Ви є тут

Формування мотивації фізичної підготовки в системі професійної освіти працівників МВС України

Автор: 
Бабенко Вадим Григорович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U000522
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОЇ МОТИВАЦІЇ ТА УДОСКОНАЛЕННЯ ФІЗИЧНИХ КОНДИЦІЙ
ПРАЦІВНИКІВ ОВС УКРАЇНИ
У розділі визначено проблему дослідження в діяльності практичних органів
внутрішніх справ, розроблено, апробовано, упроваджено та перевірено
ефективність теоретичних та практичних шляхів формування позитивної мотивації
до фізичної підготовки працівників ОВС в системі їх професійної освіти.
2.1. Аналіз проблеми дослідження у діяльності практичних органів і підрозділів
внутрішніх справ
Аналіз стану формування позитивної мотивації працівників органів і підрозділів
внутрішніх справ до виконання вправ на заняттях з фізичної підготовки в системі
їх професійного навчання проводився шляхом вивчення і узагальнення відомчих
публікацій про досвід навчальної і психолого-педагогічної роботи в практичних
органах, підрозділах та навчальних закладах МВС України; тестування працівників
практичних органів і підрозділів внутрішніх справ України на предмет виконання
ними чинних нормативів з фізичної підготовки; передового досвіду практичної
роботи шляхом проведення бесід, анкетування та опитування працівників, найбільш
кваліфікованих викладачів, інструкторів-методистів, інспекторів зі службової
підготовки; педагогічних спостережень за організацією навчального процесу;
матеріалів практичних перевірок стану професійної підготовки ГУМВС, УМВС, УМВСТ
та окремих міськрайлінорганів.
На підставі викладеного констатуюче дослідження було спрямовано на виявлення
характерних особливостей стану досліджуваної проблеми у повсякденному житті та
службовій діяльності працівників практичних органів і підрозділів внутрішніх
справ України. Саме на цій основі здійснювалося визначення найбільш ефективних
психолого-педагогічних умов формування позитивної мотивації працівників ОВС до
обов'язкової і самостійної фізичної підготовки в системі їх професійної
освіти.
Встановлено, що під час проведення заходів щодо формування стійкої позитивної
мотивації працівників практичних ОВС до занять фізичними вправами надзвичайно
важливу роль відіграє наявність у них відповідних теоретичних знань, на основі
яких повинно формуватися абсолютно свідоме позитивне ставлення до специфічної
фізичної підготовки. Практика вивчення перевірочно-довідкового матеріалу [12,
137, 147, 148, 198-201, 232], анонімні анкетування, бесіди, а також власні
педагогічні спостереження у ході навчального процесу свідчать, що переважною
більшістю осіб, які проводять заняття з фізичної підготовки в системі
обов’язкового навчання, необхідні теоретичні відомості з фізичної культури,
анатомії, фізіології та гігієни людини, доведення яких передбачено тематичними
планами та розкладами занять на початку нового навчального року, в практичних
органах і підрозділах доводяться не завжди [12, 136, 138]. Результатом цього є
недостатнє оволодіння працівниками спортивною та іншою термінологією, низький
рівень знань стосовно підтримання активного рухового режиму, незнання
специфічних особливостей занять фізичними вправами, їх впливу на організм і
значення у формуванні життєво необхідних і службових рухових умінь та навичок
[198, 201].
Відсутність необхідних знань з фізичної культури, на даний час, є одним з
найслабших місць у комплексі заходів, що забезпечує формування позитивної
мотивації до фізичної підготовки у значної частини працівників ОВС [202]. Слід
зазначити, що у Цільовій комплексній програмі “Фізичне виховання – здоров`я
нації” та заходах Міністерства внутрішніх справ України по виконанню вимог цієї
ж програми гостро звертається увага на необхідність оволодіння працівниками
правоохоронних відомств відповідними знаннями з фізичної культури, анатомії,
фізіології, гігієни і медицини [84, 233].
На підставі цього у систему фізичної підготовки рядового і начальницького
складу органів і підрозділів внутрішніх справ України входять теоретичні
знання, практичні навички й уміння, а основним засобом є фізичні вправи [62,
84, 233]. Крім того, Настанова з фізичної підготовки передбачає персональну
відповідальність керівників усіх органів та підрозділів внутрішніх справ за
рівень фізичної підготовленості, своєчасне складання встановлених нормативів,
регулярність, якість проведення занять та своєчасне їх відвідування рядовим і
начальницьким складом. У свою чергу, кожний працівник ОВС несе особисту
відповідальність за свій належний рівень фізичної підготовки [147, 148].
Проведеними нами попередніми дослідженнями встановлено, що інтерес до занять та
бажання займатися фізичними вправами протягом навчального року носить
варіативний характер і безпосередньо залежить від: періодизації навчального
процесу, фахової та педагогічної майстерності інструкторсько-викладацького
корпусу, попереднього рівня фізичної підготовленості особового складу і
загальної кількості працівників ОВС, що потребують індивідуального підходу.
Згідно з вимогами МВС України, для якісного забезпечення навчального процесу
весь особовий склад кожного практичного органу або підрозділу внутрішніх справ
розподіляється на навчальні групи залежно від їх фахової діяльності [147, 148].
Характерно, що майже у кожному навчальному колективі є група або окремі
працівники, з якими потрібно проводити додаткову індивідуальну роботу.
Необхідно відзначити, що більшість із них має негативне ставлення до фізичного
удосконалення засобами фізичної культури і спорту. Як правило, у цієї групи
людей спостерігається низький рівень мотивації до фізичної підготовки.
У зв'язку з наведеним ми вважаємо, що основними показниками сформованості
мотивації до фізичної підготовки в системі професійної освіти МВС є:
- особисте ставлення працівників практичних ОВС до навчал