Ви є тут

Динаміка ціннісних орієнтацій військовослужбовців строкової служби.

Автор: 
Полюга Василь Андрійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U002210
129 грн
Додати в кошик

Вміст

розділ 2.1), значеннєвий зміст
ідентичностей різних військово-професійних груп ми перевірили шляхом аналізу
ціннісних орієнтацій. Ведучі цінності військово-професійної групи
характеризують визначену ідентичність, підкреслюючи її значеннєве навантаження.
Ми провели порівняльний аналіз ціннісних орієнтації двох військово-професійних
груп, курсантів і солдатів строкової служби в динаміці протягом різних періодів
служби. Деякі результати статистичного аналізу (медіани рангової величини)
представлені в таблиці 2.26.
Порівняння базових цінностей показує, що найважливішими для обох груп протягом
всієї строкової служби є такі цінності, як здоров’я та щасливе сімейне життя.
Для солдатів більш значимою цінністю, у порівнянні з курсантами, є матеріально
забезпечене життя (відповідно, 5,3% і 1,9% на час третього періоду
служби/семестру навчання). Курсанти вище оцінюють таку цінність, як цікава
робота. В цьому випадку ми бачимо розходження в ціннісних орієнтаціях: солдати
більш орієнтовані на сам процес формування добробуту (причому важливим у роботі
є саме зацікавленість), а курсанти — на кінцевий результат.
Найменш важливою для солдатів є цінність творчості. При цьому в низько
оцінюваний ціннісний комплекс, поряд із творчістю, входить розвиток і краса
природи і мистецтва. Для солдатів важливіше орієнтація на стабільність і деяку
повсякденність.
У курсантів найменш значимою цінністю-метою є кохання (любов). Солдати
строкової служби оцінюють цю цінність значимо вище (в порівнянні відповідно,
3,5% і 1,2% на час третього періоду служби/семестру навчання). У курсантів
також було виявлено комплекс найменш прийнятих цінностей, у який входять
продуктивне, активне діяльне життя, творчість. Недооцінка цих цінностей
курсантами може слугувати поштовхом до пасивності, споживчого стилю життя. У
солдатів цінність активного діяльного життя також займає низький ранг. Цікаво,
що для обох соціальних груп у ряді останніх знаходиться і цінність «щастя
інших».
Таблиця 2.26
Виразність ціннісних орієнтації
Цінність
Солдати
Курсанти
1 період служби
2 період служби
3 період служби
1 семестр навчання
2 семестр навчання
3 семестр навчання
самостійність
2,5
1,6
1,5
3,4
3,6
3,8
впевненість в собі
3,5
3,0
3,1
4,2
4,0
4,4
матеріальна забезпеченість
2,5
2,9
3,4
3,0
3,1
3,0
здоров’я (психічне та фізичне
1,5
1,5
1,2
1,3
1,5
2,0
насолода (життя повне радощів)
3,0
3,8
3,5
2,7
2,6
2,5
цікава робота
1,4
1,2
1,0
1,7
1,9
2,3
кохання
4,2
3,7
4,5
5,7
4,7
4,9
секс
2,5
2,0
1,6
2,4
2,6
2,9
щасливе сімейне життя
1,4
1,7
2,0
1,5
1,3
1,4
творчість
3,5
3,2
3,7
3,5
3,7
4,0
повага оточуючих Вас людей
1,5
1,1
0,9
2,5
2,0
2,0
активна життєва позиція
3,0
2,6
2,9
4,1
4,4
4,4
рівність (рівні можливості для всіх)
7,1
7,5
7,0
4,1
3,9
4,0
повага прав людини
1,1
1,0
0,8
2,2
2,4
2,1
професіоналізм
4,5
3,9
2,3
4,2
3,8
4,0
наявність влади над іншими людьми
1,2
2,3
1,9
2,1
2,5
1,9
Таким чином, порівняння системи цінностей показує, що представники обох
соціальних груп як головні цінності-засоби виділяють вихованість, чесність.
Однак для різних військово-професійних груп та на різних періодах служби
(семестрах навчання) вони мають різне значення. Більш важливою цінністю для
солдатів є вихованість, а для курсантів – чесність. В обох випадках чуйність
займає третє місце, а в курсантів – разом з відповідальністю.
У курсантів більш розвинутим виявляється ціннісний комплекс, пов’язаний з
професійною діяльністю, наявністю високого рівню самоконтролю, сміливість у
відстоюванні своєї думки, своїх поглядів, тверда воля. Разом з тим, така якість
як ретельність оцінюється курсантами вищих військово-навчальних закладів дещо
вище, ніж представниками солдатських колективів (1,2 і 2,0), хоча і займає одне
з останніх місць. Для більшості курсантів ретельність є невід’ємною рисою
військово-професійної діяльності.
По-різному розцінюють представники двох військово-професійних груп такі
цінності, як високі запити і терпимість. Для солдатів строкової служби високі
запити та терпимість є однією з важливих цінностей, у той час, як курсанти
розглядають терпимість у ряді самих незначних цінностей. У курсантів високі
запити займають одне із останніх місць в системі цінностей. У цьому плані
курсанти є більш нетерпимими й неуживчивими, в порівнянні з солдатами строкової
служби. У представників двох груп досить високо оцінюваними виявляються також
раціоналізм, непримиренність до недоліків і ефективність у справах. Це в деякій
мірі вступає в протиріччя з низькою оцінкою такої цінності як «активне
діяльнісне життя», що в умовах військово-професійного середовища безпосередньо
співвідноситься з освоєнням спеціальних знань формуванням особистості як
військового спеціаліста.
Висновки до другого розділу
В другому розділі «Вплив соціальних та військово-специфічних факторів на зміну
ціннісної системи особистості військовослужбовця» відпрацьована
структурно-логічна схема та визначено концептуальний підхід до вивчення
динаміки ціннісно-нормативної системи особистості військовослужбовця строкової
служби; визначно з позицій системного аналізу основні фактори впливу
військово-професійного середовища на ціннісно-нормативну систему особистості
військовослужбовця; розглянуто особливості впливу та показана диференціація
процесу ідентифікації особистості до нового соціокультурного середовища в
залежності від попереднього соціального досвіду; встановлено основні типи
реакції на військово-професійну субкультуру та її представників з боку
військовослужбовців строкової служби.
За результатами проведеного емпір