Ви є тут

Формування професійної готовності майбутніх соціальних педагогів до взаємодії з девіантними підлітками.

Автор: 
Малькова Марина Олександрівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U002267
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОздІл 2
Розробка педагогічних умов формування професійної готовності майбутніх
соціальних педагогів
до взаємодії з підлітками девіантної поведінки
2.1. Загальна характеристика педагогічних умов ефективної підготовки майбутніх
соціальних педагогів до взаємодії з підлітками девіантної поведінки
Перш ніж перейти до розгляду педагогічних умов, які сприяють ефективному
формуванню професійної готовності майбутніх соціальних педагогів до взаємодії з
підлітками девіантної поведінки, необхідно розібратися в тому, що становить
собою поняття „педагогічні умови”. У психолого-педагогічній літературі з цього
аспекту проблеми виділяються такі ознаки поняття умов узагалі, у тому числі й
педагогічних умов.
Умови – це:
- сукупність об’єктивних можливостей змісту, форм, методів і
матеріально-просторового середовища, спрямованих на розв’язання поставлених
завдань (А.Найн);
- сукупність взаємопов’язаних і взаємообумовлених обставин процесу діяльності
(С.Ожегов);
- єдність суб’єктивного й об’єктивного, внутрішнього й зовнішнього, сутності і
явища (Н.Яковлєва);
- вираження відношення предмета до явищ, що його оточують, без яких він
існувати не може (І.Фролов);
- правила, які забезпечують нормальне протікання діяльності (С.Борунова).
В.Андрєєв педагогічну умову визначає як підсумок цілеспрямованого відбору,
конструювання й застосування елементів, змісту, методів (прийомів), а також
організованих форм навчання для досягнення дидактичних цілей [16].
Педагогічні умови підвищення ефективності підготовки студентів до взаємодії з
підлітками девіантної поведінки ми визначаємо як сукупність зовнішніх і
внутрішніх обставин (об’єктивних заходів) освітнього процесу, від реалізації
яких залежить формування готовності майбутніх соціальних педагогів до взаємодії
з підлітками девіантних форм поведінки.
Важливим аспектом проблеми дослідження є визначення підстав для виділення
педагогічних умов. Спираючись на аналіз незадовільного стану процесу підготовки
майбутніх соціальних педагогів до взаємодії з підлітками девіантної поведінки,
ми виділили низку причин для виділення педагогічних умов:
- особливості процесу професійно-педагогічної підготовки студентів
спеціальності „соціальна педагогіка”;
- накопичений досвід теоретичного осмислення й практичної реалізації роботи
соціального педагога з підлітками девіантної поведінки;
- психологічні особливості підлітків девіантної поведінки;
- освітня практика, сутність якої становить особливості взаємодії з підлітками
девіантної поведінки.
Як підставу для виділення комплексу педагогічних умов було використано
пропоновані в загальній і соціальній педагогіці варіанти виділення умов у
різних аспектах розв’язання проблеми взаємодії з підлітками й проблеми
професійної підготовки:
- управління освітнім процесом (М.Поташник, В.Симонов та ін.);
- підвищення якості навчання й виховання (Ю.Бабанський, В.Бєліков, Г.Щукіна,
А.Усова);
- підвищення ефективності загальної підготовки студентів в педагогічних ВНЗ
(Н.Яковлєва та ін.);
- забезпечення ефективності різноманітних підходів до реалізації професійної
підготовки (В.Бондаревський, А.Вербицький, М.Дуранов та ін.).
Зараз соціальна ситуація в середовищі підростаючого покоління – збільшення
кількості підлітків, які мають девіантні форми поведінки, вимагає розв’язання
низки протиріч, які склались між реальною соціальною дійсністю й вимогами до
характеру й змісту соціально-педагогічної діяльності із взаємодії з підлітками
девіантної поведінки, з одного боку, та системою вищої професійної освіти в
цьому напрямку – з іншого.
Вихідні передумови побудови концепції підготовки майбутніх соціальних педагогів
до взаємодії з підлітками девіантної поведінки в процесі вузівської освіти
визначаються самою логікою соціального розвитку суспільства, який призвів до
радикального оновлення системи взаємодії педагога й підлітків, зажадав
перетворення підготовки соціального педагога до цієї діяльності.
Перше концептуальне положення полягає в тому, що взаємодію соціального педагога
й девіантного підлітка слід розглядати як особливий вид професійної діяльності,
який вимагає спеціальної технології підготовки.
Друге концептуальне положення ґрунтується на тому, що розроблена нами модель
взаємодії відповідає цілям і завданням підготовки і є орієнтиром для
ефективного формування готовності фахівця до цього виду діяльності.
Третє концептуальне положення передбачає, що підготовка соціальних педагогів до
взаємодії з девіантними підлітками повинна вестися в суворій відповідностям
цілям і змісту взаємодії з девіантними підлітками.
Четверте концептуальне положення полягає в тому, що формування професійної
готовності майбутніх соціальних педагогів до взаємодії з підлітками девіантної
поведінки повинне спиратися на особистісно-діяльнісний,
особистісно-орієнтований, міждисциплінарний підходи. Ці підходи забезпечують
практичне спрямування підготовки й становлять науково-теоретичну основу
професійної підготовки.
Відповідно до названих концептуальних ідей ми виділили три педагогічних умови
ефективності підготовки соціальних педагогів до взаємодії з підлітками
девіантної поведінки:
1) забезпечення міждисциплінарного підходу в змісті теоретичної підготовки
майбутніх соціальних педагогів до взаємодії з підлітками девіантної поведінки,
який інтегрує в собі педагогічний, психологічний, соціологічний і
медико-біологічний аспекти проблеми;
2) акцент у професійній підготовці повинен бути зроблений на оволодіння
майбутніми соціальними педагогами толерантним стилем педагогічного спілкування
як основою для організації ефективної взаємодії з підлітками девіантної
пов