Ви є тут

Формування фінансового механізму системи пенсійного забезпечення в Україні.

Автор: 
Бобирь Ольга Іванівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
3406U002357
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗ ФІНАНСОВОГО МЕХАНІЗМУ СИСТЕМИ ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
2.1. Аналіз складових фінансового механізму пенсійного забезпечення в Україні
Для визначення основних елементів фінансового механізму системи пенсійного
забезпечення необхідно відштовхнутися від визначення елементів управлінського
механізму, в якому завжди повинні бути виділені управляюча підсистема і
підсистема, що управляється. Щоб не ототожнювати фінансовий механізм і
фінансовий менеджмент, потрібно відмітити, що фінансовий механізм – це система
елементів, що відповідним чином впливають, а не вся система в цілому. Таким
чином, фінансовий механізм – це сукупність певних дій фінансових установ, що
спрямовані на формування необхідних фінансових ресурсів та їх ефективне
використання. В даному визначенні не вистачає уточнення поняття „дій”
фінансових установ. До них відносяться цілком специфічні методи впливу, які
називають фінансовими методами. Таким чином, фінансовий механізм – це система
фінансових методів, що використовуються фінансовими установами для формування
необхідних фінансових ресурсів та їх ефективного витрачання. Повторення слова
„фінансовий” виправдане необхідністю уточнення поняття, але недостатньо
благозвучне. Крім того, до фінансового механізму можуть включатися не лише
фінансові установи, а використовуватися можуть, ймовірно, не тільки чисто
фінансові, але й загальні методи управління. Тому в кінцевому варіанті
фінансовий механізм системи пенсійного забезпечення України можна визначити як
систему фінансових та інших (не фінансових) методів, що використовуються
відповідними державними і недержавними установами для формування необхідних
певним пенсійним установам фінансових ресурсів та їх ефективного використання
(рис.2.1).
Будь-який механізм діє в певному середовищі та для його функціонування
необхідне правове, фінансово - економічне і організаційне забезпечення.
Правове забезпечення функціонування фінансового механізму пенсійного
забезпечення в Україні включає законодавчі та нормативні акти, ліцензії,
засновницькі документи, інвестиційні декларації та ін. правові документи.
Рис. 2.1. Фінансовий механізм системи пенсійного забезпечення України
Фінансово-економічне забезпечення функціонування фінансового механізму
пенсійної системи складається із різного роду і виду прогнозних, планових,
нормативних та фактичних показників ефективності функціонування пенсійної
системи, таких як приріст чистих активів пенсійного фонду (пенсійного
надлишку), досягнення розмірів соціально ефективних пенсійних виплат, що
перевищуватимуть прожитковий мінімум.
Організаційне забезпечення функціонування фінансового пенсійного механізму
утворюють положення, посадові та інші інструкції, методичні вказівки,
встановлення договірних відносин та ін.
Управляюча підсистема включає: органи державного і недержавного регулювання та
контролю (Верховна Рада, Кабінет міністрів, Держфінпослуг, ДКЦПФР, НБУ,
саморегулівні організації, податкові органи), Пенсійний фонд України, установчі
збори недержавних пенсійних фондів, страхові компанії, банківські установи,
компанії з управління активами, банки-зберігачі, адміністратори та ін.
Таким чином, фінансовий механізм пенсійного забезпечення громадян в Україні
включає наступні елементи: процес прогнозування пенсійних внесків (надходжень)
до всіх трьох рівнів пенсійної системи, процес прогнозування пенсійних виплат
із всіх трьох рівнів пенсійної системи, інструменти актуарного оцінювання,
регулювання процесів руху фінансових ресурсів в системі пенсійного забезпечення
громадян державними та громадськими установами, інструменти державних
трансфертів із Держбюджету та інших централізованих державних і недержавних
фондів, процес оподаткування пенсійних коштів, прийоми та методи
адміністративного обслуговування пенсійної системи, інструменти інвестування
пенсійних коштів, вивчення громадської думки відносно ефективності системи
пенсійного забезпечення та її фінансового механізму, інструменти системи
банківського пенсійного забезпечення та ін. Далі розглянемо детальніше основні
з них.
До методів управління фінансовими ресурсами пенсійної системи України на етапах
формування і використання цих коштів слід віднести: планування і прогнозування
пенсійних показників, процес формування і надходження пенсійних внесків,
трансфертні платежі із держбюджету, інвестування, пенсійні виплати,
адміністративні виплати (банку-зберігачу, адміністратору, компанії з управління
активами), оподаткування та ін.
Згідно із сучасним пенсійним законодавством, пенсійні надходження
складатимуться із виплати з солідарної системи плюс виплата з обов’язкової
накопичувальної системи і, за умови участі особи у недержавній пенсійній
системі, – виплата з недержавної пенсійної системи. Для кожного з цих рівнів
законодавство передбачає свої гарантії збереження коштів.
Із солідарної системи буде сплачуватися пенсія, розмір якої формуватиметься
залежно від страхового стажу та розміру пенсійних внесків. При цьому мінімальна
пенсійна виплата передбачена у розмірі 20% від середньої заробітної плати по
країні. При цьому страховий стаж має становити не менше 25 років у чоловіків і
20 років у жінок. Ця складова й механізми її захисту лишаються подібними до
пенсійної системи, яка існувала до недавнього часу.
Що стосується загальнообов’язкової накопичувальної системи, то в ній будуть
брати участь не всі, а тільки чоловіки у віці до 40 та жінки до 35 років (в
обов’язковому порядку). Добровільно у обов’язковій накопичувальній системі
можуть брати участь чоловіки віком від 40 до 50 та жінки – в