експерименту. Вона передбачала розкриття методики та змісту експериментальної
роботи з формування готовності майбутніх учителів початкових класів до
національного виховання учнів засобами мистецтва, визначення критеріального
механізму, за допомогою якого фіксувалась ефективність навчально-виховного
процесу, висвітлення результатів апробації запропонованої методики.
Експериментальна робота проводилася за чотирма етапами.
На першому, підготовчому, етапі (2000 – 2001 рр.) здійснено детальний
теоретичний аналіз філософської, педагогічної, психологічної, культурологічної,
етико-естетичної, історико-педагогічної літератури з теми дослідження,
визначено об’єкт, предмет дослідження, поставлено мету і завдання дослідження,
сформовано гіпотезу наукової розвідки.
На другому проведеному етапі (2001 – 2003 рр.) визначено такі експериментальні
об’єкти: студенти психолого-педагогічного та мистецького факультетів
Кіровоградського державного педагогічного університету, студенти педагогічного
факультету Криворізького державного педагогічного університету, студенти
Соціально-педагогічного інституту «Педагогічна академія», вчителі сільських та
міських шкіл Кіровоградської області; обґрунтовано методику дослідження,
сформовано ознаки змінності процесу підготовки майбутніх вчителів початкових
класів до національного виховання учнів засобами мистецтва.
На третьому етапі (2003 – 2004 рр.) вивчався стан знань, умінь та навичок на
рівні готовності до національного виховання майбутніх та працюючих учителів,
формувалися критерії ефективності запропонованих нами заходів підготовки
майбутніх учителів початкових класів до національного виховання учнів,
фіксувалися дані про хід експерименту.
На четвертому етапі експерименту (2004 – 2005 рр.) розкрито діагностику рівня
сформованої готовності майбутніх вчителів початкових класів до національного
виховання учнів засобами мистецтва.
У руслі мети і завдань нашого дослідження була чітко окреслена методика
проведення аналізу наукової розвідки на основі системного підходу, що містить
теоретичні положення щодо підготовки майбутніх учителів початкових класів до
національного виховання учнів засобами мистецтва, узагальнено сучасні наукові
підходи та передовий педагогічний досвід. Зміст методики проведення аналізу
дослідження представлено в таблиці 2.1.
Таблиця 2.1
Методика проведення аналізу дослідження
Методи дослідження
Завдання, які розв’язувались
Теоретичний аналіз філософської, педагогічної, психологічної, культурологічної,
етико-естетичної, історико-педагогічної літератури.
1. Визначення теоретико-методологічних основ дослідження.
2. Розкриття змісту основних понять: готовність, уміння, навички, мотивація,
свідомість, національна свідомість, національна самосвідомість, національна
ідея, виховання, національне виховання, національне мистецтво.
Педагогічне спостереження за педагогічним досвідом роботи вищих навчальних
закладів з проблеми підготовки майбутніх учителів до національного виховання
засобами мистецтва.
Аналіз змісту національного виховання в педагогічних університетах та
порівняння ефективності педагогічних умов щодо формування готовності фахівців
до національного виховання засобами мистецтва за традиційною методикою, а
також, із застосуванням інноваційних технологій.
Продовження табл. 2.1
Педагогічне моделювання новітніх технологій у процесі підготовки майбутніх
учителів початкових класів до національного виховання учнів.
Побудова оптимізованої моделі формування педагогічної готовності майбутніх
учителів до національного виховання учнів засобами мистецтва згідно структури,
за сутністю та компонентами, та розробка і впровадження спецкурсу «Комплекс
мистецтв у системі підготовки майбутніх учителів початкових класів до
національного виховання учнів».
Соціологічні методи дослідження:
інтерв’ювання;
Безпосереднє спілкування з респондентами з метою виявлення рівня опанування
знаннями методики виховання у навчально-виховному процесі.
тестування;
Визначення рівня засвоєння психолого-педагогічних знань стосовно національного
виховання засобами мистецтва.
анкетування;
Виявлення наявності сформованих умінь і навичок на основі засвоєних
психолого-педагогічних та етико-естетичних знань із теорії і практики навчання
і виховання.
педагогічне діагностування.
1. Дослідження окремих компонентів навчально-виховного процесу у вищому
педагогічному навчальному закладі.
2. Проведення аналізу компонентної діагностики.
3. Наукове обґрунтування отриманих
Продовження табл. 2.1
результатів та передбачення основних результатів по підготовці майбутніх
учителів початкових класів до національного виховання учнів засобами
мистецтва.
Статистична обробка кількісних показників експериментальних даних.
1. Розрахунок середньої арифметичної величини при встановленні рівня
ефективності підготовки фахівців засобами мистецтва.
2. За таблицею t – розподілу Ст’юдента.
Обрана нами система дослідницьких засобів [257, 115] дала можливість
забезпечити комплексний характер вивчення та аналіз стану зорієнтованості
студентів у необхідності формування національної свідомості у молодших школярів
засобами мистецтва.
Зміст, організація та методика
- Київ+380960830922