Ви є тут

Підготовка майбутніх учителів фізичного виховання до формування моральних якостей молодших школярів

Автор: 
Ігнатенко Сузанна Олександрівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U001584
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА З ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДО ВИХОВАННЯ МОРАЛЬНИХ ЯКОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
2.1. Діагностика рівнів професійної готовності майбутніх учителів фізичної культури до формування моральних якостей молодших школярів
На підставі аналізу психолого-педагогічної та науково-методичної літератури нами було визначено структуру загальної готовності майбутніх учителів фізичної культури до формування моральних якостей у молодших школярів, що містить п'ять взаємопов'язаних компонентів. Наявність у структурі професійної діяльності вчителя фізичної культури того чи іншого компонента вважалося критерієм сформованості рівня готовності до формування моральних якостей молодших школярів.
Відтак, критеріями рівня сформованості та їх ознаками нами було обрано:
Мотиваційний критерій: наявність об'єктивного уявлення про спеціальність учителя фізичного виховання, професійну спрямованість й мотивацію діяльності, що спрямована на формування моральних якостей молодших школярів; настанови на дотримання загальнолюдських цінностей, принципів загальнолюдської моралі; позитивного ставлення до розвитку власних моральних якостей, необхідних у майбутній професії, навчання їх культури моральної поведінки; налаштованості майбутніх учителів фізичної культури на здобуття знань про суспільно значущі моральні ідеали, погляди, норми, вимоги тощо; позитивного ставлення до оволодіння способами та прийомами професійної діяльності вчителя фізичної культури, необхідними знаннями, вміннями, навичками; настанови працювати за обраною спеціальністю, інтерес до взаємодії з учасниками педагогічного процесу.
Емоційно-вольовий критерій: уміння регулювати свій емоційний стан (відсутність емоційної напруженості, страху перед дітьми); управляти собою під час виконання своїх професійних обов'язків, які передбачають формування моральних якостей молодших школярів під час занять фізичною культурою; наявність позитивної емоційної налаштованості перед виконанням фізичних вправ і пошук виходу із ситуацій підвищеної складності, особливо тих, що містять елементи ризику, потребують морального вибору, що сприяє формуванню моральних якостей у школярів; позитивного емоційного ставлення у відносинах з іншими людьми і самим собою; позитивної настанови на професійну діяльність, пов'язану з формуванням моральних якостей школярів, наявність інтересу, потреби займатися нею; наявність у студентів моральних почуттів, оцінок, переконань, ставлень і свідомих вчинків; позитивного усвідомлення своїх особливостей і можливостей, здібності до саморегуляції.
Комунікативно-організаційний критерій: уміння налагоджувати взаємовідносини з учнями та колегами у процесі професійної діяльності, спілкуватися з учнями молодшого шкільного віку, їхніми батьками; залучати учнів до організованої колективної діяльності й у ході її привчання до дисциплінованості, взаємодопомоги, культури поведінки, мужності, співчуття; правильно виражати і відстоювати свою думку, сперечатися, вислуховувати думки інших; планувати й організовувати свою діяльність на уроках фізичного виховання з формування моральних якостей молодших школярів; діагностувати рівень розвитку моральних якостей молодших школярів, організацію навчально-виховної діяльності як на уроках фізичної культури, так і в позакласних спортивно-масових заходах, що сприяє формуванню моральних якостей молодших школярів.
Когнітивний критерій: наявність знань з теорії і методики організації занять з фізичного виховання як соціальної системи; методики розвитку рухових якостей молодших школярів, способів їх діагностики та коригування; психолого-педагогічних і фізіологічних особливостей учнів молодшого шкільного віку; форм та засобів формування й корекції моральних якостей молодших школярів засобами рухливих ігор, змагань, організації спільної роботи колективу дітей; наявність знань про критерії і показники їхньої моральної вихованості; основних норм дозування фізичного навантаження в ході занять фізичною культурою з молодшими школярами; основних вимог і дотримання професійної етики, вміння вирішувати професійно-моральні проблеми та ситуації, що сприяють формуванню моральних якостей молодших школярів.
Контрольно-оцінний критерій: уміння правильно визначати й оцінювати досягнуті результати щодо рівня розвитку фізичних та моральних якостей дітьми, володіння студентами методами психолого-педагогічної оцінки, навичками вербального впливу на особистість молодшого школяра на уроках фізичного виховання; вміння контролювати, оцінювати і вносити корективи в педагогічний процес щодо розвитку моральних якостей школярів засобами фізичного виховання; аналізувати педагогічні ситуації, що потребують морального вибору, які спрямовані на формування моральних якостей молодших школярів; об'єктивно оцінювати перебіг процесу формування моральної свідомості та самосвідомості, свідомої дисципліни, обов'язку і відповідальності; наявність стійкої схильності до самоаналізу та самооцінки своїх професійних дій, пов'язаних з формуванням моральних якостей молодших школярів.
Для діагнос